Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har A1, er 21 år og kjørt siden jeg var 16. Har lyst på A2.

 

Siden sikkert ingen har tatt lappen ennå, med tanke på at kursene ikke starter før etter påske en gang, så spør jeg mellomtung-folka, og regner med at kursene har tilnærmet likt innhold

.

Hvis man har 5års erfaring på lett-motorsykkel.. hvor mye vil det ca koste for mellomtung? noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

 

Er det lov å kjøre opp med egen sykkel?

 

Hvis sensor skal sitte på sykkelen må du ha en godkjent kjøreskole sykkel. Om sensor skal kjøre egen sykkel er jeg ikke helt sikker,men regner med at du må bruke kjøreskole sykkel!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nok ett spørsmål om penger. Skal gjøre det kort og gøtt!

 

Har bil lappen, hatt den siden januar 2013. Øvelseskjørte rundt 2000mil før jeg tok den, har nå tilbakelagt rundt 5000+ Mil i trafikken.

 

Har alltid hatt veldig lyst på mc lappen, vurderte lett men er født i des, så ikke noe poeng også med nye regler osv. Men nå som sommeren kommer tenker jeg og ta den. Har kjørt motorsykkel 3 ganger før på jorde/parkeringsplass (driter i ulovlig kjøring, blabla preken deres) De som så meg syntes jeg kjørte utrolig bra til første gang, både giring/clutch og generelt.

 

Satser på og bruke minst mulig cash så jeg har rå til sykkel + utstyr. Ser nærmeste trafikkskole som har bra rykte har en pakke med det her.

 

Pakker

Pakketilbud: Sikkerhetskurs bane, Sikkerhetskurs vei, 2 obligatoriske veiledningstimer, leie av MC til førerprøven og 4 kjøretimer 14.800,-

 

Det jeg trenger da som jeg har skjønt er: Teori + oppkjøring, statlige avgifter + baneleie.

 

Men er dette nok i forhold til nivå osv? Føler jeg leser trafikken veldig bra. Sykler mye på fritiden, kan evt sykle så langt jeg vil på bakhjulet. Så har veldig god balanse.

 

Satser på lappen under 20k, er dette mulig?

 

Takker for alle svar! :D

Lenke til kommentar

Under 20k totalt tror jeg ikke er særlig realistisk. 4 kjøretimer holder ikke, og kjøretimer er dyrt. Jeg betalte 740 per 45 min i fjor, og hadde stort sett dobbelttimer. I tillegg kommer teori, oppkjøring og utstedelse, som til sammen koster nesten 1800, og baneleie, som hos min lokale NMK koster 750.

 

Dvs. at med pakketilbudet ditt, gitt at kjøretimer koster 740 per stk, vil du kun ha råd til 3-4 ekstra kjøretimer før du bikker 20 lapper alt i alt, og det er uten å ta høyde for stryk på teori eller oppkjøring. 8 kjøretimer, 4 dobbelttimer, er neppe nok når du ikke har noe særlig erfaring fra før. Har du mulighet til å øvekjøre privat vil det naturlig nok redusere kostnadene betraktelig, men <20k er likevel ambisiøst.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nok ett spørsmål om penger. Skal gjøre det kort og gøtt!

 

Har bil lappen, hatt den siden januar 2013. Øvelseskjørte rundt 2000mil før jeg tok den, har nå tilbakelagt rundt 5000+ Mil i trafikken.

 

Har alltid hatt veldig lyst på mc lappen, vurderte lett men er født i des, så ikke noe poeng også med nye regler osv. Men nå som sommeren kommer tenker jeg og ta den. Har kjørt motorsykkel 3 ganger før på jorde/parkeringsplass (driter i ulovlig kjøring, blabla preken deres) De som så meg syntes jeg kjørte utrolig bra til første gang, både giring/clutch og generelt.

 

Satser på og bruke minst mulig cash så jeg har rå til sykkel + utstyr. Ser nærmeste trafikkskole som har bra rykte har en pakke med det her.

 

Pakker

Pakketilbud: Sikkerhetskurs bane, Sikkerhetskurs vei, 2 obligatoriske veiledningstimer, leie av MC til førerprøven og 4 kjøretimer 14.800,-

 

Det jeg trenger da som jeg har skjønt er: Teori + oppkjøring, statlige avgifter + baneleie.

 

Men er dette nok i forhold til nivå osv? Føler jeg leser trafikken veldig bra. Sykler mye på fritiden, kan evt sykle så langt jeg vil på bakhjulet. Så har veldig god balanse.

 

Satser på lappen under 20k, er dette mulig?

 

Takker for alle svar! :D

Jeg har tatt to dobbeltimer og er bare ferdig med kjøregårdsøvelser (krypkjøring, sving, brems i sving, brems, unnamanøver). For meg var det litt vanskelig siden jeg ikke har kjørt noe før, bortsett fra cross på et jorde. Der var jeg også ganske flink til å kjøre, men det er noe helt annet med motorsykkel på vei og i kjøregård, altså mye vanskeligere. Clutching, giring og gass er kanskje noe av det enkleste, det med balansen er desidert vanskeligst, for meg hvertfall, men som du sier har du god balanse. Uansett, det tok likevel litt tid å gå gjennom alle de øvelsene, så jeg tror du faktisk må bruke minst 2 dobbeltimer i kjøregård, med mindre man er veldig flink (det er mange faktorer som spiller inn: balanse, posisjon på sykkel, blikk osv.). I tillegg skal man også kjøre på vei, og i by rekner jeg med, så man må nok ta flere enn 4 dobbeltimer. Dessuten er som sagt motorsykkellappen veldig dyr, så jeg rekner med hvertfall 25K. Vet ikke om dette hjalp noe særlig, men følte bare for å skrive.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+130498

finnes det noen kjøreskoler på øst/sørlandet som bruker scootere til skolesykler på klasse A? vurderer å kjøpe meg en 125, eller en 300cc scooter til by pendling når jeg begynner på skolen til høsten. hvordan er det isåfall å bruke egen mc på kjøreskolen?

Lenke til kommentar

Jeg tror neppe at noen kjøreskoler tilbyr opplæring for klasse A med scootere. Du skal lære å beherske gir, noe det ikke er på alle disse scooterne. (Hvis jeg ikke er helt på jordet)

Er ikke helt sikker, men har aldri sett kjøreskole ha slike og tror det ikke er noen som har det.

 

 

Nei, det er ikke lov med egen sykkel på kjøreskolen. Det stilles krav til at når du betaler vederlag for kjøringen,(slik du gjør hos kjøreskolen), så stilles det omfattende krav til kjøretøyet. Kjørelærer skal blant annet ha mulighet til å bremse for deg, og han må ha egne speil osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

I det siste har jeg av en merkelig grunn begynt å tenke på MCer og hvordan det er å kjøre med dem. Ser jo veldig gøy ut, men krever skikkelig årvåkenhet. Runder også 30 år neste år, så tenker at A1-lappen i det minste kunne være en fin gave for meg selv (eller få familien til å sponse litt i det minste..).

 

Det jeg tenker mest på nå er valg av trafikkskole. Sjekket litt rundt og finnes jo noen her i Oslo, med varierende totalpris. Hvilke skoler kan dere anbefale som har gode lærere og undervisningsplan?

 

Mulig innlegget kanskje ikke er helt relevant til tråden, så kan splittes om det sees nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg var i dine sko for bare ett par mnd. siden og har egentlig alltid vert litt anti MC, men fikk blod på tann når jeg satt på en kompis og da begynte ballen og rulle og noen uker etterpå så satt jeg med en Yamaha V-star 1300 cruiser (uten lappen), hehe.

 

Jeg er dog ferdig med alt nå og har kun oppkjøringen igjen men denne får jeg ikke tatt før til våren, så her blir det mye øvekjøring for å si det sånn :)

 

Min første tur alene på en 1300cc cruiser (før jeg begynte på trafikkskolen) var mildt sagt en blandet følelse. Det ser liksom så lekende lett ut når man ser andre kjøre rundt på disse, men sannheten er at dem er ganske store og tunge og starter man opp så føles det som om man sitter rett oppå blokka med tanke på litt vibrasjoner etc. Musklene i en slik sykkel er også enorme og på den jeg har så tok det flere dager før jeg ble vant med å bruke gassen ekstra forsiktig. Kjører man med en hånd på gassen og den andre i fanget mens man nyser, så fyker man lett av sykkelen for å si det sån, spesielt hvis man er fersk.

 

På kjøreskolen så kjørte jeg en Honda CB600 Bandit og det er en vannvittig lettkjørt sykkel. Ikke spesielt "spennende", men en veldig fin begynnersykkel.

 

Hvilke kjøreskoler som anbefales blir vanskelig å svare på da jeg jo kun har prøvd en, hehe. Men jeg er vertfall fornøyd med Wright trafikkskole i Fredrikstad.

 

De pakkeløsningene klubbene oppererer med er ganske teoretiske, så ikke se deg blindt på prisen. Pris på teoriprøve/oppkjøring etc. er noe som kommer i tillegg og det er det jo biltilsynet som skal ha.

 

Mitt førerkort kommer til å koste meg totalt ca. 23.000,- ferdig oppkjørt med lappen i hånden, hvis jeg ikke stryker da.

Lenke til kommentar

Takk for svar, gøy at du har kommet så langt på kort tid.

 

Jeg sjekket først Wright i Moss/Sarpsborg da det var der jeg først tok billappen. De tilbyr en pakkepris på ca 15000 for det obliagatoriske og noen kjøretimer lagt i pakken. Men som sagt med ekstra kjøretimer og det biltilsynet skal ha, kommer man nok opp i 20000 ganske raskt.

 

Tok en rask titt i et par MC-forumer og Tempo Trafikkskole blir anbefalt. Sidene deres gir også godt inntrykk men skinnet kan bedra selvsagt.

 

Kjenner ingen som har lett MC som jeg kan øve privat med, så tenker selv at jeg vil trenge full proff opplæring og kontoen vil tappes for 25 000.

 

Heldigvis er det ett år til store bursdagen, så får opprette en egen MC-konto i mellomtiden. Om ikke dette er bare en fase og jeg går lei av det inntil da da. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...