Gå til innhold

Kan en maskin vite? En filosofisk diskusjon.

Anbefalte innlegg

Kan en maskin vite?

Et enkelt å greit spørsmål; eller..?

Jo mer jeg tenkte på spørsmålet idag på bussen, jo fler tanker fløy inn i meg:

For hva er egentlig kunnskap, kan en maskin "kunne" noe uten å vite hva den skal kunne på forhånd (uten å være programert ~om dere skjønner hva jeg mener ) og om en maskin skulle komme til å finne ut noe,gjennom prøving og programert kunnskap, og så bli omprogramert (abstrakt sagt så ville den da få et endret syn på virkeligheten) ; ville da det ikke lengre ha vært viten?

La diskusjonen begynne!

Endret av cowohi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor går grensen mellom viten og forståelse?

Forståelse bygger på viten. Fornuft bygger på forståelse.

Første trinn for en maskin er å tilegne seg viten (data). Deretter må den ha programmer som tolker kunnskapen og trekker konklusjoner. Er det egentlig noe mer enn dette vi mennesker er kapable til?

Lenke til kommentar

I henhold til læreboka i Innformasjonsteknologi - grunnkurs:

"Kunnskap oppstår når informasjon evalueres."

Kan en maskin evaluere informasjon? Det kommer vel litt an på hvordan man definerer å evaluere. Har ikke tenkt mye over dette, og har ingen bra informasjon om det, så dere kan få vurdere det selv.

Lenke til kommentar

Finnes en test der man kan måle intelligensen til en maskin utifra om man kan føre en samtale med den.

hvis man gjennom et tekstprogram kan skrive til den og få svar slik et vanlig menneske ville svart regnes dem som intelligent.

så er det et spørsmål om man kan regne inntelligens utifra det.

hva er egentlig intelligens?

Lenke til kommentar
Hvis vi bygger en datamaskin som emulerer den menneskelige hjerne i detalj, slik at den oppfører seg nøyaktig som en menneskelig hjerne, så har vi skapt et bevisst vesen. Jeg ser ikke hvorfor ikke et slikt vesen skal kunne vite noe.

7580970[/snapback]

Vi vet vel ikke, og vil trolig aldri forstå hvordan hjernen vår fungere i detalj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...