Gå til innhold

5 års reklamasjonsrett på mobil ved fore. dom


Anbefalte innlegg

Er det noen som i det hele tatt har fått noe på garantien? De finner jo bestandig noe med små skrift som sier at vi ikke får dekket feilen på garanti. Det er min erfaring med garanti.

7544482[/snapback]

 

Sammenlign mobilen din med skoene dine: du leverer ikke skoene tilbake fordi de blir skitne eller slitt? Du leverer de heller ikke tilbake hvis hunden din spiser på de, eller du skulle miste noe på de. Så mobilen; det er ikke produsenten sin feil hvis man misbruker den, bruker den under forhold den ikke er egnet til, eller gjør ting med den som den rett og slett ikke er ment til. Om derimot skjermen plutselig bare viser øvre del, eller at en tast viser feil sumbol, så er dette selvfølgelig noe som har vært en iboende feil og skal repareres uten kostnad.

 

 

Er nok en del som har genuine problemer med dette, men det er skremmende mange som pynter på sannheten når de leverer inn telefonen sin på service/reklamasjon.

 

Ingen er tjent med dårlige kunder, men når det er tydelig at apparatet har blitt misbrukt, så kan ikke selger/produsent klandres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som i det hele tatt har fått noe på garantien? De finner jo bestandig noe med små skrift som sier at vi ikke får dekket feilen på garanti. Det er min erfaring med garanti.

 

Det vil jeg absolutt si! Ca 85% til 95% av de som reklamerer på produktene sine der jeg jobber får feilen dekket av garanti. Så ja, i de aller fleste tilfeller dekker garantien /reklamasjonsretten feilen på produktet. Det er bare slik at man alltid hører om dem som ikke får det...

Lenke til kommentar
Er det noen som i det hele tatt har fått noe på garantien? De finner jo bestandig noe med små skrift som sier at vi ikke får dekket feilen på garanti. Det er min erfaring med garanti.

 

Det vil jeg absolutt si! Ca 85% til 95% av de som reklamerer på produktene sine der jeg jobber får feilen dekket av garanti. Så ja, i de aller fleste tilfeller dekker garantien /reklamasjonsretten feilen på produktet. Det er bare slik at man alltid hører om dem som ikke får det...

7546143[/snapback]

Inntil nylig har jo flere produsenter hatt kun et års garanti, noe som sånn sett har fått mye til å gå på reklamasjon og ikke garanti da nesten alle uten forbehold har akseptert at det er 2 års reklamasjon.

Lenke til kommentar

jeg skriver na pa et engelsk tastatur, sa tilgi min mangel pa norske bokstaver.

 

i utgangspunktet stotter jeg meg til tidligere utsagn om at det skal en del til for a se en massiv prisokning.

Produktene dere forhandlere selger er i utgangspunktet homogene varer, det er differensiering i mine oyne som gjor at noen er mer spesielle enn andre.

 

I utgangspunktet betyr det at med bakgrunn i markedsteori, sa skal det bli meget vanskelig for forhandlere a oke prisene med veldig mye, for kundene vil reagere.

 

Folgelig kan en se en viss treghet i preferansene til forbrukerene, men det vil skje. Mobil er ikke noe folk dor uten, de kan skaffe billige, som likevel dekkes, og forhandlere far neppe solgt noe.

 

Sa dommedagsprofetiene til enkelte forhandlere og noen forumbruker om massiv prisokning, vel, det tror jeg ikke for jeg far se det.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke på en massiv prisøkning, men det er klart at en eventuell høyesterettsdom på dette vil føre til en liten prisøkning. For meg som bytter ut telefonen så ofte uansett, synes jeg dette blir en unødvendig økning i prisen. Nå er det klart at det uansett vil være dyrt i vårt lille skandinaviske marked, men jeg mener forbrukerrettighetene våre allerede er gode nok.

 

Jeg har handlet en del elektronikk i kina, og der er ting MYE billigere. De lave prisene skyldes naturligvis en kombinasjon av mange ting, og en veldig viktig faktor er nok at de selger i helt andre kvanta enn her (folk flest bor jo i kina). Men samtidig tror jeg det spiller stor rolle at hvis jeg kjøper en bærbar pc der, er det ofte med kun ett år garanti, og etter det må man dekke all service selv. Reklamasjonsrett, hva er det? :) Ikke noe 5års-avtale der nei. Klart dette spiller inn på prisen.

 

Og til slutt mistenker jeg også produsentene for å presse oss rike europere for penger... At de rett og slett også tar mye høyere pris til grossist. Det er jo ikke alle land i europa som kan skryte av like bra forbrukerrettigheter som i Norge, men f.eks Apple tar stort sett samme pris i hele europa, mot mye billigere i asia / amerika...

 

Hmm, det ble mye, ikke bare relevant, bare måtte få ut litt :p

Lenke til kommentar

"Sammenlign mobilen din med skoene dine: du leverer ikke skoene tilbake fordi de blir skitne eller slitt? Du leverer dem heller ikke tilbake hvis hunden din spiser på de, eller du skulle miste noe på dem. "

 

Nei, men når sålen løsner fra skoen, eller lissa ryker (innen en viss tid), eller sømmene løsner - da er det svakhet ved produksjonen. Skoene må tåles å gå på, slik som mobilen må tåle å ringes med og tekstes med.

 

"Så mobilen; det er ikke produsenten sin feil hvis man misbruker den, bruker den under forhold den ikke er egnet til, eller gjør ting med den som den rett og slett ikke er ment til. "

 

Hvis produsenten og forhandlerne mener telefonen ikke tåler å ligge i en veske/lomma, om man bør ha den avskrudd i regnvær, at den bør ligge med en silica-pose ved siden av seg om natten - da må det opplyses om! "Dette er en pyntegjenstand som kun skal brukes inne, i tørre leiligheter!"

Det finnes mye elektronisk utstyr som har en holdbarhet langt utover mobiler. Kalkulatorer, bilnøkler (m fjernstyring), kamera etc.

 

"Ingen er tjent med dårlige kunder, men når det er tydelig at apparatet har blitt misbrukt, så kan ikke selger/produsent klandres."

 

Helt åpenbart, men hva er misbruk, og hva er normalt bruk? En bil som står ute må tåle fukt, litt snø i setet og vann på gulvet. Alt elektrisk kan ikke slutte å fungere etter 1 uke med regn. Hvorfor får ikke mobilprodusentene til dette? Må telefoneme være en svamp som suger til seg fuktighet fra lufta og ruster ihjel? Enten blir mobilene brukt for mye, for ofte og feil sted - eller så har de for lav slitestyrke.

 

-e

Lenke til kommentar
"Sammenlign mobilen din med skoene dine: du leverer ikke skoene tilbake fordi de blir skitne eller slitt? Du leverer dem heller ikke tilbake hvis hunden din spiser på de, eller du skulle miste noe på dem. "

 

Nei, men når sålen løsner fra skoen, eller lissa ryker (innen en viss tid), eller sømmene løsner - da er det svakhet ved produksjonen. Skoene må tåles å gå på, slik som mobilen må tåle å ringes med og tekstes med.

 

"Så mobilen; det er ikke produsenten sin feil hvis man misbruker den, bruker den under forhold den ikke er egnet til, eller gjør ting med den som den rett og slett ikke er ment til. "

 

Hvis produsenten og forhandlerne mener telefonen ikke tåler å ligge i en veske/lomma, om man bør ha den avskrudd i regnvær, at den bør ligge med en silica-pose ved siden av seg om natten - da må det opplyses om! "Dette er en pyntegjenstand som kun skal brukes inne, i tørre leiligheter!"

Det finnes mye elektronisk utstyr som har en holdbarhet langt utover mobiler. Kalkulatorer, bilnøkler (m fjernstyring), kamera etc.

 

"Ingen er tjent med dårlige kunder, men når det er tydelig at apparatet har blitt misbrukt, så kan ikke selger/produsent klandres."

 

Helt åpenbart, men hva er misbruk, og hva er normalt bruk? En bil som står ute må tåle fukt, litt snø i setet og vann på gulvet. Alt elektrisk kan ikke slutte å fungere etter 1 uke med regn. Hvorfor får ikke mobilprodusentene til dette? Må telefoneme være en svamp som suger til seg fuktighet fra lufta og ruster ihjel? Enten blir mobilene brukt for mye, for ofte og feil sted - eller så har de for lav slitestyrke.

 

-e

7554580[/snapback]

 

 

Som alt her i verden så får man det man betaler for. Ønsker du en telefon som tåler alt dette vil prisene på telefonene øke vesentlig, og dette er noe forbruker ikke er villig til å betale. Svært sjelden man får både pose og sekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...