johanhs Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg har et nVidia 6800XT som kjører på 450MHz Core og 1200 MHz memory. I Rivatuner er det softmoddet til å kjøre 12/5 istedenfor 8/4 som den orginalt er satt opp med. (Har ikke fått sjekket at softmodden faktisk virker enda) Jeg bruker WinXP MCE og kjører 1024x576 på LCD flatskjerm. Når jeg spiller NFS Carbon ser jeg at 1024x768 med 4x AA og Anistropisk filtrering og alt annet satt på maks gir en god del lagging. 'Motion Blur' er skrudd av. Jeg har da noen valg: 1) Mindre oppløsning 2) Laverer AA rate. Den er 4X nå. 3) Gå fra Anistropisk til Trilineær filtrering. 4) Sette car detail, world detail, etc til lavere instilling. Hva av dette vil gi mest frame rate gevinst samtidig som best mulig bilde beholdes? F.eks. vil lavere AA rate gi mer frames/sec, men det vil å endre friltreringsalgorimen også. Hva gir mest økning i frame rate i forhold til tap i bildekvalitet? BTW: Er det noen måte å få sett frame rate i realtime eller som en logg i Carbon? BTW2: Har det noe å si at Desktop er satt opp til 1024x576 for spillets ytelse? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg tipper detaljene. Altså car detalj, world detalj, draw distance osv... Lenke til kommentar
johanhs Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg tipper detaljene. Altså car detalj, world detalj, draw distance osv... 7540586[/snapback] Mener du at en bør redusere detaljene og beholde de andre parametrene for å få best mulig bilde i.f.t. frame rate, eller at en bør beholde detaljene og redusere de andre parametrene? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 For å øke frameraten, ville jeg tro at å redusere detaljene ville vært der som utgjorde størst forskjell! Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg vet lite om spillet, så det er vanskelig å svare på. Du får prøve deg fram. Men du bør beholde AF (minst 4x), det har sjelden særlig innvirkning på ytelse. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 AA ville jeg jekket ned på... Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) BTW: Er det noen måte å få sett frame rate i realtime eller som en logg i Carbon? Prøvd Fraps? BTW2: Har det noe å si at Desktop er satt opp til 1024x576 for spillets ytelse? 7540575[/snapback] Nei, det ville være veldig rart. Endret 20. desember 2006 av EasyRaider Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg ville beholdt 4X AntiAliasing da Carbon (hos meg) lider av ganske så tydelig aliasing, og jeg vil tro det bare blir verre når du kjører såpass lav oppløsning som 1024x768. I ditt tilfelle ville jeg forsaket detaljer ingame, og da spesielt på World Detail siden du ikke legger så godt merke til det allikevel. (Du kjører jo forbi det meste, og da er detaljene i landskapet ikke er så viktig.) Lenke til kommentar
Intern Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Har du prøvd med alt på fullt? Husker jeg gjorde det på NFS: U2 med FX5600, OMG som det hakket! Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Skjønner ikke hvorfor folk ikke prøver og sjekke litt sjøl.. I stedet for og spørre på et forum.. Det er jo bare og prøve og feile i maks 2 min.. Men, jeg hadde ikke giddi å brukt et sekund på Need for speed Carbon. Spør du meg så er det årets, eller kanskje århundres dårligste spill Akurat som alle de Need for speed spilla som EA games har laga Men men, hver sin smak Lenke til kommentar
johanhs Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 Skjønner ikke hvorfor folk ikke prøver og sjekke litt sjøl..I stedet for og spørre på et forum.. Det er jo bare og prøve og feile i maks 2 min.. Men, jeg hadde ikke giddi å brukt et sekund på Need for speed Carbon. Spør du meg så er det årets, eller kanskje århundres dårligste spill Akurat som alle de Need for speed spilla som EA games har laga Men men, hver sin smak 7543518[/snapback] Det var jo et konstruktivt svar... Det som virkelig er interessant med dette spørsmålet er jo hvilke grafikkforbedrende tiltak som dropper framerate og hvilke som gjør det i mindre grad. Jeg har lest at AA på nyere kort (mindre enn ~2 år) ikke reduserer framerate særlig. Et annet faktum er at CPU har lite å si når oppløsingen er høy (mer enn 1280x1024). Spørsmålet er kanskje snarere hvor mye AF belaster skjermkortet i.f.t. grafikkforbedringen? Å sette 'Motion Blur' på ser ut til å gjøre mye med bildet. Men er det en texture endring som belaster vertex-shader eller en pixel manipulering som belaster pixel shaderene? Det siste vil nok kreve mye mer av kortet enn det første... Savner kunnskap rundt dette... Lenke til kommentar
Stoly Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg synes denne problemstillingen er veldig interessant da jeg tror mange lurer på det samme. Det er ikke alltid like lett å prøve å feile når man har 15 forskjellige parametere å endre i tillegg til low, medium og high på disse igjen. Blir mange ulike løsninger det! Savner en artikkel eller en skikkelig gjennomgang på dette. Lenke til kommentar
viper44 Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 "draw distance" Gir merkbart bedre ytelse å senke denne på de fleste spill, litt avhengig av hardwaren..(CPU) AF/Trilinier filtering: Er ikke enig med "EasyRaider" AF tar ganske hardt på grafikk kortet alt etter hvilken "grafikkmotor" spillet bruker. Foretrekker AA over AF dersom jeg måtte velge. Lenke til kommentar
johanhs Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg har prøvd endel med instillingene. Har redusert på World detail, og fått endel frame rate økning av det. Men jeg skulle gjerne visst litt mer om hva som belaster gpu mye og hva som betyr mindre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå