Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mistenker at hovedkort er gåent...

Anbefalte innlegg

:dontgetit:

Hei.

Jeg benytter en skjøteledning med bryter til pc'n. Når jeg skulle skru på skjøteledningen oppdaget fikk jeg lys i noe av utstyret som er koblet til pc'n via USB uten at pc'n var skrudd på. Etter et par minutter begynner plutselig hardisker og vifte å surre uten at jeg har skrudd på maskina. Jeg kobler fra strømmen og kobler til igjen for å starte maskinen men ikkeno skjer. Powerknappen på forran gir ingen respons.

Jeg kobler fra PSU og slutter power-kretsen på "sladden" til hovedkortet (grønn mot grd) og psu fyrer og jeg måler alle riktige verdier på PSU (12v, -12V, 5v etc.)

Kobler til psu, men powerknappen gir ingen respons.

Finner en gammel PSU og kobler til denne. Denne fyrer med en gang jeg setter i strømmen(automatisk) og harddisk/prosessorvifte/grafikkvifte surrer normalt, men det skjer ingenting. Vifta på hovedkortet står imidlertid stille, så dette retter mistanken mot hovedkortet. Powerknappen reagerer fortsatt ikke, men med den nye(gamle) psu'n leverer strøm.

Kan man risikere at hovedkortet ryker når man skrur på skjøteledningen som pc'n er tilkoblet?

Er min diagnose riktig? Kan det være at flere komponenter er ødelagte eller kan det være andre komponenter som er skylt i probleme? Mener å huske at ødelagte minnebrikker kan forårsake at pc'n ikke fyrer som normalt også.

Takker for all hjelp.

Per Magne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:dontgetit:

Hei.

Jeg benytter en skjøteledning med bryter til pc'n. Når jeg skulle skru på skjøteledningen oppdaget fikk jeg lys i noe av utstyret som er koblet til pc'n via USB uten at pc'n var skrudd på. Etter et par minutter begynner plutselig hardisker og vifte å surre uten at jeg har skrudd på maskina. Jeg kobler fra strømmen og kobler til igjen for å starte maskinen men ikkeno skjer. Powerknappen på forran gir ingen respons.

Jeg kobler fra PSU og slutter power-kretsen på "sladden" til hovedkortet (grønn mot grd) og psu fyrer og jeg måler alle riktige verdier på PSU (12v, -12V, 5v etc.)

Kobler til psu, men powerknappen gir ingen respons.

Finner en gammel PSU og kobler til denne. Denne fyrer med en gang jeg setter i strømmen(automatisk) og harddisk/prosessorvifte/grafikkvifte surrer normalt, men det skjer ingenting. Vifta på hovedkortet står imidlertid stille, så dette retter mistanken mot hovedkortet. Powerknappen reagerer fortsatt ikke, men med den nye(gamle) psu'n leverer strøm.

Kan man risikere at hovedkortet ryker når man skrur på skjøteledningen som pc'n er tilkoblet?

Er min diagnose riktig? Kan det være at flere komponenter er ødelagte eller kan det være andre komponenter som er skylt i probleme? Mener å huske at ødelagte minnebrikker kan forårsake at pc'n ikke fyrer som normalt også.

Takker for all hjelp.

Per Magne

7539056[/snapback]

Dette virker veldig underlig..men når du nevner at den starter automatisk kan det være at du har fått en kortsluttning ved tilkoblingene for led,power on osv osv på hovedkortet. Sånnt kan skje, prøv å kobble ut alle kablene som fører til reset og power on får å se om det kan være disse ved å koblle inn strømmen til pcen igjen å sjekk om den starter av seg selv igjen. sjekk om alle kabler er kobblet til som de skal være og at ingen ting har kontakt med noe det ikke skal ha kontakt med. Kommer med mer senere..dette må tenkes på :hmm: lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...