olehenrik90 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Hei.... noen som vet hvor man kan kjøpe tenner til gassgrill?? Tenkte d ville være den sikreste måten å tenne potet kanonen på. Har gått opp litt i størelse på kanonen nå og er ikke helt sikker på om jeg vil stå ved siden av den lenger så jeg har skaffet meg ledninger for å kunne stå på avstand å fyre av. Tenner til en gassgrill ville vært perfekt! Noen som vet hvor man kan kjøpe kun den? Takker for alle svar Lenke til kommentar
varmit Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Peislightere er jo greie, de med slik lang hals. Men dersom du vil stå lenger bort fra den, kan du jo prøve deg på en elektrisk tenning med glødetråd! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Ligthere har også piezo-tennere. Sånne billige du får kjøpt på rimi etc. funker fint, så lenge de har "knott"-tenner og ikke flint ("rulle"). Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 jeg har testa en sånn gnist til lighter og de funker dårlig. man må ha noe som er EKSTREMT lett antennelig. jeg fikk det til med et eller anna stoff. husker ikke helt i hue ka det var, men det var ikke noe man vanligvis finner i garasjen. men en coil(gnist/tenn spole) til en bil funker ypperlig. den lager en gnist på ca. 20 000 volt og jeg kan love deg at den tenner lett. men hva bruker du som drivstoff til kanonen?? btw. går ann å kjøpe seg en liten lighter med med sånn trykk knapp og feste den slik at når du trekker i en snor så tenner du. men den kan være litt upraktisk da. ellers finnes det sånne hobby rakett tennere, det er en glødetråd som er dekt med krutt eller noe. koster 50 kr for 6 stk på smått og stort. (trur det var 50kr for 6 stk) eneste ulempen der er at de kun kan brukes 1 gang. men hvis du kjøper en gløde tråd så kan du jo sikkert antent noe. trur det blir billigere. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) tips: juletre lys. kjøp en sånn juletrepynt greie med lang ledning til et 12V- batteri eller lignende.. Deretter sager du veldig forsiktig av den ene pæra uten å skade glødetråden. Fyll deretter pæra med svartkrutt. når du kobler til 12V- 'en har du en utmerket el tenner. funker bare en gang da.. Edit: btw, det heter "potetkanon", ikke "potet kanon". Endret 30. desember 2006 av Joney Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 hmm ikke dumt det. men jeg kom nettopp på en ide jeg har brukt flere ganger. stjerneskudd. du vet sånn som barn har på nyttårsaften funker knake godt det. brenner med rett hastighet også. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Eller gjør som meg: Teip ei fyrstikk på en pinne, f.eks kosteskaft. Tenn fyrstikka, for så å tenne kanona med strak arm Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 hva gjør han hvis det er vind?? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Ja det er det som er det negative Hmm...Vet i alle fall om mange som bruker peislightere Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) men hvis man er usikker på ka som vil skje så er det vell smartest å bruke noe elektrisk eller en lunte. BTW: Hvis noen vet kor man kan få tak i lunte så si gjerne i fra Endret 1. januar 2007 av AlecTBM Lenke til kommentar
Joney Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 men hvis man er usikker på ka som vil skje så er det vell smartest å bruke noe elektrisk eller en lunte. BTW: Hvis noen vet kor man kan få tak i lunte så si gjerne i fra 7616270[/snapback] Har du prøvd med bommulstråd dynka i tennveske og deretter rulla inn i svartkrutt? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) jeg har prøvd tenn veska med bomull. ikke noe å anbefale hvis man skal stå langt borte brenner noe sinnsykt fort. og hvis man legger til svartkrutt så kan jeg bare tenke meg det. trur neppe det er noe å anbefale etter som flammen bli svær. men jeg ekspremiterte med en lunte ide jeg fikk. Det du trenger: Stjerneskudd Vann morter el. Hyssing Jeg knuste et lite stjerneskudd i morteren slik at det ble et VELDIG fint støv. hadde det oppi en kaffe kopp og hadde vann oppi slik at jeg fikk vispet alt sammen med en liten tskje og når alt var blitt blandet inn så la jeg en tråd på ca. 1 m i blandingen. den hengte jeg da opp til tørk. jeg lagde også en som var lengre og en som var kortere fra samme blandingen. jeg lagde ca. 3 til 4 m. Heng dem opp til tørk og vent til alt vannet er borte. Tenn på. TIPS. Ha en skål eller bøtte under. det drypper litt. Mine erfaringer: Jeg prøvd den minste først siden det så ut som at den var tør først. Den brant ikke men det kom en fin liten glo som var VELDIG vanskelig å slokke i vind. Jeg trur at enten så fikk den for lite blanding eller så var den enda ikke tør nok. Men det er også mulig at den skal brenne sånn. Jeg får vendte til i morra og se hva som skjer da. LYKKE TIL BTW jeg leter fremdeles etter hvor jeg kan få tak i lunte. EDIT: Lunta brenner med ca. 2mm/sek Så hvis du har en cm med lunte så er jo det ganske bra. Og det er bare en liten glo. Men den funker. BTW: Den gnistrer ikke Endret 2. januar 2007 av AlecTBM Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 fant en oppskrft på elektriske tennere. http://www.thoryllo.com/pyroteknikk/ellunte.html Lenke til kommentar
Joney Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 fant en oppskrft på elektriske tennere. http://www.thoryllo.com/pyroteknikk/ellunte.html 7636178[/snapback] ok man, GENIALT! Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 ja har laga 10 stk. har fylt en med krutt fra en liten hyler. ska teste den i morra BTW: det står at men trenger et 9v batteri men da trengs det et helt NYTT 9v batteri. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 ja har laga 10 stk.har fylt en med krutt fra en liten hyler. ska teste den i morra BTW: det står at men trenger et 9v batteri men da trengs det et helt NYTT 9v batteri. 7636695[/snapback] ja, nettop.. prøv å koble 2 i serie.. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 tenkte på det. ska også prøve å få laga et kontroll panel. 4 kanaler/utganger aktiveringsbryter Armeringsbryter for hver kanal Detonator knapp for hver kanal en del LED og inngang for eksternstrømskilde og hele greia drives av 12 volt. må finne et batteri som er lite og lett med 12 volt. BTW man kan også bruke KNSU(KNO3 og sukker) i pulver form. det funker ganske bra Lenke til kommentar
Joney Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 tenkte på det.ska også prøve å få laga et kontroll panel. 4 kanaler/utganger aktiveringsbryter Armeringsbryter for hver kanal Detonator knapp for hver kanal en del LED og inngang for eksternstrømskilde og hele greia drives av 12 volt. må finne et batteri som er lite og lett med 12 volt. BTW man kan også bruke KNSU(KNO3 og sukker) i pulver form. det funker ganske bra 7637378[/snapback] mopedbatteri... lite og lett... oppladbart Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 og det koster hvor mye?? Lenke til kommentar
Joney Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 og det koster hvor mye?? 7641942[/snapback] aner ikke, sikket ikke så veeeldig dyrt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå