Gå til innhold

Er det egentlig vits med 4 Gb minne?

Reeve

Anbefalte innlegg

Jeg har to sett med 2 Gb OCZ ddr2-800 minnebrikker. Men jeg lurer på om det egentlig er vits i med så mye, spesiellt nå. Jeg har litt lyst å sette dem inn, og ingenting som hindrer meg, utenom at jeg tror jeg har litt for svak PSU til å kjøre hele systemet stabilt. Derfor lurer jeg på: Er det vits i med 4 Gb minne, når man allerede har 2 Gb? Bør kanskje nevnes at jeg kjører XP, osm ikke en gang støtter over 3-3 Gb minne elns, og kjører SLI.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved store og krevende oppgaver begynner PC'n å laste inn data som skal inn på RAM til en egen fil som heter pagefile.sys. Denne filen er plassert på en disk, og ekstremt mye tregere enn RAM. det amiga* mener, er å få nok RAm til at PC'n aldri går tom, og derfor ikke trenger å tynge systemet med å laste ting til/fra disk når det går ørten ganger fortere på RAM. Trykk ctrl+alt+del, så performance, så vil du se hvor mye potensielle Ram-data som ligger på disk. (grafen om PF).

[/teskje]

Lenke til kommentar
Ved store og krevende oppgaver begynner PC'n å laste inn data som skal inn på RAM til en egen fil som heter pagefile.sys. Denne filen er plassert på en disk, og ekstremt mye tregere enn RAM. det amiga* mener, er å få nok RAm til at PC'n aldri går tom, og derfor ikke trenger å tynge systemet med å laste ting til/fra disk når det går ørten ganger fortere på RAM. Trykk ctrl+alt+del, så performance, så vil du se hvor mye potensielle Ram-data som ligger på disk. (grafen om PF).

[/teskje]

7546134[/snapback]

Hvor ofte og med hva slags programmer/oppgaver benytter PC'n seg av en slik pagefil?

Lenke til kommentar
Hvor ofte og med hva slags programmer/oppgaver benytter PC'n seg av en slik pagefil?

7546662[/snapback]

Windows bruker pagefile aktivt til de aller fleste programmer, også til selve OS. Så om du har nok ram til å deaktivere pagefile (2GB eller mer) så er det noe og hente der.

Du må kjøre med 64bit programvare for å utnytte 4GB ram. Sats på en linux-versjon eller winxp 64-bit (alternativt vista 64-bit), så får du utnyttet minnet ditt.

7546752[/snapback]

Bare for å presisere. Du må ha 64bits OS for å kunne la en enkelt applikasjon utnytte mer en 4GB ram, men 32bits Windows har offisiell støtte for 64GB.

Du skal drive med rimelig tunge applikasjoner uansett før du får behov for mer en 4GB for en enkelt applikasjon.

Lenke til kommentar

Husk at selv om du har MYE minne, dette er gjeldende for 2GB og oppover i windows 32/64bit etc, så mye du Tweake/modifisere/forandre noen verdier i dette forbaskede Windows Registry, for at ingenting skal kreve pagefila.

Ja du leste riktig, KREVE. Noen programmer KREVER å ha denne filen.

Helt absurd. Har du nok minne så har du nok minne. Dette er såklart til å bli forbanna av når som kjent minne er tusen ganger raskere enn en harddisk. Hvor mye raskere det er kommer jo an på harddisken, og hvilket minne man har, så klart, men 1000 ganger raskere er helt greit liksom. Avsporing....ngh. =)

Blir du ikke bare dritforbanna hver gang du starter opp windows og harddisken puster og peser for å skrive ting til pagefilen? Ja for det gjør den.

Ikke bare driver Windows og sliter ut harddisken din, totalt unødvendig,

men du blir også pent nødt til å holde fingra fra fatet til windows er ferdig med å drite ut sine skriverier på harddisken din.

Og enda verre er det at det i tillegg også, ved standard, er på c:\ som hos de fleste er på starten av harddisken. Starten av harddisken er området som er gjerne det raskeste..

Her bør man for svarte ikke ha noen pagefil. Her bør man ha alle systemfilene godt defragga. Anbefaler PerfectDisk av Raxco, om jeg ikke husker feil. Dette verktøyet HJELPER.

Det jeg anbefaler, hvis du har LYST å ha feil rapporterings funksjonen og liker å ha kernel dumpen når windows har gått i blåskjerm, og det er omtrent 0 mennesker som vet hvordan man behandler de data men dog, så sett pagefila på c:\ dvs hvor windows er installert (kan være d:\ for den del) til 800MB, og ikke en megabyte meir.

For de aller fleste. Fjern den.

Fjern den fra den harddisken, ikke bare partisjonen, men fra den harddisken hvor du har windows på....

Jeg garanterer deg du vil merke forskjell om du følger dette, positivt.

Deretter.. Så trenger du en annen harddisk, gjerne 100% tom.

Det eneste du hiver inn her, er en pagefil.

Sett den til 768mb, minst. (jeg går utifra XP sp2 og oppover)

Det er også veldig viktig at denne harddisken IKKE er på samme kanal som windows harddisken. Dvs at den ikke skal være på samme IDE kanal som windows harddisken, eller på samme SATA par kanal som windows disken. Altså, ideelt sett ikke sant? =)

Fortvil ikke, om du ikke har en harddisk du kan avse til kun pagefilen.

Det du da kan gjøre, er å sette av en partisjon på en harddisk som du har KUN pagefilen på, og den partisjonen skal være på starten av disken.

Populært til venstre i bildet på alle Disk Partisjonerings programmer, som jeg har vært bort i hvertfall.

Anbefaler Acronis produsenten for slikt verktøy.

Kjører du med noe annet, så for guds skyld ta backup først.

Ok, jeg ble litt avbrutt nå, kommer gjerne tilbake til posten om dette var interessant for noen. Eller poster på nytt, med fortsettelse.

Jeg mente å ha 10GB minne ikke pagefil.

Lenke til kommentar
Windows bruker pagefile aktivt til de aller fleste programmer, også til selve OS. Så om du har nok ram til å deaktivere pagefile (2GB eller mer) så er det noe og hente der.

Hvor stor og i hvilken sammenheng vil denne ytelsesforbedringen merkes? Kun når man redigerer "storfilmer", eller vil det også bli merkbart i mer vanlige situasjoner som spill etc.?

Lenke til kommentar

[/teskje]

7546134[/snapback]

Vet alt det der med Pagefile osv. Men jeg har nesten alltid minst 500 til 1000 Mb ledig fysisk minne, under spilling og. Det er derfor jeg egneltig lurer på om det er vits i med 4 Gb enda. Greit nok med vista, som støtter 4 Gb helt, og som bruker mye mer. Men føler ikke at jeg trenger 4 Gb enda :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe :p men der var det forskjellen på 512 Mb og 2 Gb minne :p jge lurer på hva forskjellen på 2 og 4 Gb minne er :p for jeg regner med den ikke er så stor.

EDIT: Grunnen til at jeg ikke vil sette de inn/allerede har gjort det er at da brytes forseglingen, og da kan jeg ikke selge dem som ny.

Endret av christopher909
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne likt å se noe bevis for at pagefil senker ytelsen når man ikkebruker mer minne enn det man har fysisk.

Jeg tror altfor mange er så opptatt av tweaking at de gjør ting bare for å gjøre ting, selv om det er bortkasting av tid og energi, deriblant denne myten om pagefil som roten til alt ondt.

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne likt å se noe bevis for at pagefil senker ytelsen når man ikkebruker mer minne enn det man har fysisk.

Jeg tror altfor mange er så opptatt av tweaking at de gjør ting bare for å gjøre ting, selv om det er bortkasting av tid og energi, deriblant denne myten om pagefil som roten til alt ondt.

7564383[/snapback]

Vet ihvertfall at windows kjernen kjører på pagefilen uansett, men at man kan med tweakeprogrammer få den til å kjøre på rammen. Skal visstnok øke ytelsen en del

Lenke til kommentar

Heisann! Kan desverre ikke si noe om økningen fra 2 til 4, jeg har selv gått fra 1 til 3, og merket markant økning. Hvis du ikke har problemer med f.eks. hvis du lukker ett program, og det forsvinner helt fra skjermen med engang, og ikoner på desktopen kommer frem en og en, eller skjermen oppdaterer seg tregt, trenger du ikke 4 gig med ram. Men, hvis du f.eks. vil leke deg med virtualisering og slikt, åpner det mye muligheter selv i winXP, da du kan ha to virtuelle maskiner med 1 g didikert ram selv, det er morro. Ellers så kan du jo sette pagefilen på ett absolutt minimum. Jeg vet ikke om noen programmer som må ha pagefilen, men dette finner du jo kjapt ut. Windows vil jo uansett fungere om du skrur av pagefilen, er det noen programmer som ikke vil funke da, er det jo bare å sette den opp igjen, på f.eks. 512 MB...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...