simenss Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Om man må velge, RAID 0 eller 4GB RAM isteden for 2GB RAM, hva bør man da velge? Tenker da spesiellt på min kommende PC. Endret 20. desember 2006 av simenss Lenke til kommentar
haalo Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Du gir ikke nok informasjon til å kunne forvente å få et svar på spørsmålet ditt ... Lenke til kommentar
simenss Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Du gir ikke nok informasjon til å kunne forvente å få et svar på spørsmålet ditt ... 7546066[/snapback] Ikke så sint da Tenker på til denne PC-en. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 RAID 0 kan du fikse når som helst, bare du har to disker..? Ser ikke helt problemet, da det ikke har noen direkte sammenheng sånn sett. 2GB RAM er vel for det meste dyrere enn en passelig harddisk, også - selvfølgelig avhengig av om du kjører 10000 RPM over hele linja osv., da. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Begge deler er egnetelig ganske råflått til det meste, de få tingene som drar nytte av 4 GB ram er pro aplikasjoner som CAD og videoreoredigering. RAID 0 er fro de som skal ha servere, videoredigering og ikke er redde for og miste dataene sine. Ville lagt penga i bedre gennerelle specs (vannkjøing?) eller spart dem/brukt dem på spill eller noe som ikke har noe med datamaskinen og gjøre. Eller legge de i en bedre skjerm, En god skjerm kan godt vare en 6 til 7 år Lenke til kommentar
haalo Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Du gir ikke nok informasjon til å kunne forvente å få et svar på spørsmålet ditt ... 7546066[/snapback] Ikke så sint da Tenker på til denne PC-en. 7546130[/snapback] Beklager hvis du oppfatter meg som sint; det var ikke med hensikten . EDIT: Feil. Endret 20. desember 2006 av xNINJA Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Fortell oss hva du skal bruke dette til, så er det mye enkere å foreslå noe. Er det bedre ytelse til spill? bilde/filmbehandling? annet? De to oppgraderingene er jo helt froskjellige, så de vil gi øk ytelse i helt forskjellige ting. Både 4gig minne og raid0 disker er til "normalt" bruk passelig overkill. Du vil neppe merke noe stor forskjell på vanlige ting ved midnre du bruker applikasjoner som spiser ekstreme mengder RAM, eller du redigerer store filer (som videoredigering f.eks.). -Stigma Lenke til kommentar
simenss Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Fortell oss hva du skal bruke dette til, så er det mye enkere å foreslå noe. Er det bedre ytelse til spill? bilde/filmbehandling? annet? De to oppgraderingene er jo helt froskjellige, så de vil gi øk ytelse i helt forskjellige ting. Både 4gig minne og raid0 disker er til "normalt" bruk passelig overkill. Du vil neppe merke noe stor forskjell på vanlige ting ved midnre du bruker applikasjoner som spiser ekstreme mengder RAM, eller du redigerer store filer (som videoredigering f.eks.). -Stigma 7546339[/snapback] Ønsker å kunne spille de nyere spill med maks AA, AF og oppløsning. Når det gjelder redigering av film/bilder er det mest familiefilm/bilder. Ønsker også å bytte ut TV og DVD-spiller med denne PC-en Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Til de bruksområdene der (og de du oppgir i lenken i det redigerte første innlegget) så mener jeg begge deler er unødvendig. Jeg er også usikker på hva jeg ville valgt om jeg var i dine sko og måtte velge. Hva med en Raptor 74GB med 16MiB cache for å få brukt opp pengene? Den økte diskytelsen vil muligens merkes en god del. I hvertfall mye mer enn 7200rpm i Raid0 eller det å ha 2GiB ubrukt minne. PS. Om du gjør mye batch-konverteringer av raw-filer i Photoshop eller behandler mange store bildefiler med mange lag samtidig så ville jeg klart valgt minnet. Ellers skal 2GiB holde i lange baner. PS. Husk at det er vanskelig og krøkete å få brukt "hele" minnet (dvs, inntil 3,5 av 4GiB minne) i 32bit OS. Derfor bør du gå for 64bit OS dersom du velger 4GiB ram. Men sjekk at alle komponentene har drivere til det OSet før du kjøper. Det kan være mangel på en del drivere selv om Vista har mange drivere i databasen sin og en del produsenter har begynnt å slippe drivere til Vista 64bit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå