Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jul, alkohol og små barn. Deres tanker om temaet?

Jul, alkohol og små barn  

162 stemmer

1. 1. Jul, alkohol og små barn

• Nei, jula er for barna, så ingen bruk av alkohol mens de er våkne.
      19
    • Ja, et moderat forbruk, uten at noen blir beruset, er greit.
      128
    • Ja, men ikke fortell barna hva som er i glassene!
      3
    • Total avhold er best.
      11

Anbefalte innlegg

Ja, overskriften er alvorlig og tankevekkende. Men er fx. moderat forbruk av alkohol til julemiddagen(e) noe man bør skåne barna for, eller synes dere at det er for mye negativ fokusering omkring temaet alkohol?

Personlig synes jeg det siste. Årsaken til dette er at jeg føler at siden alkohol er et nytelsesmiddel som en stor del av befolkningen nyter til en god middag eller en rolig aften hjemme, så sender man gale signaler til barna hvis man må "lure seg bort" for å ta et glass øl. På den måten føler jeg at man er med på å stigmatisere alkoholbruk til å være noe galt, og noe man gjør kun for å ruse seg.

Selvsagt fins det grenser. Jeg husker selv fra min barndom der et par av mine kompiser hadde fedre som ikke kunne kontrollere seg selv i det hele tatt. En episode som ligger hardt på minnet er da en av disse fedrene satt dritings i underbuksa, med spritflaska på salongbordet, mens vi som var barn skulle ha bursdagsfeiring. Den bursdagen ble en selsom opplevelse, og til stor skam for vår stakkars venn :no:

Selv hadde jeg foreldre med et meget måteholdent forbruk, som stort sett foregikk i sjeldne selskaper, når jeg og min søster sov. Men jeg visste at det fantes noen flasker i barskapet, selv om foreldrene mine nektet på at de brukte noe av dette... ;) Kommer fra en liten plass, og selv om "alle" drakk til festlige lag, så skulle det aldri vises for andre. Å kjøpe øl på butikk var det mange som kviet seg for. Dermed ble temaet for oss barn ganske så mystisk og tildels tiltalende. Og det var mange unger som prøvde alkohol tidlig, særlig på grunn av den forbudte følelsen av å gjøre dette.

Når det gjelder meg selv, så har jeg et ganske avslappet forhold til alkohol, og selv om jeg liker å ta meg et glass, så blir det bare sjeldnere og sjeldnere jeg gjør dette. Men selv om jeg har blitt familiefar, så kommer jeg ikke til å gjemme meg bort for å ta ei pils til en god middag. Jeg håper mitt barn får et nøkternt syn på at alkohol skal være et nytelsesmiddel, og ikke et rusmiddel. Det samme gjelder for ev. alkohol til julemiddagen, jeg kommer ikke til å skjemmes for å ta meg et glass selv om han sitter ved bordet. Men jeg vet mine foreldre kommer til å la være, for de er såpass konservative at de synes dette ikke er helt bra, og jeg vet hva de vil si... "Tenk om han forteller dette i barnehagen!"... ;)

Dette var mine personlige meninger. Men hva mener dere? Hva er best: gjemme seg bort for sine barn, eller opptre naturlig rundt moderat nytelse av alkohol?

Det hadde vært interessant å få vite synspunkter fra både dere som er foreldre, og dere som er "barn".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg syns det er en uting å snike seg bort, men jeg syns det er en enda større uting å drikke seg synlig beruset foran ungene sine. Om det er snakk om stort mer enn et par glass vin etc, kan man godt la være syns jeg. Hvis man ikke kan drikke uten å måtte bli full kan man i det minste holde det borte fra ungene sine.

Lenke til kommentar

Vi ordner en poll om denne saken, vil noen av dere formulere alternativene? :)

Vi har litt vin, juleøl og akevit til maten, samt en eller to Cocnag til kvelden men aldri noe fulle folk. Sånn var det hjemme også når jeg var liten. Dessuten tar man de første drinkene litt ut på kvelden, ikke midt på dagen/ettermiddag...

Lenke til kommentar
Vi ordner en poll om denne saken, vil noen av dere formulere alternativene?  :)

Vi har litt vin, juleøl og akevit til maten, samt en eller to Cocnag til kvelden men aldri noe fulle folk. Sånn var det hjemme også når jeg var liten..

Dessuten tar man de første drinkene litt ut på kvelden, ikke midt på dagen/ettermiddag...

7539676[/snapback]

Forslag til noen alternativer kan jo være:

* Nei, jula er for barna, så ingen bruk av alkohol mens de er våkne.

* Ja, et moderat forbruk, uten at noen blir beruset, er greit.

* Ja, men ikke fortell barna hva som er i glassene!

* Total avhold er best.

Kanskje andre har noen bedre forslag?

Lenke til kommentar

Det er klart at ved å gjemme bort drikkingen, stigmatiserer man nysgjerrigheten rundt dette.

Jeg vokste opp i et hjem hvor det var vanlig at foreldrene mine tok en øl eller litt vin til søndagsmiddagen. Det var aldri skamfult, det smakte godt, så derfor drakk de det. Jeg fikk et nytelsesforhold til alkohol, da jeg aldri opplevde at mine foreldre drakk seg fulle og mistet kontrollen, eller at de skjulte at de drakk litt alkohol.

Alkoholmisbruket jeg slet med i en periode var helt utenforstående til noe av dette. Nå er jeg tilbake til et under gjennomsnittlig alkoholforbruk. Jeg fester skikkelig et par ganger i året, utover det kan jeg ta litt øl eller vin i helgene hvis det passer meg.

Det handler om middelveien, om man spør meg. Man kan gjerne drikke alkohol foran barn, hvis det er i mindre mengder og foreldrene ikke oppfører seg synlig beruset foran barna. Foreldrene er jo unektelig forbilder. La dem gjerne smake på en slurk av ølen eller noe slikt, og gjør dem kjente med hva alkohol er. Barna sier "æsj" og foreldrene sier "det er sånt voksne drikker når de koser seg en gang iblant". Alkoholforbruket til yngre har jo også selvfølgelig mye med verdisynet til foreldrene å gjøre.

Drikk med måte, og god jul! :)

EDIT: Hvis dette var uforståelig, ha overbærenhet. Jeg er døgnvill og sitter på en flyplass i Singapor og venter på flyet videre nedover.

Endret av Marley
Lenke til kommentar
Å drikke mens barna er våken er da helt ok, men hvis man ikke klarer å kontrollere seg slik at man ikke blir full og vill, så venter man til etter de har lagt seg.

Det å la de litt eldre barna så en liten slurk med vin slik at de får vonde minner når de blir eldre er en bra ting.

7541680[/snapback]

Eh..nei

Lenke til kommentar

Ingen vil ta skade av moderat bruk av alkoholholdig drikke i juletiden ved mindre vinflaska faller fra bordet og i hodet på en liten unge som krabber forbi. En skal kose seg, og om det innebærer en liten drink/øl/vin til mat eller til dessert så får de kose seg med det, barna legger ikke merke til slik ved mindre man tilkaller oppmerksomhet til det fra min erfaring. Sjenerende og voldelig oppførsel fra fulle foreldre er jo forsåvidt en annen problemstilling som jeg vil hevde ikke kommer av at en har som innledende konsekvens å kose seg med en vinflaske og litt jazz rundt juletreet, det har kanskje mer med gretne svigerforeldre og det 10ende slipset en får den julen ;)

Lenke til kommentar

Her i familien har mamma og pappa, samt besøkende gjerne drukket på juleaften. Litt øl til maten, kanskje litt Cognac til kaffen, osv. Føler ikke dette forbruket har gått ut over meg og min yngre søster på noe som helst vis.

Da vi bodde i Danmark hadde vi bar, og når foreldrene mine inviterte andre på "fest" starta de gjerne i baren. Vi var gjerne også en del barn på disse festene, og vi satt ofte sammen med foreldre i baren. Kan ikke se at dette var negativt på noe vis heller.

Alt i alt er det viktig å merke seg at alkohol i seg selv er ingen uting. Et moderat forbruk, som mine foreldre har hatt under min oppvekst, bidrar til at jeg nå også støtter et moderat forbruk av alkohol.

Lenke til kommentar

Hva er verst?

-At foreldrene drikker litt av og til foran barna i sosiale sammenhenger. De drikker på en moderat måte, noe som gjør at barna får et bra forbilde for alkoholbruk, og når de vokser opp drikker de selv på en måteholden og forsiktig måte.

-At foreldre drikker men skal gjøre alt mulig for å skjule det for barna. Det fører til at barna ikke får noe positiv forbilde til alkoholbruk, og de ender opp med å bli alkoholmisbrukere pga det.

Så lenge ikke foreldrene drikker seg full og vanskjøtter barna, ser jeg ikke helt problemet med at de drikker litt av og til foran barna.

Lenke til kommentar
Hva er verst?

-At foreldrene drikker litt av og til foran barna i sosiale sammenhenger. De drikker på en moderat måte, noe som gjør at barna får et bra forbilde for alkoholbruk, og når de vokser opp drikker de selv på en måteholden og forsiktig måte.

-At foreldre drikker men skal gjøre alt mulig for å skjule det for barna. Det fører til at barna ikke får noe positiv forbilde til alkoholbruk, og de ender opp med å bli alkoholmisbrukere pga det.

Så lenge ikke foreldrene drikker seg full og vanskjøtter barna, ser jeg ikke helt problemet med at de drikker litt av og til foran barna.

7601796[/snapback]

1: Barnet oppfatter alkoholen som "voksenbrus" som de voksne drikker når de vil kose seg. Dermed oppfører barnet seg positivt til alkoholen, og misbruker den mest sannsynlig ikke. Men så klart, en eller annen gang finner det ut at voksenbrusen kan brukes til å bli full av, og barnet vil eksperimentere når det blir eldre.

2: Barnet ser på alkoholen som noe forbudt og slemt. Dermed vil barnet prøve, og siden det er forbudt, vil ikke barnet snakke med noen om det, bortsett fra kompiser. Og dermed blir alkoholen misbrukt.

Selvsagt vokser barnet og blir eldre, selv om jeg kaller det "barnet".

Lenke til kommentar
Hva er verst?

7601796[/snapback]

1: Barnet oppfatter alkoholen som "voksenbrus" som de voksne drikker når de vil kose seg. Dermed oppfører barnet seg positivt til alkoholen, og misbruker den mest sannsynlig ikke. Men så klart, en eller annen gang finner det ut at voksenbrusen kan brukes til å bli full av, og barnet vil eksperimentere når det blir eldre.

2: Barnet ser på alkoholen som noe forbudt og slemt. Dermed vil barnet prøve, og siden det er forbudt, vil ikke barnet snakke med noen om det, bortsett fra kompiser. Og dermed blir alkoholen misbrukt.

Selvsagt vokser barnet og blir eldre, selv om jeg kaller det "barnet".

7604960[/snapback]

Klart, mange går gjennom en fase i livet hvor man eksperimenterer med alkohol og det kanskje går litt over styr til tider, måteholdne foreldre eller ikke. Men jeg mener at hvis foreldre viser foran barna at man kan drikke alkohol på en måte som ikke går over styr, vil barna ha med seg et godt forbilde for alkoholbruk gjennom livet, og når de blir voksen blir det mer sannsynlig at de selv får et slikt forhold til alkohol at man faktisk kan nyte det uten å bli sørpe full, enn om de vokser opp uten noe positivt forbilde i forhold til alkohol (eller i verste fall med foreldre som misbruker alkohol).

Lenke til kommentar
Det er tragisk at folk må drikke alkohol for å glede seg. Ennå mer tragisk at de fleste gir F i barna.

7562618[/snapback]

Her var det jo stort sett avbalanserte og fornuftige svar på sørsmålet, ja med untak av ovenstående da. Det er iofs greit å mene at det er tragisk at folk "må" drikke for å glede seg, men å påstå at at folk dermed gir faen er bare tragisk.

Har vært i tre juleselskap der det siste var alkoholfritt. Jeg ble selv litt paff men ok. Det komiske er jo at det uten sammenlikning må ha vært det mest traumatiske selskapet for barna. En ederu men dominerede bestefar sørget for det, og alkholforbudet.

Lenke til kommentar
Ja for det blir jo ikke jul og nyttår hvis man ikke drikker...  :whistle:

7608914[/snapback]

For noen er det slik, og det gjør meg ikke noe så lenge det ikke går utover andre. Med "andre" gjelder både voksne, barn og dyr. Alt for mange glemmer dyrene i jula =/

7608930[/snapback]

Jeg glemte å vanne julestjerna mi jeg :cry: Fy meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...