Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skole, lange bussturer og lekser

Anbefalte innlegg

Jeg må ta buss i omtrent 2 timer hver dag for å komme meg til å fra skolen (Videregående). Jeg er borte fra 08.30 til 16.00 på hverdagene. Og jeg vet om andre elever i klassen min som har lengre skolevei enn meg. Nærmere 2,5 timer per dag. Når jeg kommer hjem er det ofte middag og lekser som må gjøres. Enkelte dager sitter jeg med leksene til i 20-21 tiden. Bør skolene gi oss elever mye lekser når de vet at noen må reise langt eller bør de legge mer inn i timene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner 08 på skolen..så je reiser hjemmenfra i 07:15 tiden. Er hjemme 15.30

Jeg har god tid til andre ting, som jobb; skole; venner osv. Handler nok bare om prioriteringer. Hvis du seriøst sitter med lekser 5 timer hver dag, bør du vurdere å bytte linje eller ta lettere fag...selv sitter jeg en tim\ halv-annen i uka og greier meg fint på skolen :)

Hos oss er det mer lagt opp til at hvis du jobber veldig bra i timene får du nesten ikke lekser, men det du ikke får gjort i timene blir "automatisk" lekse til neste time.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Jeg går på videregående selv og har omtrent alle realfagene. Det handler egentlig om å fordele leksene og bruke tida bedre. På bussen kan du f.eks gjøre leseleksene. Regneoppgaver kan man jo gjøre i timene. Det beste er å ikke tenke for lenge på oppgaver som en likevel ikke klarer å løse, spør heller en klassekamerat neste dag, og dermed: mange timer spart :)

Lenke til kommentar

Hehehehe, gled deg til du starter på høyere utdanning :!:

DA kan du klage.. tar bussen kl 0745- fremme ved skolen 0900. er på skolen ofte til fem. tar bussen halv seks. hjemme omtrent halv sju- kvart på sju..

så er det lekser og oppgaver.

så er det sove tid.

så opp dagen etter med det sammen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Skolen driver sjeldent å tar hensyn til at man har lang skolevei på videregående. Nå vet jeg ikke om situasjonen din, om du bor i en liten bygd, ute på landet eller i en storby, men her i Oslo er det hvertfall sånn. Er mange på skolen min som har 1-2 timers skolevei med buss, tog og trikk/t-bane. Man har jo selv valgt å gå der, og da er det ikke mye skolene gidder å gjøre for å tilpasse 3-4 elever i en klasse på 25. Du kan jo prøve å klage på det, men tviler sterkt på at det vil funke. En annen ting er at du kan prøve å søke på en annen skole som er nærmere fra der du bor hvis situasjonen blir helt håpløs etterhvert.

Lenke til kommentar
Hehehehe, gled deg til du starter på høyere utdanning  :!:

DA kan du klage.. tar bussen kl 0745- fremme ved skolen 0900. er på skolen ofte til fem. tar bussen halv seks. hjemme omtrent halv sju- kvart på sju..

så er det sove tid.

så opp dagen etter med det sammen.  :thumbup:

7541863[/snapback]

Du har forelesning i syv timer hver dag? Enten så driver du med et mer omfattende studie enn det jeg gjør, eller så er du bare ekstremt dårlig til å planlegge dagene dine.

Jeg går til toget 07:00, tar toget til Oslo 07:45 som tar en time. På toget får jeg lest ca 10 sider. Så setter jeg meg på lesesalen frem til og mellom forelesningene. Jeg har en eller to hver dag. Jeg blir i Oslo frem til 16:45, da tar jeg toget hjem igjen. Tilbake får jeg også lest ti sider. På lesesalen rekker jeg å lese ca. 30-50 sider pluss at jeg gjør tidligere eksamensoppgaver. Når jeg da er hjemme rundt 18:00 har jeg hele kvelden på meg til å gjøre det jeg vil.

Lenke til kommentar
Jeg har god tid til andre ting, som jobb; skole; venner osv. Handler nok bare om prioriteringer. Hvis du seriøst sitter med lekser 5 timer hver dag, bør du vurdere å bytte linje eller ta lettere fag...selv sitter jeg en tim\ halv-annen i uka og greier meg fint på skolen  :)

Sitter du en til to timer i uka med skolearbeid tviler jeg på at du får med deg hele pensum i alle fag. Da skal du jobbe ganske heftig på skolen. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har god tid til andre ting, som jobb; skole; venner osv. Handler nok bare om prioriteringer. Hvis du seriøst sitter med lekser 5 timer hver dag, bør du vurdere å bytte linje eller ta lettere fag...selv sitter jeg en tim\ halv-annen i uka og greier meg fint på skolen  :)

Sitter du en til to timer i uka med skolearbeid tviler jeg på at du får med deg hele pensum i alle fag. Da skal du jobbe ganske heftig på skolen. :thumbup:

7546055[/snapback]

Gjør alle innelveringer og prosjektarbeider på skolen, det lille jeg gjør hjemme er litt elsing til prøver før jeg legger meg :)

Kan nevne at jeg ikke har matte; fysikk; kjemi eller andre "tunge" fag, men reiseliv; samfunnskunnskap og engelsk. Det er fag som er litt mer muntlige og løse.

Lenke til kommentar

7546055[/snapback]

Selv gjør jeg ikke lekser, det er jo fordi jeg ikke har lekser. Går VG1 Elektro btw.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Drar til skolen 07:55(når jeg tar buss) og er hjemme senest 17:00. Sisteåret mitt har jeg bare 29 timer, så jeg har litt mer fri enn første og andreåret.

Dette året har vi fått fjernet alle studietimene vi har hatt før, men dette er ikke noe problem, vi brukte ikke timene til arbeid alikevel. Jeg går allmenn med 3mx, 2bø, 3eng5 og jeg har ikke hatt noen lekser som tar noe som helst tid. Jeg får gjort alt på skolen, men jeg er langt fra en "nerd" som sitter med leksene på skolen, og får OK karakterer i fagene.

Ser ikke helt problemet, jeg får sjukt med arbeid, men det er bare å gjøre arbeid på skolen og et par skippertak(anbefales ikke for alle) så er du i mål :p Funker svært bra for meg å lese til prøver helga før og lignende.

Lenke til kommentar

Går på almennfagelig VG1, å bussen går 06.45 og er hjemme 16.35. Min oppfatning er at jeg gjør innleveringer og øver på prøver. Prioriterer også fagene med å gjøre en del matte som trengs for å holde følge med resten av klassa.

Men du har så masse lekser som du gjør det til. På almenn er det heller ikke alle fagene som er slutt etter i år, så det er jo kanskje noe å prioritere etter? :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Hehehehe, gled deg til du starter på høyere utdanning  :!:

så er det sove tid.

så opp dagen etter med det sammen.  :thumbup:

7541863[/snapback]

Du har forelesning i syv timer hver dag? Enten så driver du med et mer omfattende studie enn det jeg gjør, eller så er du bare ekstremt dårlig til å planlegge dagene dine.

Jeg går til toget 07:00, tar toget til Oslo 07:45 som tar en time. På toget får jeg lest ca 10 sider. Så setter jeg meg på lesesalen frem til og mellom forelesningene. Jeg har en eller to hver dag. Jeg blir i Oslo frem til 16:45, da tar jeg toget hjem igjen. Tilbake får jeg også lest ti sider. På lesesalen rekker jeg å lese ca. 30-50 sider pluss at jeg gjør tidligere eksamensoppgaver. Når jeg da er hjemme rundt 18:00 har jeg hele kvelden på meg til å gjøre det jeg vil.

7545880[/snapback]

Hehe, går på en skole som vi har undervisning stort sett syv timer hver dag ja, er på mye turer i skog og mark.

Men nå flytter jeg nærmere skolen, så da blir det sykling. Slipper å pendle :)

Lenke til kommentar

Det burde gå veldig fint. Har du ikke hørt ordtaket: "Vil du ha noe gjort, spør en mann som er opptatt" Mot slutten av Videregående så hadde jeg skole fra 0800 til 1600 hver eneste dag. Pluss at jeg jobbet rundt 12 timer i uken (ble ofte mer) og jeg har også ganske lang skolevei. Noen dager bestod faktisk av å dra på skolen 0730 og å komme hjem fra jobb 2230 for å så starte på skolearbeid. Men faktisk jo mer ekstraarbeid jeg tok på meg, jo mer skolearbeid fikk jeg gjort. Følte også at jeg fikk gjort mer sosiale ting i de periodene. Men i de periodene jeg hadde lite lekser og lite arbeid, så ble jeg bare sløv og fikk gjort lite.

Dette er iallefall min personlige erfaring, noen kan sikkert bli utbrente. Men etter å ha studert endel andre folk også som har mye å gjøre så virker det faktisk som at de får mer gjort også.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM
Og det er umulig å gjøre lekser på bussen?

7541805[/snapback]

Ja, egentlig. Mye humping svinging osv. Dessuten er det ikke alltid like lett å ha alle bøkene du trenger osv. foran deg på bussen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...