Gå til innhold

Ny 20" skjerm, widescreen eller ikke

trygveaa

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny skjerm, LCD selvfølgelig. Skal bruke ca. 3000 kr. Har tenkt å kjøpe 20" hvis ikke noen kommer med noen andre gode forslag.

Men så er det problemet med widescreen eller ikke da. Jeg skjønner egentlig ikke at det kan være noe bedre å ha widescreen skjerm til PCen. Jeg spiller, ser film, er på nettsider, og gjør en del forskjellige ting på PCen. Skjønner jo at det er en fordel når man skal se film, men jeg synes det er viktigere hva som er mest hensiktsmessig til andre ting siden jeg ikke ser på film så veldig ofte, og jeg har ikke noe problem med svarte streker oppe og nede. Til nettsider for eksempel så er det jo omtrent ingen som er bredere enn skjermen uansett, så da er det bedre å ha høyere skjerm. Og det er jo som oftest lik oppløsning i bredden på en 20" widescreen og 4:3 skjerm.

Jeg vil gjerne ha noen gode argumenter for å velge widescreen eller 4:3, for nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal velge.

Jeg tar gjerne imot tips til hvilken skjerm jeg kan kjøpe også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største fordelen med widescreen er jo i filmer, men det skal også være veldig bra i spill, når spillet støtter widescreen skikkelig. Men denne støtten er sterkt mangelfull, ofte må du bare strekke bildet. Vil derfor si at ws verken er en fordel eller ulempe i spill.

Ser du på 20" skjermer, vil ws skjermene være mindre, og 1600*1200 skjermene har også tettere piksler og større oppløsning.

Når du ser på desktop bruk vil den ekstra oppløsningen til 1600*1200 skjermene bety mye, de har nesten like stor bredde som ws skjermene.

Vil nok annbefale en 4:3 skjerm med mindre du liker ws. Hele poenget skal jo være at det er mer ergonomisk.

Når du skal se på alternativer i praksis, vil jeg annbefale disse:

Sony 20" 1600*1200:

https://prisguiden.no/product.php?productId=40228

LG 20" ws 1680*1050:

https://prisguiden.no/product.php?productId=50305

Begge to har egne tråder her på forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=675751

og

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=637874

Så skal disse to sammenlignes:

Sony:

+Større, bedre oppløsning

+S-IPS panel, langt bedre farger og innsynsvinkel

LG:

+Litt billigere

+Raskere

Komplett selger nå Sonyen til 2995, og vil nok annbefale den.

Lenke til kommentar

Har et par Dell 2007WFP på jobben, og de er meget bra! Anbefales!

Har selv en Dell 2407WPF, og den er et hakk bedre, men ikke verdt prisen for en gjennomsnittlig privatbruker uten et sinsykt bra skjermkort (eller spesielle behov). Privat ville jeg gått for 2007WPF eller en lignende widescreen.

WS er deilig å jobbe med. Øyet ser mer i sideretning enn høyderetning, og jeg føler jeg får et mer optimalt skjermområde med widescreen.

Endret av bluescreen
Lenke til kommentar

Takk for mange gode forslag. Jeg har fremdeles ikke klart å bestemme meg for om jeg skal ha widescreen eller ikke, men jeg tror kanskje 4:3 er best for meg.

Denn Sonyen ser veldig bra ut. Har egentlig litt lyst på pivot funksjon, men en prisforskjell på 1000 kr opp til Dellen er for mye hvis det ikke er noe særlig annet som er bedre. Jeg kan strekke meg noe over 3000 kr, men tror kanskje 4000 kr blir litt for mye, hvis jeg ikke får noe mye bedre da.

Hvordan er Samsung SyncMaster 204B som Christopher anbefaler i forhold til Sony SDM-S205F og Dell 2007FP? Hvilket panel har den, og hvordan er bildekvaliteten? Jeg synes det ser litt rart ut at foten er så høy, men jeg har jo bare sett den på bilde da. Noen som kan si noe om det?

Lenke til kommentar

Hva er best av S-IPS og S-PVA panel da? Jeg har forstått det slik at TN er dårligere, stemmer det?

Jeg lurer litt på om jeg har bruk for pivot, eller om det er en funksjon jeg ikke kommer til å bruke. Hvis jeg hadde visst at jeg ikke kommer til å bruke det, tror jeg valget hadde falt på Sonyen.

Hvor mye har hastigheten å si. Jeg har prøvd å spille CS på en skjerm, som jeg tror hadde 25 ms, og jeg merket ikke noe treighet da. Men jeg er vel ikke så kravstor.

Dell er vel egentlig den beste av disse tre, men jeg tror den bli litt dyr.

Lenke til kommentar

Pivot er enkelt og greit at du kan snu skjermen på høykan, så du får 3:4 i stedet for 4:3. Veldig fint til å lese, f. eks. på forumet. MIn står på høykant nå :)

Panelene har ulike egnskaper, og er bedre på ulike områder. Men de fleste foretrekker IPS paneler. S-PVA panelene er egentlig en slags mellomting, men de har best kontrast.

Denne siden sier egentlig det meste:

http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

Hvis ikke du er kravstor på hastigheten, tror jeg alle tre skal tilfredsstille deg.

Dellen har jeg :)

Lenke til kommentar

Vet hva pivot er, men vet ikke om jeg har bruk for det. Jeg tror aldri jeg har tenkt at det hadde vært greit å kunne snu skjermen jeg har nå, så jeg kommer kanskje ikke til å synes det med den jeg kjøper heller. Men hvis jeg kjøper en skjerm til, så hadde det jo vært greit å ha en på høykant og en vanlig.

Synd at Sonyen ikke har pivot, for da tror jeg valget hadde vært ganske greit.

Lenke til kommentar

Sonyen har vel dette?

Product Features

* ErgoBright Technology optimizes brightness for any lighting condition in a room

* Exceptional color control

* Adjustable height, tilt and 350 degree swivel

* 1600 x 1200 native resolution, 700:1 contrast ratio

* Super-thin bezel saves space in your work area

Technical Details

* Model: SDM-S205FB

* Item Package Quantity: 1

* Display Type: Flat panel LCD

* Panel Size: 20.1 inches

* Native Resolution: 1600 x 1200

* Pixel Pitch: 0.255 mm

* Brightness (nits): 300 cd/m2

* Contrast ratio (typical): 700:1

* Display colors: 16.7 million

* Viewing Angle: 178 degrees horizontal/ 178 degrees vertical

* Response Time: 16 ms

* Horizontal Scan for PC: 28-92 KHz

* Analog Audio Input: 1 (Rear) Analog (HD-15)

* DVI Connection Input: 1 (Rear) - Digital (DVI-D)

* Headphone Output: 1 (Stereo minijack)

* Audio Pass-thru HPJ: Yes (Switched Audio)

* Power Requirements: 100V - 240V AC, 50-60Hz

* Power Consumption: 55W (max), 49W (typical)

* Energy Star Compliant: Yes

* Width: 17.4 inches

* Depth (with base): 10.9 inches

* Height: 16.2 inches

* Compatible OS: PC2001, Windows 98/2000/NT/XP and Macintosh OS

* Warranty: 3 years

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at Sony-skjermen ikke har pivot (sitter her med denne skjermen selv). Swivel og pivot er ikke det samme.

En vanlig kontorstol har swivel, dvs. at den kan rotere rundt den vertikale aksen. Denne funksjonen har vel de fleste LCD-skjermer også.

GA

Lenke til kommentar

Jeg er veldig godt fornøyd med skjermen. Synes den er et røverkjøp. Den er skarp, har fine farger og er rett og slett nydelig å bruke i Windows.

Nå har jeg testet litt i noen spill også. Bl.a. GTA San Andreas, NFS Most Wanted og Pro Evolution Soccer 6, og synes det fungerer helt ok. Det skal samtidig nevnes at jeg ikke er noen stor spillfreak.

Jeg oppgraderte fra en 17" CRT som kjørte 1024x768, så dette er selvsagt en helt annen verden. :)

GA

Lenke til kommentar

Hvorfor tenker du ikke på 22" WS?

De ligger på fra 3000,- og oppover i pris, disse skjermene

er som kjent 2" større, og den ser da ikke så "liten"

ut som f eks en 19" WS gjør i forhold til en 4:3 19"...

Synes 19" WS ser direkte liten ut, selv har jeg bestilt en

22" WS Samsung, gleder meg som en unge til den kommer.

Totalpris for denne med frakt: 3695,- fra Amentio...

Tenk litt på det, du får de billigere enn Samsungen, se bare her.

Petter

Lenke til kommentar

22" ws skjermene er jo større, men ikke så mye. Også har de mindre oppløsning, og altså større piksler. Sammenlignet med denne sonyen kommer de nok også til kort på bildekvaliteten, selv om de nok er noe raskere.

Og så er det kun videoseven sin i lekeplast som koster like lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...