Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mage/fordøyelsesproblem, kontakte lege når(?)

Gjest Gjest_Mr.T_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mr.T_*

Hei..

Første gang jeg poster utenom harware delen av forumet så derfor anonym ;)

Problem: Mandag morgen(18 des). Drar på jobb rundt tretiden. Formen kunne vært bedre, men vant til det og bryr meg ikke så mye lenger. Men merket at den morgenen var det noe mer. Uggen, uklar i toppen og småkvalm. Greit nok, en dårlig dag, sovet litt lite, spist lite etc. tenkte jeg. Men det er også vanlig med meg.

Kommer hjem klokka syv. I det jeg kommer inn døra og kler av meg smeller det.

Frysninger, skjelven, svimmel(klarer såvidt gå noen meter uten å tryne) og sykt vondt i magen. Tømmer meg fullstendig på dassen. Formen blir verre, kaster opp flere ganger løpet av dagen også. Toalettet blir mitt nye hjem, med unntak av de gangene jeg sitter litt i sofaen foran tven og gråter over smertene i magen :s Min verste dag ever siden barndommen. Greit, sikkert noe som går for tida tenker man. Men så blir jo jeg aldri ordentlig syk heller. Matforgiftet? Kan skje, men ikke spist noe utenom det vanlige heller..

Tirsdag: Formen er mye bedre men magen funker fremdeles ikke. Tør ikke forlate leiligheten engang. Aldri opplevd makan til "renne". Klarer å spise vanlig igjen men hjelper ikke :/

Onsdag(idag): Ingen endring, renner som en foss. Bobler i magen og er fullt oppgjør :/

Man har prøvd loff, knekkebrød. Altså ting med mye fiber første dagen. Litt mer vanlig måltid med ris, pølser og grønt igår og idag. Til og med en grandis :p Ja spise er ikke noe problem nå, men hvor blir det av maten? Hvorfor finner ikke kroppen tilbake til det normale?

Ville dere kontaktet lege etter 3 dager med slike mageproblemer? Jeg kan liksom ikke jobbe eller dra noe sted og bli borte mer enn en halvtimes tid før naturen kaller.

Når jeg tenker tilbake på min "sykdomshistorie" så ligner dette ikke meg i det hele tatt. Var utrolig mye syk som barn og hatt alt som omtrent kan fåes, noe som antakeligvis har hjulpet/styrket kroppen min i de senere årene. Slik at kun lettere forkjølelse og meget korte tilfeller med feber, diare etc har forekommet(aldri vart mer enn en dag stort sett).

Derfor man nå begynner å lure litt og blir litt bekymret. Hvorfor nå kroppen ikke klarer å "ordne" opp selv lenger.

Vet ikke om dette ble et rop om hjelp eller mer en trengte-å-lufte-tankene tråd men uansett så setter man pris på om noen gadd å lese. Selv om noen syns det kanskje ble litt personlig :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg ville tatt turen til legen. Slike mageproblemer er veldig slitsomt og helt unødvendig dersom man kan gjøre noe for å gjøre dem bedre. Dersom du ringer rett etter legekontoret åpner om morgenen (gjerne i åttetiden) så kan du prøve å grine deg til en akuttime så du slipper å vente også :) Diaré over lang tid kan i tillegg gjøre deg veldig uttørket, og greit å få finne utav det med en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Mr.T_*

Mhm.. Legetime kl 12:30.

Magen er ikke bedre i det hele tatt idag :/ Jeg får passe på å ta et lengre toalettbesøk før man drar eller kjøpe bleier :p

Lenke til kommentar

Unngå flerumettede fettsyrer som soya. Spis mye rene kjøttvarer uten krydder som lam, sau og vilt, men ikke svin og storfe. Råkost av grønnsaker er bare bra både kokt og rå. Unngå ris og pasta samt brødvarer da disse inneholder for mye karbohydrater. Drikk vann fra flaske, Olden, og ikke springvann. Denne primitive dietten vil trolig gjøre underverker.

Lenke til kommentar

Imodium kan prøves for å stoppe diareen.

Sannsynligvis har du en litt hissig omgangssyke, tre dager er ikke uvanlig. Prøv å kok ris i for mye vann og drikk riskraften, funker bestandig for min del. Et annet "kjerringråd" er å spise et most / raspet eple.

Ser du har vært hos legen, god bedring!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Mr.T_*

Takk for tipsene:)

Jeg har blitt bedre nå :D Legen nevnte også imodium men ville ikke anbefale det da hun mente det bare er omgangssyke.

Fryktet jo at det var noe verre siden jeg så og si aldri blir syk :p

Mattipsene mottas med stor takk! Det er noe jeg seriøst må gjøre noe med, så jeg kanskje kan styrke mage og kropp sånn ellers og. Frossen pizza annenhver dag går bare ikke hehe..

Matvanene preges lett av en stressende hverdag, mangel på lyst og tid til å lage noe ordentlig føde. Men de gangene man gidder å ta seg et minutt ekstra og lage en god middag, å herre så digg det er da! hehe

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Mr.T_*
Stress kan vel også forårsake urolig mage. Dog sikkert ikke i den grad som du har hatt problemer.

7554664[/snapback]

Nei burde jo ikke det. Men veit jo aldri. Selv om mennesker er tilpasningsdyktige så går det sikkert en grense et sted. Jobben jeg har er ikke den beste man kan ha med tanke på helsa.

Kan fortelle hvordan en typisk arbeidsdag for meg er, jobber mandag til og med lørdag morgen:

Mandag:

-opp på jobb kl. 02:30-03:30( varierer fra dag til dag ettersom når man greier å komme seg opp)

-hjemme kl. 07:00-07:30(varierer litt)

-legger meg kl. 08:00-09:00(varierer også)

-opp på jobb igjen kl 11:00-12:00(varierer ettersom når man klarer å presse seg ut)

-hjemme kl. 15:00-19:30(varierer mest og kan iblant bli sent, skjer ikke ofte dog. Mest vanlig mellom 16:30-17:00)

-legger meg 20:30-21:30(varierer ettersom hva man gjør)

Så opp igjen tirsdag morgen og samma rekke igjen.. Holdt på sånn i snart 2 år nå. Hvor og når i denne rekka jeg spiser varierer fra dag til dag. I tillegg er jobben stressende all the way da man har tidsfrister og kunder å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Mr.T_*

I know.

Har hatt 8-16 jobb før og er enig i at det funker best. Man tenker på det daglig hvor deilig det hadde vært med en "vanlig" jobb igjen. Men har man først kommet inn i sirkelen er det ikke bare bare å komme seg ut av den.

Spiserytmen, mage og fordøyelsen har sett mye bedre dager. Kanskje derfor man fikk seg en smell nå(?) I en mørk trist tid hvor også mye sykdom er ute og går. Da er man nok litt ekstra sårbar i min situasjon. Men dette er første smellen man har fått på lenge.

Legen sa. " du er jo ennå ung og da er man som regel ganske sterk". Hehe.

Jeg bestilte samtidig en ny time etter nyttår. En full helsesjekk med diverse prøver. Syns ikke det var så dumt i grunn. Da får man nok svar på litt angående kosthold, om man har noen mangler.

Lenke til kommentar

Tror nok det kan være en god idé å få helsesjekk, ja :)

Immunforsvaret ditt blir jo ikke verdens beste med dårlig kosthold, så det kan nok være levesettet ditt som gjorde at du fikk omgangssyken så kraftig. Ved en annen anledning kan du forøvrig prøve med kulltabeletter hvis mageondet setter inn. Jeg er ikke sikker på om det egentlig løser problemet, eller bare utsetter det - men kullet skal i hvert fall hjelpe ved at det suger til seg bakteriene fra magen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...