Demogorgon Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Igjen, det her blir nytteløst å diskutere. Den MEST intelligente maskinen som vi mennesker til dags dato har klart å lage er nøyaktig like intelligent som en lysbryter. Det er ingen her inne som kan motbevise denne påstand. (Hvis du tror du kan, tenk deg godt om først, gjerne flere ganger hvis du fortsatt tror du kan) 7741988[/snapback] jeg vil saktens ikke kverulere på teknologiens begrensning per i dag, de er der. de vil være flyttet i morgen. men ikke faen om jeg klarer å ta mennesket for noe mer en en avansert utviklet aibo. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Nå har jeg ikke lest igjennom tråden, men er det egentlig noe forskjell mellom mennesker og dyr annet enn at vi er smartere? Sagt på en annen måte, hva er det som gjør at vi er "bevisste" og ikke dyr? Er det en gylden linje vi passert som gjør at vi kan tenke over vårt eget liv, eller er vi like mye mer bevisst enn en hund, som en hund er mer bevisst enn en maur? Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Så vidt vi vet er det ikke så grusomt mye forskjell. Men så er det ikke så enkelt å vite heller som tidligere sagt. Man har bevishet selv (antar jeg, da jeg oppfatter at jeg selv har beviishet), derfor antar man at andre og har bevissthet. Forskjellen mellom en v anlig hjerne og en datamaskin, er at vi i bunn og grunn vet ganske mye om hvordan en datamaskin er og fungerer noe som skulle bare mangle da mennesket har funnet opp den kunstige datamskin. Vi vet ikke like godt i hvilken grad en menneskehjerne fungerer, og vi har da egentlig intet sammenligningsgrunnlag for selve bevissheten. Det eneste vi kan sammenligne med er på oppførsel. Da de aller fleste datamaskiner oppfører seg som de blir gitt beskjed om (altså programmert, om gjort på riktig måte) uten å mukke, og ikke ser ut til å gjøre seg opp egenhendige meninger om noe (e.g. "Jeg synest den nye apple maskinen er arrogant", "Sult er en ille ting"), uten at den har fått direkte beskjed om å mene noe slikt, antar man at de ikke har en egen bevissthet per dags dato. For alt vi vet er dette helt feil, og de venter bare til vi har lagd nok av dem til å overta verden eller noe, men det har vi intet grunnlag for å vite da vi ikke vet hva bevissthet er. Det blir uansett mye spekulasjon og synsing på dette temaet til man faktisk har klart å konstruere en maskin som oppfører seg på en måte som gjør at man kan begynne å trekke konklusjonen om at datamaskiner kan ha bevissthet også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå