amiganostalgia Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Har du optimalisert systemet/tweaket det for å bruke page file RIKTIG eller ikke bruke i det hele tatt så går det mye raskere ja. Du vet den blå baren som går forbi på windows xp startup skjermen? Vel etter jeg har tweaket min xp, xp64bit som er enda tregere enn 32bit i denne sammenheng, så er det såvidt jeg ser xp startup bildet i det hele tatt. Før jeg har tweaket systemet, går den gjerne minst 3-4 ganger, gjerne mer. Nå får den såvidt startet, den blå baren. Etter oppstartbildet, hvis d vises i d hele tatt, så er jeg inne i windows. Login skjermbildet er vel på skjermen i 0.2 sek. Jeg skulle gjerne målt tiden, men jeg kommer ikke på hva det verktøyet het nå igjen.. Det er tross alt jul, og har annet å tenke på... =) God jul! =P Lenke til kommentar
simenss Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Har du optimalisert systemet/tweaket det for å bruke page file RIKTIG eller ikke bruke i det hele tatt så går det mye raskere ja. Finnes det artikler som beskriver dette? Høres meget interessant ut Lenke til kommentar
KAS Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Husk at selv om du har MYE minne, dette er gjeldende for 2GB og oppover i windows 32/64bit etc, så mye du Tweake/modifisere/forandre noen verdier i dette forbaskede Windows Registry, for at ingenting skal kreve pagefila. Ja du leste riktig, KREVE. Noen programmer KREVER å ha denne filen. Helt absurd. Har du nok minne så har du nok minne. Dette er såklart til å bli forbanna av når som kjent minne er tusen ganger raskere enn en harddisk. Hvor mye raskere det er kommer jo an på harddisken, og hvilket minne man har, så klart, men 1000 ganger raskere er helt greit liksom. Avsporing....ngh. =) Ikke bare driver Windows og sliter ut harddisken din, totalt unødvendig, men du blir også pent nødt til å holde fingra fra fatet til windows er ferdig med å drite ut sine skriverier på harddisken din. 7548230[/snapback] Vill idé 1. Lag deg en ramdrive og legg pagefila på den. Vill idé 2. Sett inn en stor og rask usb-stick (20 MB les/skriv) og legg pagefila på den. Lenke til kommentar
whom Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Altfor mange har gjort den unødige oppgraderingen med å gå opp til 2 gb. De fleste trenger det enda ikke. Jeg har mer enn nok med 1 gb enda, og kunne nesten klart meg med 512 Windows suger minne etterhvert som månedene går siden siste formatering; tjenester som suger ram samler seg opp. Men man skal ikke være veldig kyndig for å enkelt disable tjenester, og du kan spare opptill 100 mb. Ellers, så kan jeg anbefale det enkle programmet QuickKill Kjør det f.eks rett før et spill, og det dreper alle servisene du ikke har ført opp på listen. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Husk at selv om du har MYE minne, dette er gjeldende for 2GB og oppover i windows 32/64bit etc, så mye du Tweake/modifisere/forandre noen verdier i dette forbaskede Windows Registry, for at ingenting skal kreve pagefila. Ja du leste riktig, KREVE. Noen programmer KREVER å ha denne filen. Helt absurd. Har du nok minne så har du nok minne. Dette er såklart til å bli forbanna av når som kjent minne er tusen ganger raskere enn en harddisk. Hvor mye raskere det er kommer jo an på harddisken, og hvilket minne man har, så klart, men 1000 ganger raskere er helt greit liksom. Avsporing....ngh. =) Ikke bare driver Windows og sliter ut harddisken din, totalt unødvendig, men du blir også pent nødt til å holde fingra fra fatet til windows er ferdig med å drite ut sine skriverier på harddisken din. 7548230[/snapback] Vill idé 1. Lag deg en ramdrive og legg pagefila på den. Vill idé 2. Sett inn en stor og rask usb-stick (20 MB les/skriv) og legg pagefila på den. 7572456[/snapback] 2 forferdelig dårlige forslag. Derimot finnes det jo ekte FYSISKe "ram-drives" man kan få kjøpt, som monteres i en pci-slot og kan brukes for små system partisjoner, pagefile etc. Koster nok en del da, og har ikke sett det i salg i norge enda, skjønt jeg har ikke lett etter dette i det siste. Skal ta ett søk. 20mb/les og skrive er da ikke noe kjapt i det hele tatt, det du burde skrevet var å få fram søketiden. Som er det som reelt teller. Om vi da går utifra en usb stick som er flash basert og ikke harddisk basert da meningen vil mer eller mindre være fortapt. En god side for grunnleggende m.m tweaking av xp er tweakhound.com om jeg ikke husker heeelt feil. Jeg husker ikke om jeg nevnte dette tidligere i denne tråd men en ting som jeg har merket gir klart bedre ytelse er om man splitter opp windows og program filer mappene. Slik at Hardddisk A inneholder (ideelt sett) 1 partisjon med kun windows mappen. Ja du leste riktig. Harddisk B inneholder kun program filer mappen OG documents and settings mappen. Skjønt det ville vært greit å ha den på en egen disk og blir det voldsomt overkill. Men er man entusiastisk nok er det jo greit. Ett annet forslag vil være å dele det opp slik at Documents and settings mappen + windows mappen er på en slik kjapp usb-stick eller statisk ram drive, da det kan ta svært liten plass. Husk at mappen Fonts, kan man flytte om, bl.a.(dvs også flere slike system mapper) til å være på en annen disk/plass. La oss si du er super grafisk designer og har 2000 fonts i svært høy kvalitet som tar noen GB. Veldig hendig da og du vil være svært interessert i at du har disse på en kjapp disk og plassering. Det hele kommer ned til hvordan du bruker din pc og hvor store krav til "perfeksjon" du har. Må også nevne at flash basert minne har en viss grense på hvor mange ganger man kan skrive til det mediumet. Dette går forsåvidt fint å overkomme i det uendelige, faktisk. Men forutsetter mulighet , naturligvis nok, for å skrivebeskytte usb stick'n eller lignende. Deretter også bra tweaking av systemet, slik at det som trenger å skrives til skrives til en evt. annen plass eller er deaktivert. Leste en artikkel, som er noen år gammel nå, hvor en kar hadde laget seg en lignende løsning som han monterte i bilen, for å ha tilgang til windows derifra m trådløs tilgang osv osv. Er viljen tilstede er det mye artig tweaking man kan ha med windows Lenke til kommentar
m3 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Heisann! Kan desverre ikke si noe om økningen fra 2 til 4, jeg har selv gått fra 1 til 3, og merket markant økning. Hvis du ikke har problemer med f.eks. hvis du lukker ett program, og det forsvinner helt fra skjermen med engang, og ikoner på desktopen kommer frem en og en, eller skjermen oppdaterer seg tregt, trenger du ikke 4 gig med ram. 7566500[/snapback] Jeg har en 6 år gammel bærbar med 224MB RAM og integrert skjermkort :!: Noen ganger får jeg samme symtom (treg oppdatering av skjermbildet og langsom innlastning av skrivebords ikoner) Hva er det som forårsaker tregheten? Langsom/fragmentert harddisk? (Hastigheten på min harddisk er ifølge HD tach er den på 17mb/s) Jeg vet 224MB med RAM er alt for lite (se bilde) det merker jeg spesielt når det er første gangen jag åpner mine dokumeter eller et program da jobber harddisken som bare det! Jeg har tenkt snart å oppgradere til ny bærbar med Vista Home premium eller Ultimate. Endret 11. februar 2007 av m3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå