Huba71 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Hei! Jeg føyer meg sikkert inn i rekken av amatører...men: Jeg har redigert filmer med Adobe Elements et par år i jobbsammenheng (lærer), og stort sett eksportert dem som mpeg1. Vist på PC og videokanon fungerer det helt greit. Nå i dag skulle jeg ta meg tid til å eksportere en film til DVD for å spille av med DVD-spiller på TV, og forventet et skikkelig bra resultat. Men akk: Når personer i bildet beveger seg, eller jeg beveger kamera, blir rette linjer på originalfilmen taggete. Det blir litt slitsomt å se på. Filmen er tatt opp på et Panasonic NV-GS180, redigert i Adobe Elements, eksportert til DVD i høyest mulig kvalitet i PAL. Det som var pussig, var at inne i filmen hadde jeg lurt inn en filmsekvens tatt opp på et digitalt fotokamera. På akkurat den sekvensen var det ikke taggete linjer. Er det noen der ute som har et tips for å unngå dette problemet? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Ser du linjene sjølv på ein vanleg TV altso? Du er ikkje den fyrste med det problemet. Er ikkje sikker på om det vil hjelpe, men du kan prøve å høgreklikke på klippa i tidslinja, gå inn på Field options og hake av for Reverse field dominance eller Always deinterlace. Prøv fyrst den eine, so den andre (her kunne det vore fint å hatt ein RW-DVD for testing). Lenke til kommentar
Huba71 Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Ser du linjene sjølv på ein vanleg TV altso? Du er ikkje den fyrste med det problemet. Er ikkje sikker på om det vil hjelpe, men du kan prøve å høgreklikke på klippa i tidslinja, gå inn på Field options og hake av for Reverse field dominance eller Always deinterlace. Prøv fyrst den eine, so den andre (her kunne det vore fint å hatt ein RW-DVD for testing). 7543966[/snapback] Takker hjerteligst for svaret!! Ble såpass inspirert at jeg gikk litt mer systematisk til verks: Video fra DV-kamera legges inn som .avi-filer, mens video fra minnebrikken på stillbildekamera legges inn som .mpeg-filer i Adobe Elements - Media. Når utgangspunktet er film fra videokamera, oppstår de taggete kontrastlinjene i mpeg2-format, mens video i samme format fra stillbildekameraet får ikke ser ut til å få disse (men skarpheten er en del dårligere). Dette skjer både på TV og PC. Innstillinger under Field options er de samme for begge type klipp (Processing options – None og Frame Blend Speed Changes er huket av) Huket av for Reverse field dominance og eksporterte en .avi-fil til mpeg2. Det så ikke ut til å hjelpe. Prøvde så det samme med å velge Always deinterlace. Det hjalp heller ikke. Neste forsøk: kjøre filen ut som PAL SVCD (mpeg2). Også da blir det taggete. Så prøvde jeg PAL VCD (mpeg1). Da forsvinner taggene, men billedkvaliteten blir for dårlig. Kanskje blir jeg rett og slett lurt av at bildet ikke er så skarpt og taggingen blir visket ut, selv om den er der... Da prøvde jeg multimediakompatibel mpeg2 (NTSF): Den har jeg nok ikke kodec til å spille av… Til sist testet jeg multimediakompatibel mpeg1 (NTSF): Fortsatt tagger, men de viskes mer ut fordi bildet ikke er skarpt. Jeg har da i grunn prøvd alle fromater, så feilen må ligge et annet sted. Konklusjon: Video tatt med DV-kamera (.avi) gir skarpt bilde på DVD, men problem med taggete kontraster ved bevegelse. Video tatt med stillbildekamera (.mpeg) gir mer uskarpt bilde, men ingen tagger Dette hadde jo vært veldig kjekt å funnet ut av. Du nevnte en RW-DVD. Mente du virkelig at jeg skulle sende deg en? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Du nevnte en RW-DVD. Mente du virkelig at jeg skulle sende deg en?På ingen måte, poenget var berre at då slepp du kaste bort DVDar på testing, ettersom dei kan brukast opp att. Burde forklart litt nærare ser eg. Problemet kjem av interlacing – kort fortalt at biletet vert vist i to omgangar, fyrst linje 1, 3, 5 osb, so linje 2, 4, 6 osb. DV-video er interlaca i utgangspunktet, men det skulle ikkje vere problem å sjå det på ein vanleg TV, då dei er laga for å vise interlaca bilete. Ein PC-skjerm derimot er laga for å vise progressive bilete (vise heile bilete på ein gong), og med mindre ein deinterlacer i visninga vil ein på ein PC-skjerm sjå dei stripene. Testing må ein difor gjere ved å brenne ut DVDar, noko som var grunnen til at eg nemnte ein RW-DVD (RW = rewritable – omskrivbar). Deinterlacinga fungerte tydelegvis ikkje, men det med reverse field dominance vil du ikkje sjå noko forskjell på med mindre du brenn ut ein DVD og ser den på TVen. NTSC kan du berre gløyme. Det er ein standard for TV-signal som vert brukt mellom anna i USA, og som er ganske annleis frå PAL, som me bruker her i Noreg og det meste av Europa elles. Lenke til kommentar
Huba71 Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 He, he.... Skjønner. Skal teste med en RW. Nå satt jeg på en maskin som ikke har DVD-brenner, så jeg fikk ikke testet dette på en TV. Deinterlacinga burde imidlertid ha hjulpet da jeg spilte av via PCen... OK. Jeg tester i alle fall videre. Takk for at du tok deg tida. Lærte i grunn en del av dette. Leser meg opp videre på andre utfyllende emner du har redegjort for i forumet. Burde forklart litt nærare ser eg. Problemet kjem av interlacing – kort fortalt at biletet vert vist i to omgangar, fyrst linje 1, 3, 5 osb, so linje 2, 4, 6 osb. DV-video er interlaca i utgangspunktet, men det skulle ikkje vere problem å sjå det på ein vanleg TV, då dei er laga for å vise interlaca bilete. Ein PC-skjerm derimot er laga for å vise progressive bilete (vise heile bilete på ein gong), og med mindre ein deinterlacer i visninga vil ein på ein PC-skjerm sjå dei stripene. Testing må ein difor gjere ved å brenne ut DVDar, noko som var grunnen til at eg nemnte ein RW-DVD (RW = rewritable – omskrivbar). Deinterlacinga fungerte tydelegvis ikkje, men det med reverse field dominance vil du ikkje sjå noko forskjell på med mindre du brenn ut ein DVD og ser den på TVen. NTSC kan du berre gløyme. Det er ein standard for TV-signal som vert brukt mellom anna i USA, og som er ganske annleis frå PAL, som me bruker her i Noreg og det meste av Europa elles. 7545397[/snapback] Lenke til kommentar
Huba71 Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Tror jeg fant løsninga! Leste litt om interlacing + i help-funksjonen til Adobe. Så ut til at problemet kunne løses med Flicker removal: Flicker Removal prevents thin horizontal details in an image from flickering by slightly blurring the two fields together. An object as thin as one scan line flickers because it can appear only in every other field. Huket deretter av for Flicker removal under Field Options og eksporterte klippet i DVD-format. Funket som en kule når jeg spiller av på PCen. Tipper det funker på TVen også. Dette var et glimrende forum - dine tips på veien hjalp virkelig!! Håper løsninga kan være til nytte for andre også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå