Dan_ Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Da falt valget på et HC3 kamera for min del. I den forbindelse lurer jeg litt på ekstrautstyret og håper på anbefalinger eller brukererfaringer. Ekstern mikrofon. Dette ønskes for å elliminere åndstøy samt generelt få bedre lyd. Etter det jeg kan se så er det tre forskjellige original mikrofoner som kan kjøpes. En retningsbestemt monomikrofon, en stereomikrofon og en blåtann mikrofon. Noen anbefalinger? Det blir neppe monomikrofonen, vil ha stereo. Er usikker på om blåtann/bluetoothmikrofonen er i stereo. Stødig stativ. Ser det er forskjellige å velge her. For bra opptak regner jeg med et stativ er et must, som med fotografering. Noen spesielle hensyn jeg burde tenke på? Bånd. Ser det er HD-bånd og vanlige bånd. Noen som har testet om det er noe synlig forskjell på disse, eller går det kun på den generelle lagringskvaliteten? Kabel/kort til pc. Jeg kjører HDMI til reciever/projektor, og den kabelen har jeg. Ser det følger med kabel til datamaskinen på USB. Har ikke Firewire kort. Burde jeg få meg det og firewire kabel? Videoredigering. Jeg er jo amatør innen videoredigering. Det første som slår meg er Pinnacle. Evt. andre forslag? Noen gratisprogrammer som kan lastes ned? Ser Sony reklamerer med dette i manualen, man får tilgang til disse ved å taste en unik kode for kameraet. Noen som har prøvd dette? Takker for all hjelp. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Bånd. Ser det er HD-bånd og vanlige bånd. Noen som har testet om det er noe synlig forskjell på disse, eller går det kun på den generelle lagringskvaliteten?Forskjellen ligg so vidt eg veit kun i at HDV-kassettar er laga for å unngå dropouts (at ein mister enkeltbilete under opptak). Dette er meir alvorleg på HDV, ettersom komprimeringsmetoden gjer at ein ikkje mister berre ei frame, men 15. Det er derimot mange som bruker vanlege Sony Premium-kassettar utan oppleve problem har eg lest. Burde jeg få meg det og firewire kabel?Ja. Vil tru det er det sikraste. Videoredigering. Trur ikkje det finst nokon gratisprogram. Pinnacle Studio skal vere veldig enkelt å jobbe med, men det er ein god del som opplever mange problem med det. Adobe Premiere Elements og Magix Movie Edit Pro skal vere gode alternativ i den rimelegaste prisklassen. Lenke til kommentar
Dan_ Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Ok, fint, takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå