hansi705 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Har et Radeon x1600xt pro 256 mb skjermkort. Tenker på å kjøpe et til og sette sammen i crossfire. Jeg vurderer også å kjøpe et helt nytt til rundt 2000 kr. Men, er ikke helt sikker på hva som vil lønne seg i forhold til ytelse! Hadde vært veldig taknemmelig for svar og tips =) Endret 20. desember 2006 av hansi705 Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Har et Radeon x1600xt pro 256 mb skjermkort. Tenker på å kjøpe et til og sette sammen i crossfire. Jeg vurderer også å kjøpe et helt nytt til rundt 2000 kr. Men, er ikke helt sikker på hva som vil lønne seg i forhold til ytelse! Hadde vært veldig taknemmelig for svar og tips =) 7540399[/snapback] Spørs vel hva slags system du har ellers.. Hadde selv liknende problemstilling med et eax1600xt silent 256 mb, kjøpte 7900gto til 2200 kr og det er natt og dag i ytelse. Husk at 2*256 mb ikke =512mb i ytelse kjører nesten alle spill på full gnu! Lenke til kommentar
HAG Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 To X16xx kort i Crossfire gir omtrent samme ytelse som et X1950Pro (+ - litt poeng), du må også ha et hovedkort for Crossfire - SLI hovedkort fungerer ikke. "Fasiten" blir vel at 2000,- på et nytt skjermkort blir bedre utnytta på et enkelt kort, enn et "ekstra" for og kjøre Crossfire (SLI for de med nVidia kort). Et X1950 kort kan settes i Crossfire seinere, eller et 7900 kort kan settes i SLI Her er en "review" fra "guru3D" - derfra eg henta antakelsene i toppen av innlegget - kan være nyttig lesning for de som lurer på oppgradering. Lenke til kommentar
trondiver Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 "Fasiten" blir vel at 2000,- på et nytt skjermkort blir bedre utnytta på et enkelt kort, enn et "ekstra" for og kjøre Crossfire (SLI for de med nVidia kort). Et X1950 kort kan settes i Crossfire seinere, eller et 7900 kort kan settes i SLI Hva med hvis man ønsker vifteløst? Ser at MSI har lansert 7950 GT vifteløst, men ikke X1950 ennå. Skal man da sparke ut Intel og mate inn AMD i stedet for evt fremtidig SLI? Lenke til kommentar
HAG Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 "Vifteløse" kort krever litt "gjennomtrekk" i kassen (kabinettet), det er en tråd om en som syns GPU var litt "heit" ( 60 grader og opp ved surfing, spill fra 90 og opp). Løsninga der var ei vifte til og blåse på kjølefinnene og vifter til og skifte luft i kassen - "vifteløse" skjermkort "krever" vifter andre plasser, evt. overgang til vannkjøling. Noe av det siste i vannkjøling til skjermkort er blokker som også kjøler minnet, ellers blir minnet på skjermkortet "glohett" i et kabinett med stillestående luft. "Gikk over" på skjermkort sida fra nVidia 6600GT til HIS X1950Pro, litt for ei oppgradering, fant ikke nVidia kort i den klassen med Video inn, og likte kjøleløsninga der varmlufta blir leda ut av kabinettet Har hovedkort som støtter SLI, men om eg fikk et nytt GT6600 kort ville vel ytelsen med de to i SLI knappt nådd mitt nye kort til knærne. Et X16xx kort ville vel gått ringer rundt GT kortet, og når to av de i "par" (Crossfire) akkurat når ytelsen til mitt enkle nye X1950 kort Vanskelig og "gardere seg" fremover med hensyn til utviklinga på PC komponenter - trodde eg hadde skutt "gullfuglen" med et hovedkort for SLI og et GT6600 kort for 2 år siden. PSU, hovedkort og RAM lever fortsatt, ellers er alt rundt skifta eller skal skiftes Lenke til kommentar
trondiver Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Ok, takker for den infoen (da jeg lurer på det samme som trådstarter). Konklusjonen blir da for min del å spore opp et kort av type X1950Pro/XT som har vifte med et fornuftig støynivå. Det å kaste seg over vann- og viftekjølt X1950 XTX resulterer nok dessverre i litt mange nuddelmiddager for fremtiden. Tar gjerne imot tips om støysvake kort/løsninger. Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Har et Radeon x1600xt pro 256 mb skjermkort. Tenker på å kjøpe et til og sette sammen i crossfire. Jeg vurderer også å kjøpe et helt nytt til rundt 2000 kr. Men, er ikke helt sikker på hva som vil lønne seg i forhold til ytelse! Hadde vært veldig taknemmelig for svar og tips =) 7540399[/snapback] Du kan jo spare penger på å kjøpe et til skjermkort som er på samme nivå enn å kjøpe et nytt og et veldig bra skjermkort. Du vil tjene på det uten tvil men ikke fult så mye som et nytt top kort. PS: ATI har crossfire Nvidia har SLI Ser du har skrevet begge to. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Liker dette HIS X1950Pro kortet eg "fikk" for ei uke siden, varmlufta går ut av kabinettet og vifta er temperaturregulert, ligger på 40C på RAM og 38 på GPU nå (surfing) Tror lydnivået fra kassen min er slik den var før. Kortet har fått skryt i endel tester for lydnivå på kjølinga som ikke gjør seg bemerka negativt, er "stillegående". GT6600 kortet fra Gainward blei brukt med vifta på ca. 50% eller temperaturregulert i "Expertool" - var litt lyd i den når den gikk 100% uten regulering. Lenke til kommentar
hansi705 Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 hmm vansklige greier dette! =p hovedkortet mitt støtter egentlig sli... Vil det da ikke virke å kjøre crossfire?? Takker for alle svar =) Lenke til kommentar
HAG Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Sorry det er visst slik enda at hovedkort enten må støtte SLI (nVidia kort) eller CrossFire (ATI), mitt hovedkort er et SLI kort, ser på fordelene med to kort i samarbeid som svært liten og ATI kortet fungerer ypperlig i hovedkortet mitt, "ulempa" er at "samarbeidsløsningene" ikke eksisterer. Problem nr. 2 blir at ved ei SLI eller CrossFire løsning blir skjermkorta kjørt på premissene til det svakeste, feks. mitt tidligere GT6600 i SLI med et 7900 kort ville om det hadde fungert (noe det neppe gjør) blitt to GT6600 kort (7900 kortet "nedjustert til "under tomgang") Lenke til kommentar
F.torres Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 jeg ville helt klart kjøpt nytt kort. hadde vel kjøpt 1900xt eller 7950gt er vel kansje litt dyrere men de eer bra! Lenke til kommentar
hansi705 Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 den var lei... =( får vel kjøpe et nytt kort jeg da. Får kjøpe et nvidia kort så jeg kan få utnytta SLI i fremmtiden =) Lenke til kommentar
hansi705 Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 ok takk for alle svar! =) Lurer litt på et 7950 GT (256mb) eller (512mb) Eller radeon 1950xt... Noen som vet hvem jeg burde velge? hvem er best? Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Sorry det er visst slik enda at hovedkort enten må støtte SLI (nVidia kort) eller CrossFire (ATI), mitt hovedkort er et SLI kort, ser på fordelene med to kort i samarbeid som svært liten og ATI kortet fungerer ypperlig i hovedkortet mitt, "ulempa" er at "samarbeidsløsningene" ikke eksisterer. Problem nr. 2 blir at ved ei SLI eller CrossFire løsning blir skjermkorta kjørt på premissene til det svakeste, feks. mitt tidligere GT6600 i SLI med et 7900 kort ville om det hadde fungert (noe det neppe gjør) blitt to GT6600 kort (7900 kortet "nedjustert til "under tomgang") 7564978[/snapback] Må være to GFX kort, med like GPUer, for å kunen kjøre i SLI.. Å med det ytgangspuntet, så blir ikke problemstillingen din egentlig noe problem.. (Da to kort, med samme GPU, for oftes har omtrent lik "ytelse".. Hvis vi da ser bort i fra hvis dem har forskjellig ram størelse..) Hadde selv et GForce EN7800GTX 256MB GFX kort, å satt et til inn i SLI.. Å da økte GFX ytelsen i 3DMark06 i fra 1740 til 3142.. (Under SM2 & SM3) Noe som er en økning på 80% bedre GFX ytelse!! (Å dette, bare for stakars 1500,- ekstra spenn. ) .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå