Inc Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Fra mitt fotoapparat har jeg filmet en del og enda flere bilder med. Alt dette skal grautes sammen og svies ut på en plate. Og selvfølgelig er det hindringer underveis. 1.Formatet på filmsnuttene er MJPG som ikke red.prog støtter. Er det da best å konvertere disse til lossless format? ogg vorbis eller huffyuv? 2.Nå kommer det litt an på den totale størrelsen, men er det noe triks her for å beholde kvaliteten på filmen hele veien gjennom redigeringen til den skal ut på dvd? edit: hvorfor blir en fil større etter en huffyuv konvertering (MJPG til huffyuv)? Endret 20. desember 2006 av regga Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 1.Formatet på filmsnuttene er MJPG som ikke red.prog støtter.Kva program er det? Eg prøvde i Adobe Premiere Pro ein gong med eit MJPEG-klipp eg fann på nettet, og det gjekk fint etter at eg hadde installert ein MJPEG-codec. Kan ha vore denne, men hugser ikkje heilt.Er det da best å konvertere disse til lossless format? ogg vorbis eller huffyuv?Ogg vorbis er eit lydformat, og ikkje tapsfritt. Theora, som er videocodecen i Ogg-prosjektet er heller ikkje tapsfri. HuffYUV derimot er det. Om det vert nødvendig å konvertere i det heile, so er kanskje HuffYUV eller tilsvarande det beste. 2.Nå kommer det litt an på den totale størrelsen, men er det noe triks her for å beholde kvaliteten på filmen hele veien gjennom redigeringen til den skal ut på dvd?Tja, trur ikkje det er anna enn å «gjenkomprimere» færrast mogeleg gonger, og å halde på originalmaterial so lenge som mogeleg. I ditt tilfelle treng du kanskje ikkje meir enn ei komprimering, som ville vore nødvendig i alle tilfelle, nemleg til DVD-klar MPEG2. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Kva program er det? Eg prøvde i Adobe Premiere Pro ein gong med eit MJPEG-klipp eg fann på nettet, og det gjekk fint etter at eg hadde installert ein MJPEG-codec. Kan ha vore denne, men hugser ikkje heilt. Sony vegas. Får lyd men ikke bildet. EDIT: har codec som jeg trenger. Om det vert nødvendig å konvertere i det heile, so er kanskje HuffYUV eller tilsvarande det beste. Hvis jeg tar en filmsnutt (6.8mb) og konvertere den til huffyuv, blir størrelsen ca 56mb, snutten kan jo ikke bli bedre enn orginalen?? Takker for svar Endret 20. desember 2006 av regga Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Sony vegas. Får lyd men ikke bildet. EDIT: har codec som jeg trenger.Eg har demoen av Vegas 7 installert, og lasta ned eit klipp i MJPEG frå Steves Digicams. Eg installerte so ein MJPEG-codec frå Mainconcept, og fekk bilete i Vegas. Null problem: Hvis jeg tar en filmsnutt (6.8mb) og konvertere den til huffyuv, blir størrelsen ca 56mb, snutten kan jo ikke bli bedre enn orginalen??Større filer betyr ikkje nødvendigvis betre kvalitet. Poenget var uansett ikkje å få betre kvalitet, men å halde på den kvaliteten som er so godt som mogeleg. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) ah.. da så. Trodde ikke vegas kunne legg til nye codec. Edit: tydeligvis har ikke den andre codecpack ikke funket. Takker Nå funker det. Endret 20. desember 2006 av regga Lenke til kommentar
Inc Skrevet 24. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2006 (endret) Nå er filmen ferdig. Alt ble gjort i sony vegas 7 og filmen ble mpeg2. Greien var når jeg spilte av, kom det ingen lyd. Så åpnet jeg gspot og den fant ingen audio. Hva skjedde her, det var jo lyd på preview`n? Kan det hende at audio filen legger for seg selv ett sted? Og hva er kjappeste måte å få denne på en dvd nå? Takk, håper på svar. Endret 24. desember 2006 av regga Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Kan det hende at audio filen legger for seg selv ett sted? Om du valgte «DVD PAL separate streams» blant malane for MPEG2 vil eg tru at lyden vert lagt i ei eige fil. Om du vel berre «DVD PAL» kjem det i same fil. (Gjorde det når eg prøvde akkurat no iallfall.)Og hva er kjappeste måte å få denne på en dvd nå? Om du kjøpte Vegas 7 fekk du vel med DVD Architect? (Det er forresten eige malar for MPEG2-eksport av filer som skal brukast i DVD Architect.) Det greiaste er sikkert å bruke det. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 ja ok, Architect var det med. Angående lyden så må jeg krysse av for at audio skulle bli rendret sammen med video, det synes jeg var litt rart ikke var satt til standard. Nå har maskin krasjet 2 ganger, en eller annen konflikt med AV. Åsså tar det så xxx lang tid å rendre filmen:( God jul Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Pokker.. Det må være noe stokk sturane gale med en innstilling her. Når jeg starte render as så går det kjapt i begynnelsen , deretter tregere og tregere før maskine kræsjer ett sted mellom 40% og 50%. Skulle tro denne maskinen var godt nok med 2gb minne og minst 120 gb fri lagring. Hjelp Det merkelige er at det kun skjer når audio rendres sammen med video til mpeg2 (audio og video i samme fil)?? Endret 25. desember 2006 av regga Lenke til kommentar
Inc Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Nei,, dette går ikke. Nå prøver jeg å rendre audio og video for seg selv. Rett meg hvis dette er feil. Merke all audio, merker for solo, muter video og velger render to new track? Og det samme på video? Endret 26. desember 2006 av regga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå