Thewiz Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Mulig du har rett, men kan du forklare hvorfor du mener det? Lett mc opplæringen er nesten like grundig som mellomklasse/tung. Det er bare noen få timer som skiller opplæringen. Hvis man har fått tilbake systemet som var før (A1 oppgr. til A ved billappen) så hadde man kunne lagt til en regel som sier at man ikke kan kjøre noe større enn 34hk (mellomklasse) før det har gått 2 år. Beklager for meget sent svar, tråden hadde gått i glemmeboka. Du sier at lett-mc opplæringen er like grundig som mellomtung / tung opplæringen, men dette mener jeg er feil. Ved mellomtung / tung opplæring får du en grundig introduksjon til mc lappen og hvordan det er å kjøre mc i trafikken (noe du også gjør ved lett mc, men jeg mener du får en mye mye grundigere forklaring og gjennomgang av dette ved mellomtung / tung MC opplæring). Selvfølgelig vil skolene variere veldig, og mange kan si og mene at mc opplæringen er den samme, uansett om det er lett / mellomtung / tung på enkelte skoler. Jeg mener man kan sammenligne dette med moped vs. lett motorsykkel opplæring. På moped, får man svært lite innblikk i hvordan det er å kjøre tohjuling i trafikken og man ser rett og slett ikke trafikkbilde, noe som dessverre fører til at mange moped-førere havner i asfalten / skader seg. Tror de fleste som har mopedførerkortet kan med hånda på hjerte si at de ikke fikk en særlig god opplæring / innblikk i hvordan det er å kjøre tohjuling hvis man tenker på det i ettertid. Det er varierer om det er et par timer, eller om det er flere enn som så. Dette kommer an på eleven. Jeg mener systemet i dag er helt kurrant i forhold til hva det var før (vel og merke: før). Grunnen til at jeg mener at det er helt på trynet at man skulle fått lappen til motorsykkel med fri effekt (Klasse A) ved å ta førerkortet til bil (B), er fordi du har langt ifra det som trengs til å føre et kjøretøy på 170-250kg (normalt) med omlag 150hk. Førerkort til bil (B) viser langt ifra hvordan det er å kjøre tung MC i trafikken, så jeg skjønner ikke hvorfor i huleste man skal få lappen til dette når man ikke har trengt å sitte på en mc engang. Såvidt jeg vet, gir ikke førerkortet til Bil noen opplæring i hvordan man kjører mc i forhold til bil i trafikken (hvis man ser bort i fra lett motorsykkel opplæringen, men jeg mener denne er for svak til å føre tung motorsykkel), og den sier heller ingenting om de grunnleggende mc trinnene (hvor er f.eks banekjøring?) som skal være med når du går over fra A1 -> A. Thewiz Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Synes at eksempelet på moped vs. lett mc var fryktelig drøyt. Nå vet ikke jeg hvilken erfaring du har som bakgrunn, eller skriver på. Men jeg som nå er ferdig med kjøretimene, føler at jeg har har et ganske så fullstendig trafikkbilde. Kjenner sykkelen såpass godt at trafikkbildet er det eneste som er i fokus. Har hatt flere refleksjonsdiskusjoner med kjørelærer, som igjen fører til et komplett trafikkbilde. Eneste jeg kan tenke meg vil være forskjellen med tung mc vil være en bredere teknisk kunnskap om sykkelen, samt noen få punkter i tillegg på kjøreopplæringen. I moped lappen så er det så og si ingen opplæring, tingene er såpass enkle at det trengs bare logikk for å besvare spørsmål etc, istedet for opplæring. Så jeg vil da påstå at lett mc er mye nærmere nivået tung mc enn du tror. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Ja, jeg kjøpte meg bare en scooter og kjørte da jeg var ca 19. Har kjørt en del tusen kilometer nå, og jeg er VELDIG glad for at jeg nå snart har MC-lappen. Føler meg mye tryggere! Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Vel, Scotty, hvis du mener du har nok kjørekompetanse til å føre en tung motorsykkel utifra det du har lært ved lett-motorsykkel opplæringen din tar du nok rimelig feil. Dette har også endel å gjøre med alder. En 16åring som har kjørt opp til lett motorsykkel har langt ifra den kompetansen man trenger for å føre en tyngre sykkel. Det sier seg selv. Når man er 21, da har man mer livserfaring, ser ting i andre perspektiv osv, i motsettning til en 16åring. Det jeg tenker mest på når jeg sier dette er fart, å være aktpågiven og kjøre ansvarlig til en hver tid. Jeg mener steget mellom M - A1 er like stort som gapet mellom A1 - A. Kanskje lærer man ikke like mye nytt om trafikkbilde, men man oppfatter det annerledes når man er eldre. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Vel, Scotty, hvis du mener du har nok kjørekompetanse til å føre en tung motorsykkel utifra det du har lært ved lett-motorsykkel opplæringen din tar du nok rimelig feil. Dette har også endel å gjøre med alder. En 16åring som har kjørt opp til lett motorsykkel har langt ifra den kompetansen man trenger for å føre en tyngre sykkel. Det sier seg selv. Når man er 21, da har man mer livserfaring, ser ting i andre perspektiv osv, i motsettning til en 16åring. Det jeg tenker mest på når jeg sier dette er fart, å være aktpågiven og kjøre ansvarlig til en hver tid. Jeg mener steget mellom M - A1 er like stort som gapet mellom A1 - A. Kanskje lærer man ikke like mye nytt om trafikkbilde, men man oppfatter det annerledes når man er eldre. Nå snakker jo du om noe helt annet. Istad var det grundigheten i opplæringen, nå er det plutselig kontroll på lett mc vs tung mc. Såklart klarer ikke jeg nå å håndtere en tung mc ordentlig, det var vel aldri helt temaet heller. Når man er 21 år så har man litt utvidet erfaring i trafikken, men det hjelper ikke nødvendigvis så fryktelig på mc. Når man kjører mc så kommer det situasjoner man ikke opplever med en bil, og dermed vil jeg si at opplæringen er ikke så forskjellig. Du burde forøvrig selv skjønne at du kan ikke ta alle under samme tak og si at en 16 åring bare tenker mest på fart, ikke alle er den 16 åringen som du har tenkt opp i hodet. Så hovedsaklig så var vel temaet sammenligningen i opplæringen for tung og lett. Ikke om at en lett mc fører ikke klarer å håndtere en tung mc. Endret 4. juli 2008 av Scotty Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Mulig du har rett, men kan du forklare hvorfor du mener det? Lett mc opplæringen er nesten like grundig som mellomklasse/tung. Det er bare noen få timer som skiller opplæringen. Hvis man har fått tilbake systemet som var før (A1 oppgr. til A ved billappen) så hadde man kunne lagt til en regel som sier at man ikke kan kjøre noe større enn 34hk (mellomklasse) før det har gått 2 år. Beklager for meget sent svar, tråden hadde gått i glemmeboka. Du sier at lett-mc opplæringen er like grundig som mellomtung / tung opplæringen, men dette mener jeg er feil. Ved mellomtung / tung opplæring får du en grundig introduksjon til mc lappen og hvordan det er å kjøre mc i trafikken (noe du også gjør ved lett mc, men jeg mener du får en mye mye grundigere forklaring og gjennomgang av dette ved mellomtung / tung MC opplæring). Selvfølgelig vil skolene variere veldig, og mange kan si og mene at mc opplæringen er den samme, uansett om det er lett / mellomtung / tung på enkelte skoler. Jeg mener man kan sammenligne dette med moped vs. lett motorsykkel opplæring. På moped, får man svært lite innblikk i hvordan det er å kjøre tohjuling i trafikken og man ser rett og slett ikke trafikkbilde, noe som dessverre fører til at mange moped-førere havner i asfalten / skader seg. Tror de fleste som har mopedførerkortet kan med hånda på hjerte si at de ikke fikk en særlig god opplæring / innblikk i hvordan det er å kjøre tohjuling hvis man tenker på det i ettertid. Det er varierer om det er et par timer, eller om det er flere enn som så. Dette kommer an på eleven. Jeg mener systemet i dag er helt kurrant i forhold til hva det var før (vel og merke: før). Grunnen til at jeg mener at det er helt på trynet at man skulle fått lappen til motorsykkel med fri effekt (Klasse A) ved å ta førerkortet til bil (B), er fordi du har langt ifra det som trengs til å føre et kjøretøy på 170-250kg (normalt) med omlag 150hk. Førerkort til bil (B) viser langt ifra hvordan det er å kjøre tung MC i trafikken, så jeg skjønner ikke hvorfor i huleste man skal få lappen til dette når man ikke har trengt å sitte på en mc engang. Såvidt jeg vet, gir ikke førerkortet til Bil noen opplæring i hvordan man kjører mc i forhold til bil i trafikken (hvis man ser bort i fra lett motorsykkel opplæringen, men jeg mener denne er for svak til å føre tung motorsykkel), og den sier heller ingenting om de grunnleggende mc trinnene (hvor er f.eks banekjøring?) som skal være med når du går over fra A1 -> A. Thewiz Ser den, er enig i at billappen ikke burde gi tung/mellom klasse lappen. Det jeg ikke er enig i er det du nevner ang. opplæringen. Når du nevner at man kan sammenligne lett mc opplæring med moped opplæring mot opplæring av lett mc og tung mc blir det bare feil. Moped opplæringen var så simpelt at selv den dummeste gjøken i klassen klarte den med en gang. Lett mc var derimot: *mer tidkrevende *mere kjøretimer *bedre kjøreopplæring *mere teori *ca 4000-5000 kr dyrere enn mopedlappen Opplæringen jeg fikk da jeg fikk lett mc lappen mot da jeg kjørte opp på tung var nesten lik (bortsett fra noen endringer som ble gjort). Teorien slapp jeg på tung mc, slapp å ta teorieksamen også, for alt dette hadde jeg fra lett mc. Ergo, teorien er 100% lik. Og når teorien er så lik, så sier det seg selv at kjøreopplæringen er nesten lik. Jeg ser på tung opplæringen jeg hadde som en oppfriskning av de kunnskapene jeg allerede hadde fra lett opplæringen. Det eneste som var annerledes var banekjøring. Dette tror jeg ganske bestemt at det ble krav om etter jeg kjørte opp på lett mc. Vel, Scotty, hvis du mener du har nok kjørekompetanse til å føre en tung motorsykkel utifra det du har lært ved lett-motorsykkel opplæringen din tar du nok rimelig feil. Dette har også endel å gjøre med alder. En 16åring som har kjørt opp til lett motorsykkel har langt ifra den kompetansen man trenger for å føre en tyngre sykkel. Det sier seg selv. Når man er 21, da har man mer livserfaring, ser ting i andre perspektiv osv, i motsettning til en 16åring. Det jeg tenker mest på når jeg sier dette er fart, å være aktpågiven og kjøre ansvarlig til en hver tid. Jeg mener steget mellom M - A1 er like stort som gapet mellom A1 - A. Kanskje lærer man ikke like mye nytt om trafikkbilde, men man oppfatter det annerledes når man er eldre. Vel, Scotty, hvis du mener du har nok kjørekompetanse til å føre en tung motorsykkel utifra det du har lært ved lett-motorsykkel opplæringen din tar du nok rimelig feil. Dette har også endel å gjøre med alder. En 16åring som har kjørt opp til lett motorsykkel har langt ifra den kompetansen man trenger for å føre en tyngre sykkel. Det sier seg selv. Når man er 21, da har man mer livserfaring, ser ting i andre perspektiv osv, i motsettning til en 16åring. Det jeg tenker mest på når jeg sier dette er fart, å være aktpågiven og kjøre ansvarlig til en hver tid. Jeg mener steget mellom M - A1 er like stort som gapet mellom A1 - A. Kanskje lærer man ikke like mye nytt om trafikkbilde, men man oppfatter det annerledes når man er eldre. Nå snakker jo du om noe helt annet. Istad var det grundigheten i opplæringen, nå er det plutselig kontroll på lett mc vs tung mc. Såklart klarer ikke jeg nå å håndtere en tung mc ordentlig, det var vel aldri helt temaet heller. Når man er 21 år så har man litt utvidet erfaring i trafikken, men det hjelper ikke nødvendigvis så fryktelig på mc. Når man kjører mc så kommer det situasjoner man ikke opplever med en bil, og dermed vil jeg si at opplæringen er ikke så forskjellig. Du burde forøvrig selv skjønne at du kan ikke ta alle under samme tak og si at en 16 åring bare tenker mest på fart, ikke alle er den 16 åringen som du har tenkt opp i hodet. Så hovedsaklig så var vel temaet sammenligningen i opplæringen for tung og lett. Ikke om at en lett mc fører ikke klarer å håndtere en tung mc. Er ganske så enig i "Thewiz" i dette: "Kanskje lærer man ikke like mye nytt om trafikkbilde, men man oppfatter det annerledes når man er eldre." Og det du nevner om at alle 16 åringer ikke er lik scotty er jo sant. Men man må se på hvordan flesteparten er.. Vanligvis er man mye mere moden og klar for en større sykkel når man er 21 år, men selv da er man ikke helt moden for så mye krefter, noe som gjenspeiles i forsikringssummen 21 åringer må betale kontra den magiske grensen på 30 år. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Tok lappen på fredag (yay!!!) og har kjørt endel i helgen.. Glad for at jeg har fått den opplæringen jeg fikk, selv om jeg har kjørt bil i 8 år, og scooter i 6... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Tok lappen på fredag (yay!!!) og har kjørt endel i helgen.. Glad for at jeg har fått den opplæringen jeg fikk, selv om jeg har kjørt bil i 8 år, og scooter i 6... Gratulerer! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jo takk, fikk kjørt 25 mil i helgen på lånt sykkel.. Deilig! Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Grattis Kjørte selv ca 30 mil første dagen. Lenke til kommentar
sparrowhawk Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Osse-Mon : Hva landa prisen på ? Skulle ta lappen i år , men det er vistnok fult over alt .. Så jeg står på venteliste på 2009 kurs.. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hvor bor du? Kjøreskolen min i Oslo har kapasitet.. Tilsammen betalte jeg ca 17... Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Somregel er det litt lengre ventetid når man skal kjøre opp til motorsykkel kontra bil. Så det er lurt å være i god tid med å bestille timer / oppkjøring. Lenke til kommentar
glenni92 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 jeg skal kjøre en husaberg fs 650... hvilken klasse førekort må jeg ha?? jeg skal ta moped lappen om 1 måned Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) jeg skal kjøre en husaberg fs 650... hvilken klasse førekort må jeg ha?? jeg skal ta moped lappen om 1 måned Er sykkelen fulleffekt så må du selvsagt ha tung lappen. Endret 19. september 2008 av Scotty Lenke til kommentar
Kuli93 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Må jeg ha fylt 16 for å begynne med opplæring på A1 eller kan jeg begynne når jeg er 15? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Må jeg ha fylt 16 for å begynne med opplæring på A1 eller kan jeg begynne når jeg er 15? Du kan begynne når du er 15, og ha f.eks oppkjøring på bursdagen din når du fyller 16. Lenke til kommentar
Kuli93 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Må jeg ha fylt 16 for å begynne med opplæring på A1 eller kan jeg begynne når jeg er 15? Du kan begynne når du er 15, og ha f.eks oppkjøring på bursdagen din når du fyller 16. Det er bra Takk skal du ha. Lenke til kommentar
Qwertycal Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg er en gutt på 15, skal ha lett mc, jeg skal ha rs, men kan jeg kjøre den i kjøretimene? Og er det mulighet for å låne mc hvis det er lettere med noe annet enn en racing (?) Racing er mer vankelig å sitte å gire føler jeg, eller tar jeg feil? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Qwertycal Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg er en gutt på 15, skal ha lett mc, jeg skal ha rs, men kan jeg kjøre den i kjøretimene?Og er det mulighet for å låne mc hvis det er lettere med noe annet enn en racing (?) Racing er mer vankelig å sitte å gire føler jeg, eller tar jeg feil? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå