Gå til innhold

ombygging av stasjonær pc

SpecialForce

Anbefalte innlegg

trenger litt help her...

jeg har en stasjonær med pentium 4 prosessor(noe over 900 mhz) og har tenkt og bygge den litt om ved og skifte prosessor til en core 2 duo den beste modellen men så har det seg slik at den er kanskje 3-4 år gammel og støtter ikke dual core så jeg lurte på om dere her kunne hjelpe meg med og bygge den om ved og anbefale maskinvare til hele sånn at jeg kan bygge en som varer leenge og oppfylle kravene for ultimate (klarer home premium så er ikke så langt inne) så vær så snill og øs av deres ekspertise ved og anbefale hardware

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Hvis du skal kjøre den prosessoren så må du ha ett nytt hovedkort.

Og da snakker vi at alt det andre du har i den pcen vil bli flaskehalser i systemet.

Du bør absolutt og antakligvis må du uten at jeg har sjekket det kjøpe nytt minne.

Du må finne ut om psuen leverer nok strøm.

Uten at jeg vet hva slags skjermkort du har så kan det være greit å se på om det er bra nok for ultimate.

Anbefalingen fra meg er kjøp helt ny pcen. og selg eller behold gamlepcen til noe annet.

Da får du litt billigere Vista og siden du kan få OEM versjon.

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar

anbefaler deg å kjøpe ny pc når vista kommer på pc'ene 5-6000kr ... sånn som det høres ut så må du nok skifte rubbel og bitt hvis du vil ha en ordentlig pc som skal vare en stund, nytt skjermkort, Hk , ram , prosessor , strømforyning, blir fort nestne like billig å finne en pc på tilbud på komplett.no eller noe ... mail komplett.no og si hva du skal bruke pcen din til , så setter de en pc sammen spesial bygd til deg.. , men det beste rådet mitt er å vente et par mnd til Vista kommer på pc'ene...

Lenke til kommentar

det blir jo å skifte hele driten.. er ikke noe vits å ta vare på gammel hardware når man har en så gammel pc! :)

nå har det jo veldig mye å si hvor mye du har tenkt å legge i en ny rigg, men her er et lite forslag iaff.. ;)

totalt: 13.719,-

edit: men som jeg klarte å IKKE lese i stad, så kan det være lurt å vente til vista kommer oem på pc'ene.. :)

post-91152-1169452448_thumb.jpg

Endret av Keltern
Lenke til kommentar

Hei,

Enig med det de fleste nevner her. Du må vurdere nøye om en oppgradering er den beste måten å gå frem på.

Hvis du skal kjøpe en ny og kraftig Core 2 Duo så tror jeg det vil bli litt overkill for et system med mye eldre komponenter. Jeg er enig med det som blir sagt ovenfor at det kanskje kan være lurt å vente litt til Vista er blitt lansert og prisene faller litt og så investere i et helt nytt system.

Det finnes hovedkort som lar deg bruke DDR ram (altså ikke DDR2 som de nyere hovedkort kjører) og som lar deg bruke dit gamle AGP grafikkort (istedenfor å oppgradere til dagens PCIe). Slik at din investering nå ikke tregner å bli så stor.

Selv oppgraderte jeg mitt gamle system med et ASROCK 777DUAL hovedkort, som gjør at jeg kan bruke mine gamle komponenter AGP grafikkkort og DDR ram. og som også gjør at jeg kan slenge på et PCie grafikkort senere eller oppgradere med DDR2 ram. Jeg hadde ganske gode grunnkomponenter (strømforsyning og kabinett) i systemet mitt som gjorde at jeg satset på en mindre oppgradering - og fordi jeg trenger to maskiner) Men dette er ikke et system å satse på dersom du har høye krav til ytelse (VISTA Premium).

Dersom du alikevel oppgraderer så bør du sjekke om du har en strømforsyning som kan dra den cpuen du ønsker deg.

Endret av orange
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...