Populært innlegg Thewiz Skrevet 20. desember 2006 Populært innlegg Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Tenkte jeg kunne legge ut en liten oppklaring til alle som er usikre på forskjellige krav og ting&tang til MC lappen. Moped (Førerkortklasse M): Pris: Dette kan variere veldig fra hvor du bor her i landet, men noen plasser kan man få det så lavt som 4000 - 5000,- Mange får nå tildags førerkortklasse M tilbud gjennom skole. Og dette er mye billigere enn en privat kjøreskole.Inndeling: Mopedførerkortklassen er inndelt i 2 plansjer; 146 og 147.Klasse M146 (Tohjuls moped):Denne klassen gjelder føring av tohjuls moped. I tillegg kan du kjøre tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.Klasse M147 (firehjuls moped)Denne klassen gjelder føring av tre- eller firehjuls moped.Før man fyller 18 år, er førerettigheten begrenset til tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.Klasse M 147 gir ikke rett til å kjøre tohjuls moped.Hva har jeg lov å kjøre? Ved bestått førerprøve har du da anledning til å kjøre Moped som har mindre enn 50ccm sylinderMoped (M) førerkort skritt for skritt:Trinn 1 Trafikalt grunnkurs: Trinnet utgjøres av et obligatorisk Trafikalt grunnkurs på 17 timer. OBS! Gjennomført Trafikalt grunnkurs er vilkår for å kunne starte øvingskjøring ved skole eller privat.Trinn 2 Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse: Målene for trinnet styrer hva eleven skal lære. Målene er gjengitt i forskriften og i læreplanen. Grunnleggende kjøretrening kan tas på trafikkskole eller i privat øvingskjøring. Temaene og målene i læreplanen kan brukes som veiledning for den som øvingskjører. 3 timer teori er obligatorisk og må tas på trafikkskolen.Trinn 3 Trafikal del: Målene for trinnet styrer hva eleven skal lære. Målene er gjengitt i læreplanen. Ingen obligatorisk opplæring ut over en veiledningstime.Trinn 4 Avsluttende opplæring (Søker må bestå teoretisk førerprøve etter å ha dokumentert gjennomført obligatorisk mopedopplæring for å få Mopedførerkort)Alderskrav: 16 år - Klasse M (146 eller 147) - MopedLett Motorsykkel (FørerkortKlasse A1): Pris: Det varierer veldig av hvor du bor, noen har fått den for 10000,- andre har måttet punge ut med 25000,- Enkelt sagt: bor du på et avsidesliggende sted(landet) er som regel kjøreskolene billigere og du kan få presset ned prisen... Kan bli noe billigere om du har mopedlappen siden du da slipper trafikalt gk.Hva har jeg lov til å kjøre? Ved bestått førerprøve har du da anledning til å kjøre Lett Motorsykkel som har mindre enn 125ccm sylinder, den kan ikke overskride 15hk/11.19kw i effekt på bakhjulet.Lett motorsykkel(A1) førerkort skritt for skritt:Trinn 1 Trafikalt grunnkurs: Trinnet utgjøres av et obligatorisk Trafikalt grunnkurs på 17 timer. OBS! Gjennomført Trafikalt grunnkurs er vilkår for å kunne starte øvingskjøring ved skole eller privat.Trinn 2 Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse: Målene for trinnet styrer hva eleven skal lære. Målene er gjengitt i forskriften og i læreplanen. Grunnleggende kjøretrening kan tas på trafikkskole eller i privat øvingskjøring. Temaene og målene i læreplanen kan brukes som veiledning for den som øvingskjører. 3 timer teori er obligatorisk og må tas på trafikkskole. Ingen obligatorisk praktisk opplæring ut over en veiledningstime.Trinn 3 Trafikal del: Målene for trinnet styrer hva eleven skal lære. Målene er gjengitt i læreplanen. Ingen obligatorisk opplæring ut over en veiledningstime.Trinn 4 Avsluttende opplæringAlderskrav: 16 år - Klasse A1 - Lett motorsykkel-EDIT: Førerkortklasse A2, mellomtung MC: Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn. For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve. Minstealderen for klasse A2 er 18 år. Ønsker man å utvide til klasse A, må obligatorisk kurs eller prøve gjennomføres først. Overgangsregler Tidligere ble klasse A begrenset til føring av «mellomtung motorsykkel» for personer under 21 år. Begrensningen fall bort av seg selv når føreren fylte 21 år eller hadde fått 2 års kjøreerfaring. Definisjonen av «mellomtung motorsykkel» var tidligere høyeste effekt 25 kW, forholdet effekt/vekt høyst 0,16 kW/kg og motorvognen ikke definert som lett motorsykkel. Fra 19. januar 2013 falt den gamle definisjonen av «mellomtung motorsykkel» bort, og aktuelle personer kan kjøre motorsykkel etter kriteriene for klasse A2 for å kvalifisere seg for klasse A. Klasse A2 gir førerrettighet også for: moped tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking 3-hjuls motorsykkel med effekt høyst 15 kW Hentet fra Statens Vegvesen. Tung motorsykkel: Klasse A:Hva har jeg lov til å kjøre? ved bestått førerprøve kan du da kjøre en motorsykkel på: Ubegrenset slagvolum og effekt. Tung Motorsykkel(A) skritt for skritt: Trinn 1 Trafikalt grunnkurs: Trinnet utgjøres av et obligatorisk Trafikalt grunnkurs på 17 timer. OBS! Gjennomført Trafikalt grunnkurs er vilkår for å kunne starte øvingskjøring ved skole eller privat.Trinn 2 Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse: Målene for trinnet styrer hva eleven skal lære. Målene er gjengitt i forskriften og i læreplanen. Grunnleggende kjøretrening kan tas på trafikkskole eller i privat øvingskjøring. Temaene og målene i læreplanen kan brukes som veiledning for den som øvingskjører. 3 timer teori er obligatorisk og må tas på trafikkskole.Trinn 3 Trafikal del: Målene for trinnet styrer hva eleven skal lære. Målene er gjengitt i læreplanen.Obligatorisk med sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk. Kurset er på 4 undervisningstimer, hvorav minst 3 timer skal gjennomføres som sammenhengende praktisk øving på avsperret område. Eleven kan kjøre alene på motorsykkelen i dette kurset.Trinn 4 Avsluttende opplæring: Opplæringen i trinn 4 skal bidra til å bringe elevene fram mot førerprøven. Obligatorisk sikkerhetskurs på veg med 8 timer opplæring hvor 4 timer er praksis. Kurset begynner med 2 timer innledende emner. Eleven skal deretter ha 4 timer sammenhengende praktisk kjøring. Kjørerutene skal konstrueres slik at eleven får erfaring med vekslende vegtyper, vegstandarder og miljø. Eleven kan kjøre alene på motorsykkelen i dette kurset. I slike tilfeller skal læreren selv kjøre motorsykkel. Kurset avsluttes med en 2-timers kunnskapsdelMot slutten av trinn 2 og 3 skal det gjennomføres en veiledingstime på 45 minutter. Timen skal inneholde både praktisk kjøring og en samtale. I denne timen skal eleven og trafikklæreren sammen ta stilling til elevens måloppnåelse. Eleven skal dessuten få veiledning i hvordan opplæringen videre bør være. Måloppnåelsen er i prinsippet obligatorisk, men trafikkskolen kan ikke hindre at eleven går videre. Selv om opplæringen fortsetter på samme trinn, pålegges eleven ikke ny veiledningstime før overgang til neste trinn.Alder: Alderskrav: 24 år - Klasse A - Motorsykkelmvh. EDIT: La til Mopedførerkort etter ønske.EDIT2: Rettet opp noen småfeil. EDIT 2014: La til A2 og endret detaljer i A. Endret 8. november 2014 av Thewiz 14 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Pris: Har du A1 fra før koster det mellom 6000 og 10000 og få kjørt opp til A1. Du mener selvfølgelig at man har A1 fra før og skal kjøre opp til A? Lett å gjøre sånne feil Veldig bra guide, stemmer for sticky på denne. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Pris: Har du A1 fra før koster det mellom 6000 og 10000 og få kjørt opp til A1. Du mener selvfølgelig at man har A1 fra før og skal kjøre opp til A? Lett å gjøre sånne feil Veldig bra guide, stemmer for sticky på denne. 7541416[/snapback] Ops. Beklager. Fixed. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Er denne stjålet fra mopedportalen.com, eller bare lånt? Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Er denne stjålet fra mopedportalen.com, eller bare lånt? 7542135[/snapback] Hva legger du i ordet lånt? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Er denne stjålet fra mopedportalen.com, eller bare lånt? 7542135[/snapback] Hva legger du i ordet lånt? 7542143[/snapback] mener vel om du har spurt om å få låne den eller om du bare har tatt den Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Er denne stjålet fra mopedportalen.com, eller bare lånt? 7542135[/snapback] Hva legger du i ordet lånt? 7542143[/snapback] mener vel om du har spurt om å få låne den eller om du bare har tatt den 7542966[/snapback] Vel, det er ikke akkurat hans er det vel? Dette er allmenn informasjon, som bare en samlet på en plass. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Vist det er noen på Moped portalen som har såtte seg ned å skrevet alt dette, så blir det litt feil om du bare går og kopierer det direkte og limer det inn, og ellers får æren for noe du ikke har gjort. san jeg leste det her fremstilte du det som det var du som hadde skrevet det, men du kan i det minste gi opp kilde. mvh Jan-Ove. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Vist det er noen på Moped portalen som har såtte seg ned å skrevet alt dette, så blir det litt feil om du bare går og kopierer det direkte og limer det inn, og ellers får æren for noe du ikke har gjort. san jeg leste det her fremstilte du det som det var du som hadde skrevet det, men du kan i det minste gi opp kilde. mvh Jan-Ove. 7543205[/snapback] Ja, for all del. Hvis du syns det er en ære å skrive om MC lappen så.. 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Ja du sjønte va jeg mente Lenke til kommentar
Marti Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Fin guide, sticky den så vi slipper 30 poster om dagen som gjelder de samme spørsmålene . Forresten, såvidt jeg ser har mag_ allerede skrevet at guiden er tatt fra mopedportalen. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Fin guide, sticky den så vi slipper 30 poster om dagen som gjelder de samme spørsmålene . Forresten, såvidt jeg ser har mag_ allerede skrevet at guiden er tatt fra mopedportalen. 7548415[/snapback] Han skrev det etter jeg hadde skrevet Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Noe sier meg at denne fortjener å bli stickyfisert. So lets stickify Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 La til mopedførerkort etter ønske fra brukere. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg har kjørt moped i 2 år, og bil i nesten 4, inkludert effektiv øvekjøring. Hvor mye vil egentlig mellom-klassen lappen koste meg? Jeg har ikke A1... Må jeg ha noe stort er enn det som er nødvendig? Hvis jeg klarer meg med det minimale hvor mye kan det koste meg da Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg har også litt spørsmål til dere som kan dette. Jeg har mopedlappen (M og M147). Har IKKE A1. Men fikk i dag (bursdag i dag) MC-lappen i gave. Ble 21 år. Ønsker selvfølgelig å kunne kjøre så mye som mulig etter endt kjøreopplæring. Altså helst tung MC. Men i dag hørte jeg snakk om at man MÅTTE kjøre 2 år på max 600ccm før man fikk lov til å kjøre tung. Men slik det står i førsteposten her, ser det ut som om jeg kan kjøre hva jeg vil når jeg får lappen, ettersom jeg er over 21år. Noen som VET noe om dette som kunne opplyst meg, og andre jeg treffer på min vei som jeg kan si dette til? 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg har også litt spørsmål til dere som kan dette. Jeg har mopedlappen (M og M147). Har IKKE A1. Men fikk i dag (bursdag i dag) MC-lappen i gave. Ble 21 år. Ønsker selvfølgelig å kunne kjøre så mye som mulig etter endt kjøreopplæring. Altså helst tung MC. Men i dag hørte jeg snakk om at man MÅTTE kjøre 2 år på max 600ccm før man fikk lov til å kjøre tung. Men slik det står i førsteposten her, ser det ut som om jeg kan kjøre hva jeg vil når jeg får lappen, ettersom jeg er over 21år. Noen som VET noe om dette som kunne opplyst meg, og andre jeg treffer på min vei som jeg kan si dette til? 8405218[/snapback] er du over 21 så kan du kjøre tung sykkel . det som er er at vist du kjører mellomklasse siden du var 18 så har du kjørt i 2 år og kan kjøre tung sykkel når du er 20 , altså du slitpper å vente til du er 21 Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Er riktig som Evil-Duck sier. Er du over 21år kan du hoppe rett på tungmc-lappen. Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Har lyst på Tung lappen, må jeg da innom Lett, Mellom og til slutt Tung? Slipper man unna noe om man har Førerkort for bil (Klasse B) fra før? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå