Sponis Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Jeg har hendvist til både ordbok og leksiskon flere ganger, har du ikke lest postene mine? Greit, jeg skal gjøre det igjen. ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Hentet fra den mest brukte og mest pålitelige ordboken på internet. rasisme, syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9329233 Hentet fra norges største internetleksikon Rasisme (må ikke foveksles med nazisme) refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres «rase http://no.wikipedia.org/wiki/Rasisme Fra Wikipedia. Nå har jeg en ordbok og to leksikon som er på min side om at rasisme er rasediskriminering, og ikke noe annet. Du mener fortsatt at Caplex, norskordboken og Wikipedia tar feil? Endret 25. desember 2006 av Goz Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Hva behager? Er det kun vigrid som vet hvordan de skal bruke ordet rasisme? Nei, men Vigrid bruker nøyaktig den samme definisjonen og de begrunner den også like godt. 7573823[/snapback] Hva er poenget ditt? At siden jeg har den samme definisjonen på et ord(ordbokdefinisjonen) så har jeg også samme politiske meninger som dem? 7573828[/snapback] Nei. Beklager om det har blitt oppfattet slik. Du skriver bare at den er fra en ordbok, henviser ikke til noe sted, påstår at rasisme er diskriminering på bakgrunn av "rase". Jeg henviser både til ordbok, FN og Norges Lover og har et godt grunnlag for hva rasisme er på den måten. 7573854[/snapback] Kan du vise til hva i Norges Lover som underbygger din definisjon av ordet "rasisme"? Også gjerne vise til en seriøs ordbok som sier at all diskriminering, uansett bakgrunn, er rasisme.. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Kall det hva du vil Eikeland. Når dere på arrangementer i SOS Rasisme ber deltakere føre venner og familie (ref. til Krystallnatta 2005) opp på liste, og disse mottar medlemsblad og informasjon med medlemsnummer er dette ikke lovlig. Datatilsynets retningslinjer krever blant annet at man ikke kan bli meldt inn i organisasjoner (sekter) uten at man selv vil dette (for alle som faktisk er over 15 år). Lovverket åpner heller ikke for at dere kan oppfordre folk til å melde opp andre for å få ekstra fordeler (nok en gang ref. til samme arrangement hvor gratis kake ble brukt som lokkemiddel for å verve ekstra mange). Hva er vitsen med en organsisasjon når kun et fåtall faktisk er aktive? Og tror du burde fjerne bruttern fra medlemsslisten. Så vidt jeg vet liker heller ikke han sekten SOS Rasisme, og signerer gjerne en lapp adressert Molde Politikammer, med emnelinje: Anmeldelse for medlemsjuks. 7573869[/snapback] Jaja Mr. Nekstad. http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html#32 Etter BL §32 er det opp til hver enkel person å avgjøre medlemsskap i organisasjoner. Dvs. at ikke foreldrene kan tvinge barnet sitt til å melde seg inn/ut av en organisasjon/forening. Igjen vil jeg presisere at det er forskjell på partipolitiske organisasjoner og politiske organisasjoner. Jeg mener å huske at aldersgrensen i Partipolitiske er 15 år. Slike regler gjelder ikke i politiske organisasjoner. Igjen, Vegard; Det er regelforskjell mellom politiske og partipolitiske organisasjoner. At man melder inn søsken sammen med seg selv, er både lovlig og godkjent. Jeg bryr meg ikke i det hele tatt om du sender enn en politianmeldelse. Jeg har god samvittighet fordi det både er innenfor lovens ramme og det er godkjent av fordelingsutvalget. Gratis kake ved å bli medlem? Haha! Den var ny! Jeg tror du må ta en liten granskning med hukommelsen din;) Uansett hvor mye broren din misliker SOS Rasisme, hjelper det lite å klage til noen når dere har signert dere opp på et skjema der det står "Ja, jeg vil bli medlem i SOS Rasisme." Skal du og Magnus melde seg ut av SOS Rasisme, skal dere sende en utmelding. Du klarer ikke svare påstandene mine ved FrP sin innvandringspolitikk? "Den som tier, samtykker". Lenke til kommentar
andeik Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Kan du vise til hva i Norges Lover som underbygger din definisjon av ordet "rasisme"? Også gjerne vise til en seriøs ordbok som sier at all diskriminering, uansett bakgrunn, er rasisme.. 7573880[/snapback] http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b) religion eller livssyn, eller c) homofile legning, leveform eller orientering. FN har samme definisjonen på rasisme. Skal finne den frem seinere. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 rasisme, syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9329233 Hentet fra norges største internetleksikon 7573879[/snapback] Her driter du deg skikkelig ut. Det var Caplex jeg linket til. Itillegg har du valgt å fjerne resten av teksten som står på Caplex til egen fordel? "Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres "rase", hudfarge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav." Her står det at antakelsen om raser ikke har vitenskaplig grunnlag. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Øh? Jeg ser ikke rasisme nevnt i det sitatet fra de norske lover. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Her driter du deg skikkelig ut. Det var Caplex jeg linket til. Itillegg har du valgt å fjerne resten av teksten som står på Caplex til egen fordel? "Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres "rase", hudfarge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav." Her står det at antakelsen om raser ikke har vitenskaplig grunnlag. 7574004[/snapback] Det gjør det aldeles ikke, les hele sitatet. syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres "rase", hudfarge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav. Det står at antagelsen om at enkelte raser er høyerestående enn andre raser ikke har vitenskapelig grunnlag. Det er da ingen som har ment noe annet her? Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Kan du vise til hva i Norges Lover som underbygger din definisjon av ordet "rasisme"? Også gjerne vise til en seriøs ordbok som sier at all diskriminering, uansett bakgrunn, er rasisme.. 7573880[/snapback] http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b) religion eller livssyn, eller c) homofile legning, leveform eller orientering. FN har samme definisjonen på rasisme. Skal finne den frem seinere. 7573986[/snapback] Og.. hvor står det i denne lovteksten at dette er rasisme? Det står vel eksplisitt at dette er "diskriminerende eller hatefull ytring"... Dette må du utdype Andeik. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Det gjør det aldeles ikke, les hele sitatet. syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres "rase", hudfarge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav. Det står at antagelsen om at enkelte raser er høyerestående enn andre raser ikke har vitenskapelig grunnlag. Det er da ingen som har ment noe annet her? 7574018[/snapback] Det er også at antakelsen om raser ikke er vitenskaplig begrunnet. Det er derfor "Raser" er det eneste ordet som er plassert i hermetegn. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Haha, morsomt at du ikke klarer å se at det er mange ord som er plassert i hermetegn. Uansett, du har tydligvis godt tom for argumenter siden du ikke kommer med flere, og heller lirer av deg usaklige og absurde påstander, og ikke kan komme med bevis på påstandene dine. Interesant at du som har jobbet med rasisme i tre år ikke vet hva rasisme er. Lenke til kommentar
agrsiv Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) SOS Rasisme råtten og jævlig? Fy faen, tenk dere om. Tenk dere om hva SOS står for, og ikke rakk ned på en organisasjon som støtter antirasisme. Det blir bare for dumt. Endret 25. desember 2006 av Agrsiv Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) SOS Rasisme råtten og jævlig? Fy faen, tenk dere om. Tenk dere om hva SOS står for, og ikke rakk ned på en organisasjon som støtter antirasisme. Det blir bare for dumt. 7574268[/snapback] Folk som stiller kritiske spørsmål og ikke bare godtar alt som er politisk korrekt uten å vite hva det dreier seg om er de som driver samfunnet fremover. Edit: Jeg er ikke nødvendigvis en av dem i denne sammenhengen. Jeg mener at SOS Rasisme gjør mye bra, men de er ofte litt for raske med å rettferdiggjøre ulovlig oppførsel, for ikke å snakke om at de må bli bedre på å forstå at rasisme kan gå mellom alle raser. Endret 25. desember 2006 av Goz Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) SOS Rasisme råtten og jævlig? Fy faen, tenk dere om. Tenk dere om hva SOS står for, og ikke rakk ned på en organisasjon som støtter antirasisme. Det blir bare for dumt. 7574268[/snapback] Selvsagt "rakker man ned" på en organisasjon som ledes av en kommunistisk kjernegruppe som er langt mer opptatt av å bekjempe politiske parti de er uenige med enn de er av å bekjempe faktisk rasisme. Man kan se på deres profilerte aksjoner i den siste tiden.. Sabotasje av politisk arrangement (kleppe): Her prøvde SOS Rasisme å sabotere et lovlig politisk møte fordi de var uenige i et budskap. Dette er fascistisk og på grensen av det vi kan akseptere i et demokratisk samfunn. Rasistisk diskriminering av jøder: Under påskudd av å forby alle politiske symboler nektet de flere jøder å delta i markeringen av Krystallnatten en tid tilbake (i år var det heldigvis andre arrangører..). Det at palestinaskjer, "fritt palestina"-buttons og endog palestinske flagg var med i marsjen så ikke ut til å affisere SOS Rasisme, derimot var gule davidsstjerner på brystet til pensjonister et stort, stort problem... SOS Rasisme _nekter_ å innse at antisemittisme er et stadig økende problem i dagens Europa, de lukker øynene for alt som kan indikere dette og snur seg mot sitt kjernebarn: muslimene. Alt dette under ledelse av en kjernegruppe fra Tjen Folket og AKP, mennesker som mener at Stalin var en flott og likandes kar, mennesker som mener at det å bekjempe FrP, Demokratene og DLF med voldelige midler er legitime handlinger.. Fantastisk. Denne organisasjonen får flere millioner kroner i statsstøtte hvert år.. Trist. I tillegg kan vi i denne debatten se at Andeik feilsiterer ordbøker, misforstår lovtekster (med hensikt..?) og generelt prøver å la rasisme-begrepet favne LANGT bredere enn både FN, EMK, Norges Lover og enhver ordbok gjør.. Hvorfor? For å legitimere sin politiske agenda.. Endret 25. desember 2006 av ulrikft Lenke til kommentar
agrsiv Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg mener at SOS Rasisme gjør mye bra, men de er ofte litt for raske med å rettferdiggjøre ulovlig oppførsel, for ikke å snakke om at de må bli bedre på å forstå at rasisme kan gå mellom alle raser. Nettopp. De gjør mye bra, og så utrolig mye mer bra enn dårlig. Derfor synes jeg det blir feil og kalle SOS Rasisme for en råtten og jævlig organisasjon, pga et par hendelser, uttalelser og lignende. Organisasjonen støtter en god sak. Jeg har sett mange gode og utfyllende argument her, og jeg benekter ikke alt som er sagt, men at organisasjonen i seg selv er råtten blir bare feil. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg mener at SOS Rasisme gjør mye bra, men de er ofte litt for raske med å rettferdiggjøre ulovlig oppførsel, for ikke å snakke om at de må bli bedre på å forstå at rasisme kan gå mellom alle raser. Nettopp. De gjør mye bra, og så utrolig mye mer bra enn dårlig. Derfor synes jeg det blir feil og kalle SOS Rasisme for en råtten og jævlig organisasjon, pga et par hendelser, uttalelser og lignende. Organisasjonen støtter en god sak. Jeg har sett mange gode og utfyllende argument her, og jeg benekter ikke alt som er sagt, men at organisasjonen i seg selv er råtten blir bare feil. 7574357[/snapback] Organisasjonens sentrale ledelse, både i Oslo, Bergen og Trondheim er gjennomsyret av sterke røde krefter, som er mer opptatt av å bekjempe den O'store faren (FrP) enn de er av å bekjempe faktisk rasisme. Det ironiske er vel at de i bunn og grunn skaper mer rasisme med sin fremferd. Det at mange lokallag med sterke og positive krefter gjør mye bra er det ingen som er uenige i, men det hjelper lite når den sentrale ledelsen og sentrale skikkelser i organisasjonen er mer opptatt av å hedre Stalin og sverte FrP enn de er av å snevre ned rasismebegrepet slik at det faktisk får en mening og arbeide mot dette. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg mener at SOS Rasisme gjør mye bra, men de er ofte litt for raske med å rettferdiggjøre ulovlig oppførsel, for ikke å snakke om at de må bli bedre på å forstå at rasisme kan gå mellom alle raser. Nettopp. De gjør mye bra, og så utrolig mye mer bra enn dårlig. Derfor synes jeg det blir feil og kalle SOS Rasisme for en råtten og jævlig organisasjon, pga et par hendelser, uttalelser og lignende. Organisasjonen støtter en god sak. Jeg har sett mange gode og utfyllende argument her, og jeg benekter ikke alt som er sagt, men at organisasjonen i seg selv er råtten blir bare feil. 7574357[/snapback] Nå er det ikke jeg som har kommet med den påstanden. Jeg er langt langt vekke fra ulrikft politisk. Lenke til kommentar
TrashMaster Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Kall det hva du vil Eikeland. Når dere på arrangementer i SOS Rasisme ber deltakere føre venner og familie (ref. til Krystallnatta 2005) opp på liste, og disse mottar medlemsblad og informasjon med medlemsnummer er dette ikke lovlig. Datatilsynets retningslinjer krever blant annet at man ikke kan bli meldt inn i organisasjoner (sekter) uten at man selv vil dette (for alle som faktisk er over 15 år). Lovverket åpner heller ikke for at dere kan oppfordre folk til å melde opp andre for å få ekstra fordeler (nok en gang ref. til samme arrangement hvor gratis kake ble brukt som lokkemiddel for å verve ekstra mange). Hva er vitsen med en organsisasjon når kun et fåtall faktisk er aktive? Og tror du burde fjerne bruttern fra medlemsslisten. Så vidt jeg vet liker heller ikke han sekten SOS Rasisme, og signerer gjerne en lapp adressert Molde Politikammer, med emnelinje: Anmeldelse for medlemsjuks. 7573869[/snapback] Jaja Mr. Nekstad. http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html#32 Etter BL §32 er det opp til hver enkel person å avgjøre medlemsskap i organisasjoner. Dvs. at ikke foreldrene kan tvinge barnet sitt til å melde seg inn/ut av en organisasjon/forening. Igjen vil jeg presisere at det er forskjell på partipolitiske organisasjoner og politiske organisasjoner. Jeg mener å huske at aldersgrensen i Partipolitiske er 15 år. Slike regler gjelder ikke i politiske organisasjoner. Igjen, Vegard; Det er regelforskjell mellom politiske og partipolitiske organisasjoner. At man melder inn søsken sammen med seg selv, er både lovlig og godkjent. Jeg bryr meg ikke i det hele tatt om du sender enn en politianmeldelse. Jeg har god samvittighet fordi det både er innenfor lovens ramme og det er godkjent av fordelingsutvalget. Gratis kake ved å bli medlem? Haha! Den var ny! Jeg tror du må ta en liten granskning med hukommelsen din;) Uansett hvor mye broren din misliker SOS Rasisme, hjelper det lite å klage til noen når dere har signert dere opp på et skjema der det står "Ja, jeg vil bli medlem i SOS Rasisme." Skal du og Magnus melde seg ut av SOS Rasisme, skal dere sende en utmelding. Du klarer ikke svare påstandene mine ved FrP sin innvandringspolitikk? "Den som tier, samtykker". 7573964[/snapback] Eikeland: Aldersgrensen i enhver organisasjon er 15 år, da et barn under denne grensen på egenhånd ikke har lov å melde seg inn i ting uten foreldres samtykke. Dette gjelder også i partipolitiske organisasjoner, hvor vi har yngre medlemmer som har fått lov av foreldre. Vis meg forøvrig lovparagrafen som åpner for at man kan melde inn andre. Det er IKKE tillatt å melde personer inn som man ikke har omsorgsansvar eller vergemålsansvar for. Dette betyr at medlemmer som er over 15 år OG ikke har godkjent medlemsskapet selv ikke er lovlige medlemmer. SOS Rasisme avd. Molde hadde i forbindelse med Krystallnatten 2005 en liste hvor navn og adresse ble ført, opp og ikke noe skjema merket "Ja, jeg vil bli medlem i SOS Rasisme." Dette er det forøvrig entydige uavhengige personer som har bitt seg merke i. Kan informere om at Statlige myndigheter som er ansvarlig for SOS Rasismes utbetaling av støtte vil få oversendt klager fra flere norske byer, hvor samme praksis er fulgt. Skulle du - mot formodning - ha et skjema hvor jeg og min bror har signert innmelding ber jeg om at du sender dette. Kan imidlertid forsikre deg om at et slikt skjema IKKE finnes. Lenke til kommentar
agrsiv Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Nå er det ikke jeg som har kommet med den påstanden. Hehe, det er jeg fullstendig klar over, og den delen der var ikke rettet mot deg. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg mener at SOS Rasisme gjør mye bra, men de er ofte litt for raske med å rettferdiggjøre ulovlig oppførsel, for ikke å snakke om at de må bli bedre på å forstå at rasisme kan gå mellom alle raser. Nettopp. De gjør mye bra, og så utrolig mye mer bra enn dårlig. Derfor synes jeg det blir feil og kalle SOS Rasisme for en råtten og jævlig organisasjon, pga et par hendelser, uttalelser og lignende. Organisasjonen støtter en god sak. Jeg har sett mange gode og utfyllende argument her, og jeg benekter ikke alt som er sagt, men at organisasjonen i seg selv er råtten blir bare feil. 7574357[/snapback] Organisasjonens sentrale ledelse, både i Oslo, Bergen og Trondheim er gjennomsyret av sterke røde krefter, som er mer opptatt av å bekjempe den O'store faren (FrP) enn de er av å bekjempe faktisk rasisme. Det ironiske er vel at de i bunn og grunn skaper mer rasisme med sin fremferd. Det at mange lokallag med sterke og positive krefter gjør mye bra er det ingen som er uenige i, men det hjelper lite når den sentrale ledelsen og sentrale skikkelser i organisasjonen er mer opptatt av å hedre Stalin og sverte FrP enn de er av å snevre ned rasismebegrepet slik at det faktisk får en mening og arbeide mot dette. 7574382[/snapback] Jeg er en del av organisasjonens sentrale ledelse. Det du sier er totalt feil. Har du eksemper på at SOS Rasisme er brukt til å fremme Stalinisme eller FrP? Hvor har du fra " sentrale medlemmer i Oslo, Bergen og Trondheim"? Lenke til kommentar
agrsiv Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Har du eksemper på at SOS Rasisme er brukt til å fremme Stalinisme eller FrP? Det kunne jeg også tenkt meg å se Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå