Läkerol Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Takk for godt svar, setter pris på det. Jeg tenker i de baner at står det godkjent hos SV, så er det godkjent, punktum. Men som du sier, siden det har gått lang tid siden sist, kan skolen anbefale å ta det på nytt. Naturligvis antar jeg jeg må da betale fullpris for det. Jada, skal ta kontakt med dem i begynnelsen av mars, og samtidig spørre når de starter sesongen. Står ingenting om baner i Grimstad, så nysgjerrig også på hvor de har banekjøring i Aust-Agder. At du må betale fullpris, det kan jeg nesten garantere.. Kan jo hende du klarer deg med en dobbeltime på kjøregården også som oppfriskning. Du kan jo helt enkelt via mail ta kontakt med vegvesenet direkte, og spørre de om kursene fortsatt er gyldig. Det er ikke alltid du kan stole på det trafikkskolen sier er riktig. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Tviler jeg trenger det, hele søknaden og framdriften ligger fortsatt aktivt under Mine sider, de har veldig fin oversikt på hva som er godkjent og ikke. Alt av teori ligger som bestått, og veiledningstime nr 1 og kurs på bane er markert grønt (fullført / godkjent). Veiledningstime nr 2 og kurs på vei er rødt (ikke fullført /godkjent). Satser på at læreren er hyggelig og hjelpevillig, så setter nok opp en plan hvis han syns jeg er god nok til å gå videre. Som sagt skal jeg starte med en enkelttime for å se hva jeg husker og om ting sitter fortsatt. Har ikke råd til å ta og lære alt på nytt igjen Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Når er dato for siste oppkjøring hos vegvesenet? Regner med den er veldig snart. Tenker å få tatt litt kurs/kjøring nå før vinteren hvis det er mulig her i Oslo (tar tid før vinteren kommer hit) slik at det er minst mulig å gjøre til våren. Teorien er i alle fall grei å få unnagjort. Lenke til kommentar
Kuara Skrevet 9. januar 2020 Del Skrevet 9. januar 2020 Noen som har tatt tung motorsykkel lappen uten tidligere erfaring nylig? Lurer på ca. hvor mye det har kostet. Vurderer sterkt lappen men usikker på hva prisen kan bli. til informasjon bor i Oslo. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. januar 2020 Del Skrevet 9. januar 2020 Kuara skrev (4 timer siden): Noen som har tatt tung motorsykkel lappen uten tidligere erfaring nylig? Lurer på ca. hvor mye det har kostet. Vurderer sterkt lappen men usikker på hva prisen kan bli. til informasjon bor i Oslo. Nylig og nylig... men jeg tok MC lappen totalt uten erfaring på MC ryggen for 6 år siden. Hva det koster kommer ann på hvor mange timer du trenger. Jeg betalte 26.000,- mener jeg å huske og da hadde jeg ca. 4 timer ekstra som jeg valgte frivillig for å varme opp før oppkjøring. Siden jeg allerede hadde kjøpt sykkel og oppkjøringen min var i juni og jeg allerede hadde planlagt sommerferien på sykkelryggen invisterte jeg de kronene for å sikre at jeg hadde det beste utgangspunktet for å bestå Det aller viktigste er uansett at du får øvekjørt så mye som mulig. 1 Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 (endret) On 1/9/2020 at 3:26 AM, Kuara said: Noen som har tatt tung motorsykkel lappen uten tidligere erfaring nylig? Lurer på ca. hvor mye det har kostet. Vurderer sterkt lappen men usikker på hva prisen kan bli. til informasjon bor i Oslo. Bor i Kristiansand, og tok tung nå i sommer/høst. Har bare kjørt noe moped for mange år siden, sikker 15 år siden, men kunne det med å gire og slikt altså. Ellers var alt nytt. Tok teori for to år siden, og det første obligatoriske kurset der man snakker om alt mulig rart. 20.08.2019 09:20 - 10:05 1 x Klasse A Førerprøve Praksis 1 600,00 20.08.2019 07:15 - 09:20 2 x Klasse A Kjøretime 1 600,00 06.08.2019 07:00 - 13:00 1 x Klasse A Sikkerhetskurs på veg 6 400,00 05.08.2019 14:00 - 16:15 3 x Klasse A Kjøretime 2 400,00 05.08.2019 11:00 - 14:00 1 x Klasse A Sikkerhetskurs på øvingsbane 3 200,00 04.07.2019 11:45 - 13:15 2 x Klasse A Kjøretime 1 600,00 02.07.2019 07:00 - 10:00 4 x Klasse A Kjøretime 3 200,00 27.06.2019 17:00 - 19:15 1 x Klasse A Teorikurs 1 000,00 Dette er uten teori-prøve, avgift til vegvesenet for eksamen og det første teorikurset. Totalt ble det 21.000 hos denne kjøreskolen. Øvelseskjørte ingenting privat, har enda ikke noe sykkel. Så la oss si 24.000kr tilsammen ca. Endret 11. januar 2020 av mongojarle 1 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 Kuara skrev (På 9.1.2020 den 3.26): Noen som har tatt tung motorsykkel lappen uten tidligere erfaring nylig? Lurer på ca. hvor mye det har kostet. Vurderer sterkt lappen men usikker på hva prisen kan bli. til informasjon bor i Oslo. Jeg brukte, inkl. gebyrer til trafikkstasjon, men eksl. teoriprøve og det første obligatoriske kurset, rett over 30.000 kr. Det er inkludert leie av sykkel til oppkjøring, leie av utstyr, banekjøring etc. Øvelseskjørte utelukkende med kjøreskole, ingen private timer, og jeg hadde kjøretimer utover det rent obligatoriske. Grunnprisen var 900 kr/time. Bor også i Oslo, men fikk anbefalt kjørelærer på Kolbotn - så jeg kjørte derfra, og timeprisen er vel noe lavere der enn for de med base i Oslo sentrum. 1 Lenke til kommentar
Kuara Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 Takk for svar folkens, setter pris på det. Meldt meg inn på grunnkurset neste uke. forhåpentligvis så har jeg lappen til sommeren. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Hvor lang tid bruker folk i gjennomsnitt på lappen? Er det realistisk å få lappen før sesongen er over om jeg starter på den nå? :) Holder til i Stavanger. Lenke til kommentar
Kuara Skrevet 8. mai 2020 Del Skrevet 8. mai 2020 spøkelset skrev (På 25.4.2020 den 21.09): Hvor lang tid bruker folk i gjennomsnitt på lappen? Er det realistisk å få lappen før sesongen er over om jeg starter på den nå? Holder til i Stavanger. God tid ? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. juni 2020 Del Skrevet 2. juni 2020 God tid var vel å ta i, men du rekker det hvis du starter tidlig på året ja, hvis alt går på skinner og du ikke stryker for ofte, hehe. Hvis du fokuserer på det å bli en god mc fører i steden for å bli "fort ferdig" så vil jeg si sjansene for å bestå økes betraktelig :) lykke til :) Lenke til kommentar
Magniko Skrevet 16. juni 2020 Del Skrevet 16. juni 2020 Hadde første kjøretime idag med A. Har ikke noen lapp i det hele tatt enda, men har B oppkjøring neste uke. Må først si at jeg har allerede en del MC erfaring fra utlandet der jeg har kjørt en del halvautomatiske 125cc sykler i Asia. Så jeg greide meg fort fint på en litt tyngre sykkel, og kjørelærer tok oss ut i trafikken. Eneste jeg føler jeg sliter med er selve giringen. Ikke det å clutche, men at giring på disse syklene er litt annerledes enn det jeg er vant til. Først og fremst så er det en annen type "girspak" eller hva det nå heter på norsk. Jeg er vant til en slik som har fordel og bakdel, og at for å gire opp dytter man ned foran og for å gire ned dytter man ned bak. Dessuten er giret N-1-2-3-4 Det er ikke sånt på disse. Her er det 1-N-2-3-4-5-6, og for å gire opp dytter man spake opp, og for å gire ned dytter man den ned. Litt forvirrende når jeg skal gire ned ved stopp. Noen ganger lette foten min etter en fantom-del bak når jeg skal gire ned, og så må jeg tenke over hvilken retning jeg skal dytte spaken for å gire ned. Men annet enn det syns jeg det går fint. Har allerede en del trafikal erfaring så jeg følte meg nokså trygg i trafikken så lenge jeg ikke måtte bli distrahert av å styre med nedgiringen. Plassering er nokså grei, men kjørelærer måtte pirke litt med at jeg lå for langt ut. Det å kjøre en 250cc var ikke særlig stor forskjell for meg fra 125cc, men vi kjørte ikke fortere enn i 70-sone så kanskje jeg merker det når man skal kjøre på motorvei. Noen spørsmål: Kjørelærer har allerede satt meg på kjørebane. Er dette vanlig, og betyr det at jeg har progressert raskt? Og når jeg skal komme opp til tyngre sykler, hva bør jeg passe ekstra godt på? 1 Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 On 6/16/2020 at 9:09 PM, Magniko said: Og når jeg skal komme opp til tyngre sykler, hva bør jeg passe ekstra godt på? Så lenge du har lært deg riktig kjøreteknikk, så spiller det ingen rolle med tyngre sykler. Bortsett fra du må legge hornet i pannen i skuffen, når du skal dra ut å kjøre. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Greddi skrev (1 time siden): Så lenge du har lært deg riktig kjøreteknikk, så spiller det ingen rolle med tyngre sykler. Bortsett fra du må legge hornet i pannen i skuffen, når du skal dra ut å kjøre. Enig. Så lenge man har innøvd de rette teknikkene samt får litt kjøtt på baken, så må man bare tenke på at motorkraften man har til rådighet plutselig blir mangedoblet. En 125cc går normalt sett og noe forenklet sagt som en vanlig litt frisk bil opp til 80km/t. En tung motorsykkel (avhengig av type selvsagt) vil kjøre fra de aller fleste biler uansett motor. En tung 1000cc motorsykkel vil hvis man tenker motorkraft være fullstendig overlegen en 125 kubikk. En tung motorsykkel når kanskje 100km/t på førstgir, og det på 2-3 sekunder (hvis man klarer og holde seg fast). Det er nesten toppfarten på en 125cc. Når det er sagt, så vil man kanskje med en 125 kubikk ha en fordel hvis man feks. Kjører på en Gocart bane med mange krappe svinger da toppfart og aksellerasjon spiller mindre rolle. En 125 kubikk er lettere og svinge rundt og man kan hele tiden utnytte sykkelens fulle potensiale. En tung motorsykkel vil bare oppføre seg som en blåhval i et badekar. Men på skikkelig bane eller på et rettstrekke, så vil en 125 kubikk blitt helt og holdent fullstendig parkert. Man aksellerer bare til rundt 140km/t på rundt 3-4 sekunder, setter på cruicecontrollen og litt god musikk og ser lett motorsykkelen sagte forsvinne i speilene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 24. august 2020 Del Skrevet 24. august 2020 Omsider fått fingen ut og begynt på lappen, teorien på onsdag og intensivkurs i midten av september. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 IT-Henrik skrev (På 24.8.2020 den 7.44): Omsider fått fingen ut og begynt på lappen, teorien på onsdag og intensivkurs i midten av september. Hvordan gikk det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Hanhijnn skrev (15 minutter siden): Hvordan gikk det? Gikk veldig bra, litt over 2 uker med intensiv opplæring, tett etterfulgt av oppkjøring, som jeg heldigvis kun trengte et forsøk på. Så har hatt lappen siden starten av oktober, har ikke fått brukt den så mye enda, men er det i minste helt klar til våren. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 IT-Henrik skrev (1 time siden): Gikk veldig bra, litt over 2 uker med intensiv opplæring, tett etterfulgt av oppkjøring, som jeg heldigvis kun trengte et forsøk på. Så har hatt lappen siden starten av oktober, har ikke fått brukt den så mye enda, men er det i minste helt klar til våren. Så bra! Intensivopplæring er veldig gunstig i forhold til vanlig opplæring, (for de som har anledning til å ta det). Billigere også tror jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Hanhijnn skrev (2 minutter siden): Så bra! Intensivopplæring er veldig gunstig i forhold til vanlig opplæring, (for de som har anledning til å ta det). Billigere også tror jeg. Vett ikke om det ble så mye billigere, jeg trengte litt timer ut over det standard opplegget (det innså jeg selv). Men om du greier deg med den opprinnelige planen, så har kjørelærer så mye tid til å lure på deg unøvendige timer. I fjor var et optimalt år å ta et intensivkurs på for min del, kunne ikke reise, så hadde masse av feriedager til overs (+ eventuelt penger jeg ellers hadde brukt på ferie). Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 (endret) Men hva skiller MC eller motorsykkel lappen fra vanlig bil og traktor? Må man være bedre fysisk trent for svinger og mere krav om fysisk klær? Hva kalles dette Får man slik opplæring eller er det selvlært? Endret 13. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå