Gå til innhold

Integrert lykort + nyere spill. Spesialeffekter MM

Anbefalte innlegg

Kjedelig intro (Hopp over for å komme til spørsmålet):

Case:

Oppgradere PC. Dvs nytt hovedkort osv.

Problem: Hovedkort planlagt kjøpt har så klart bare 2!! PCI slotter :thumbdown: (Nvidia 680i basert kort - merke er ikke bestemt enda).

Kort i min nåværende PC:

CMD-649 PCI-IDE kontroller.

Silicon-Image 680 PCI-IDE kontroller.

SB Audigy PCI.

Trådløst PCI nettverkskort.

Grunnen til alle IDE kontrollerene er at jeg har testet CD/DVD brennere og dermed har mange optiske drev i maskinen, Per dags dato har jeg 11 optiske drev - Alle IDE.

Og I tillegg har 680i kun en :thumbdown::thumbdown: IDE kanal.

Ok jeg kan ikke få i både pose og sekk, har innsett det, så jeg må nok kutte ut et IDE kontroller kort (Jada - har også sett på muligheten for å vente litt og se hvordan Nvidia 650i yter - det har jo også to IDE kanaler!! :thumbup: ). Fremdeles har jeg et PCI kort for mye - så da er lydkortet nærmeste alternativ.

Så til selve spørsmålet:

Støtter nye spill EAX (og evt andre "standarder" som integrerte kort ikke gjør), slik at man "taper" lydeffekter og dermed lydopplevelse ved å IKKE ha et Creative kort?

Husker før at det var klart flere effekter i spill om man hadde EAX/Creative enn om man hadde et annet lydkort.

Søkte på forumet og fant denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=657333

Quoter siDDIs:

Svaret er nei, interne lydkort idag er faktisk av meget høg kvalitet. EAX er ikkje meir enn jukseeffekter for å oppnå meir *magisk* lyd. Sidan forskjellen er minimal så leggjer nokre spel til *HEILT* andre lyd samples for å reklamere for Creative. Eit eksempel er UT2004.

For å lese meir om korleis lydteknologier fungerer i spel så kan du lese her.

http://www.digit-life.com/articles2/sound-...logy/index.html

Høgare samplingrate har ingen betydning då det er altfor mykje støy frå feks CPUen som *skitner* til lyden. Alternativet blir då digitalt ut, men då vil du aldri få surround frå spel med kort frå Creative. Det finnes though nokre veldig få kort som har surround lyd til spel via digital overføring.

EAX har faktisk ingenting å gjere med 3d posisjonering av lydkjelder.

Ja greit nok det, men det interesserer meg mindre.

Min erfaring med EAX er at lydopplevelsen blir bedre. Om de jukser for å lage et bedre lydbilde interesserer meg ikke - så lenge min lydopplevelse er bedre med EAX enn uten EAX.

Quoter sedsberg fra samme tråd:

EAX er ikke akkurat "jukse"-effekter. Det er réelle effekter for å få til ting som romeffekter etc. F.eks. at lyden blir metallisk hvis du står inne i en metallkontainer. Forskjellige versjoner av EAX har flere og bedre effekter. F.eks. at man kan høre forskjell om en bestemt lyd kommer fra en katedral/kirke eller fra en skog. Får man mange nok av disse effektene kan det gå hardt utover CPU-bruket om man ikke har et kort som støtter de i hardware.

Ok - er det slik at alle kort kan spille av EAX nå, men kun Creative kan gjøre det i hardware? Dvs - andre kort kan også spille av EAX, men via software (som gir mer prosessorbruk)?

Det var vel alt, er 3,5 år siden jeg oppgraderte maskinen av betydning - så jeg prøver å få alt så perfekt som mulig - selv om det ER vanskelig å få i både pose og sekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...