Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

naturalisme eller realisme

Anbefalte innlegg

Jeg har lest boken Albertine av Christian Krohg, og skal skrive litt om perioden den ble skrevet i. men jeg blir så forvirret. Jeg forstår ikke om han skrev den i realismen eller i naturalismen.

Et sted sto det " Krohgs malerier hører med til en periode i malerkunsten som kalles realismen eller naturalismen som den gjerne blir kalt i Norge."

Hva betyr det?

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naturalismen regnes som en retning innenfor realismen. Mens naturalistene skildret menneskelivet i detalj - hele sannheten skal avdekkes, valgte realistene stoff som kunne få fram det budskapet de ville ha fram. Naturalistene ønsket å formidle problemene - realistene satte problemene under debatt.

Jeg tror at Albertine regnes under realismen. Denne boka handler om prostitusjon og var en bok som ble kritisert i sin samtid under det vi kaller sederlighetsdebatten fra 1880-tallet.

En måte å skille naturalismen fra realismen på er å studere mennesket. Realistene tror at mennesket har en fri vilje og kan derfor gripe inn i sitt eget liv. Naturalistene tror at menneskelivet er bestemt av arv og miljø.

Lenke til kommentar
En måte å skille naturalismen fra realismen på er å studere mennesket. Realistene tror at mennesket har en fri vilje og kan derfor gripe inn i sitt eget liv. Naturalistene tror at menneskelivet er bestemt av arv og miljø.

7544478[/snapback]

Men krohg beskriver jo albertine som om hun er forutbestemt til å bli en prostituert. Noe som passer inn under naturalismen.

Huff, blir så forvirret av dette..

Lenke til kommentar

Et godt skille mellom realismen og naturalismen er hvor man i realismen hadde tro på at samfunnet kunne bedre seg, så naturalistene mørkere på det. Og - som andre har påpekt - er skildringene her rå og detaljrik, ingenting holdes tilbake - alt skal fram..

Lenke til kommentar

De viktigste forskjellene:

Realismen - skriver for å forrandre samfunnets problemer.

Naturalismen - Alt er forutbestemt (er man født fattig, dør man fattig), og alt skal være så forferdelig som mulig. Altså veldig determenistisk stil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...