cowohi Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Kan en maskin vite? Et enkelt å greit spørsmål; eller..? Jo mer jeg tenkte på spørsmålet idag på bussen, jo fler tanker fløy inn i meg: For hva er egentlig kunnskap, kan en maskin "kunne" noe uten å vite hva den skal kunne på forhånd (uten å være programert ~om dere skjønner hva jeg mener ) og om en maskin skulle komme til å finne ut noe,gjennom prøving og programert kunnskap, og så bli omprogramert (abstrakt sagt så ville den da få et endret syn på virkeligheten) ; ville da det ikke lengre ha vært viten? La diskusjonen begynne! Endret 20. desember 2006 av cowohi Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Maskinen kan være programmert til å tilegne seg kunnskap. Det blir et definisjonsspørsmål om dette er "kunnskap" eller ikke. For hva er menneskekroppen, hvis ikke en avansert biologisk maskin? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Men hva er viten? Etter min mening vet de aller fleste veldig lite - de følger heller oppskrifter... Lenke til kommentar
Royo Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Hvor går grensen mellom viten og forståelse? Forståelse bygger på viten. Fornuft bygger på forståelse. Første trinn for en maskin er å tilegne seg viten (data). Deretter må den ha programmer som tolker kunnskapen og trekker konklusjoner. Er det egentlig noe mer enn dette vi mennesker er kapable til? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 I henhold til læreboka i Innformasjonsteknologi - grunnkurs: "Kunnskap oppstår når informasjon evalueres." Kan en maskin evaluere informasjon? Det kommer vel litt an på hvordan man definerer å evaluere. Har ikke tenkt mye over dette, og har ingen bra informasjon om det, så dere kan få vurdere det selv. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Men forståelse går etter min mening ett skritt videre enn kunnskap - dersom man har forståelse, så kan man også kunne trekke nye konklusjoner, videreutvikle etc. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Finnes en test der man kan måle intelligensen til en maskin utifra om man kan føre en samtale med den. hvis man gjennom et tekstprogram kan skrive til den og få svar slik et vanlig menneske ville svart regnes dem som intelligent. så er det et spørsmål om man kan regne inntelligens utifra det. hva er egentlig intelligens? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Mener du Turing-testen? Poenget er at en person skal kommunisere med to personer gjennom et tekstbasert medium, og hvis han ikke etter fem minutter kan si med sikkerhet hvem av dem som er maskinen, og hvem som er mennesket, så regnes maskinen som intelligent. Lenke til kommentar
Prey Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Maskiner kan bare tenke, ikke utføre. Den kan det den er programmert til og ikke annet Det er hvertfall mitt syn på saken Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Vil vel heller si at den bare kan utføre, ikke tenke... Lenke til kommentar
yuo are smart Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Vil vel heller si at den bare kan utføre, ikke tenke... 7580496[/snapback] Enig. Datamaskiner er ikke i stand til å ta egene valg ut ifra sine egene meninger (siden de ikke har noen), og er derfor ikke i stand til å vite. Imo. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 forskjellen er vel at den ikke kan reflektere over de svarene den gir. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvis vi bygger en datamaskin som emulerer den menneskelige hjerne i detalj, slik at den oppfører seg nøyaktig som en menneskelig hjerne, så har vi skapt et bevisst vesen. Jeg ser ikke hvorfor ikke et slikt vesen skal kunne vite noe. Lenke til kommentar
yuo are smart Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jeg ser ikke hvordan vi skal klare å bygge en slik datamaskin. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Det var ingen som trodde vi kunne dra til månen for hundre år siden heller. Eller finne opp datamaskiner i det hele tatt. Lenke til kommentar
yuo are smart Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) True, men jeg tviler likevell. Det blir ivertfall ikke å skje før vi finner en mer avansert teknologi en digial-teknikk. Endret 26. desember 2006 av Bamboocha Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Det var ingen som trodde vi kunne dra til månen for hundre år siden heller. Eller finne opp datamaskiner i det hele tatt. 7581055[/snapback] Vel, Jules Verne var ikke enig... Lenke til kommentar
O.J Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Hvis vi bygger en datamaskin som emulerer den menneskelige hjerne i detalj, slik at den oppfører seg nøyaktig som en menneskelig hjerne, så har vi skapt et bevisst vesen. Jeg ser ikke hvorfor ikke et slikt vesen skal kunne vite noe. 7580970[/snapback] Vi vet vel ikke, og vil trolig aldri forstå hvordan hjernen vår fungere i detalj. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) men hjernen er da fortsatt et begrenset antall hjerneceller og aktiviteten mellom disse kan man måle. EDIT: rent teoretisk Endret 27. desember 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 En maskin gjør bare det den får beskjed om. Man trenger nok en annen teknologi enn digitale kretser for å få den til å være bevisst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå