Gå til innhold

24" eller 20,1" skjerm?

jello

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket på to skjermer til Dell og håper at noen kan svare meg på noen spørsmål jeg har rundt disse.

Egentlig ønsker jeg 24" skjermen Dell Ultrasharp 2407WFP 24" widescreen. Dette fordi jeg har sett den i praksis og vet den er veldig bra. Pluss at størrelsen er mer enn hva jeg overhode trenger - derfor hadde det vært veldig kult å hatt den :p

Men så har vi også denne Dell UltraSharp™ 2007WFP 20.1" Widescreen som også har fått gode anmeldelser. Den er nok en mer fornuftig skjerm i forhold til hva jeg trenger, men...den er ikke så kul (den er mindre)

Så leser jeg en plass at de store 24" ikke har så godt panel som 20" skjermene. Gjelder dette også for de to som nevnt ovenfor?

Er det KUN størrelsen en betaler for eller vil 24" kunne forsvares også kvalitetsmessig? Er 20,1" egentlig en bedre skjerm?

Hvis man ser bort i fra at jeg ikke trenger 24", får jeg en bedre skjerm eller bare en større (og kanskje dårligere?)

Hva med Viewsonic sin 22" skjerm som koster omtrent det som 20,1 til Dell? En gylden middelvei når det gjelder størrelse, men er den like bra som Dell sine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viewsonic sin kan ikke måle seg. Les HW.no sin test av Packard bell 220W, og tenk deg at de er veldig like (samme panel)

Ser du på 2407WFP og 2007WFP er jo den største den de fleste foretrekker. 20" skjermen har S-IPS panel her i Norge (Selges med S-PVA andre steder), mens 2407WFP har S-PVA.

Denne guiden sier det meste om forskjellene på disse:

http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

IPS panelet har bedre innsynsvinkel, mens S-PVA har bedre kontrast.

24" skjermen har komponentinngang, ellers har de samme innstillinger og input.

Den store ulempen med 7 serien til dell har vert diverse bandingproblemer, og 2407 må sies å være verstingen her. Den har fortsatt enkelte problemer selv i tredje revisjon. 2007WFP har slitt den og, men tredje revisjonen er ganske fri for slike problemer.

Begge skjermene er veldig gode, men du bør kun kjøpe de når de er på tilbud. Det er de sånn ca. annenhver måned, og kun da er prisene konkuransedyktige.

At 24" skjermene har dårligere panel er en rar påstad, da dette varierer veldig mellom modellene. Som sagt, begge panelene er veldig gode, ikke store forskjeller. 2407WFP har den "fordelen" at baklyset kan nå 450 CD/m2, som strengt tatt er sveiseflammenivå, og du bruker det lite i praksis. Lysstyrken til LCD skjermer er generelt god nok på de fleste skjermene.

Lenke til kommentar

No som 24" er på tilbud til 7000 kr. hos dell.no ville eg spandert den på meg sjølv om eg var deg. Han er nok verd dei 2500 kronene meir han koster.

Oppløysninga (1920x1200 vs. 1680x1050) gir deg mykje meir arbeidsflate, og den ekstra størrelsen gir deg ein mykje bedre opplevning ved multimedia-bruk.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg blir jo nesten tullete av disse skjermdillemmaene mine. Nå har jeg

begynt å lure på å kjøpe en 20,1" vanlig skjerm, altså ikke widescreen.

Hva er fordelen med widescreen egentlig? Man får jo "mer" skjerm for pengene med en vanlig standar størrelse. Jeg har aldri brukt en widescreen så jeg aner ikke hva det er som er så bra med den. Kan noen hjelpe meg? Det sies jo at widescreen kommer til å bli den nye standaren, men hvorfor det? (bortsett fra at flere og flere velger dette) Dersom jeg kjøper en 20,1" widescreen vil den kanskje ikke være bred nok til å dele skjermen i to uansett så da lønner det seg å kjøpe vanlig format?

Hvordan er da Dell UltraSharp 2007FP 20.1" i forhold til mot Samsung 20" LCD, Syncmaster 204B? Er Dell forsatt suveren?

Endret av jello
Lenke til kommentar

Dell er strengt tatt ikke suveren, men har nok bedre kontrast, innsynsvinkel og ergonomi, men er dårligere i spill. Har også vært en del problemer med samsung skjermene.

Flatpanels.dk har testet begge + LG2000C som også er ett godt alternativ.

Samsung har TN panel, Dell S-PVA og LG S-IPS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...