Eyefitness Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Hei Jeg har nylig kjøpt meg sigma 500 super som skal være master for en canon 430 ex. De står på hvert sitt stativ i likhet med kameraet canon 350d. Når jeg trykker på testknappen på sigmablitzen, følger 430ex opp et kvart sekund etter ca. Regner med dette er greit, men når jeg skal ta bilde skjer det ikke noe på 430 ex. Kun sigmablitzen fyrer av. 430ex er satt som slave og står trådløst. Sigma 500 super har denne Canon 60cm blitzkabelen,( dvs. 2 stk av den koblet i hverandre for å nå langt nok). Skjønner ikke hva som er feil her. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 Her var det tyst som i graven. Betyr det at ingen har testet Sigma 500 super som master for Canon 430 ex, eller har jeg gitt for lite opplysninger? Vel, sigmaen står som master og 430 ex som slave. Begge er satt opp på ch1 (kanal 1) for å kunne kommunisere. Som nevnt lenger opp, virker test-knappen (430ex blir trigget når jeg trykker test-knapp på sigmaen, men det tar fra et kvart til et halvt sekund tipper jeg). SKal det være slik på test eller burde den fyrt samtidig? Og hvorfor fyrer kun master (sigmaen) når jeg tar bilde? Hvis dette ikke funker, må jeg bytte sigmaen i en 580 ex. I butikken sa de det ville gå med den kombinasjonen jeg har kjøpt. Hvordan er det med bytterett når det viser seg at dette ikke funker? Kjøper jo da en mye dyrere blitz ved bytte, men har jo testet sigmaen. Hvilke rettigheter har jeg om jeg må gå for 580 ex i stedet? Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) I mangel av svar her dro jeg til Fotovideo i Oslo og byttet Sigmaen i en Canon 580ex til kr.3.990,-. Det ble en langt dyrere blitz enn jeg hadde tenkt meg, men heller det enn bare krøll. Fotovideo var hjelpsomme og byttet uten å kverulere selv om jeg har testet blitzen . Jeg antar at min 430ex som også er veldig ny, har så ny programmering at sigmablitzen ikke kommuniserer korrekt med den (canons måte å gi et ballespark til ikke-originale produsenter). Det har jo vært mye snakk om det samme med sigma-objektiver til Canon... Da regner jeg med at problemet mitt er løst (batteriene til blitzen står til lading, så får ikke testet enda). For de som vurderer å bruke Sigma 500dg super som master, anbefaler jeg å be om en test i butikken først sammen med en slave du skal bruke. Antar det vil gå bra mot Simas egne blitzer som dg500, samt Canon 580 ex, 550 ex og 420ex, som er eldre modeller enn 430 ex (mulig at det går med tidlige serier av 430ex også). Endret 23. desember 2006 av Datagnomen Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) Ble frarådet av flere kombinasjonen Sigma/Canon blitz og som deg endte jeg opp med en 580 i tillegg til 430`en. Imidlertid synes jeg at det ble vanskelig å få spennende bilder lysmessig med kombinasjonen 580 på kamera og 430 på stativ. Importerte derfor en ST-E2 fra HK og sammen med de to blitzene på hver sitt stativ gir denne kombinasjonen flere muligheter enn bare to blitzer alene Endret 23. desember 2006 av olar0701 Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 Hei Jeg skjønner godt hva du mener (jeg skal heller ikke ha blitz oppå kameraet). Har blitzkabel fra før på 60cm og kjøpte en til og fikk dermed 120cm. Blitzene settes på hvert sitt stativ her også. Kabel er tilstrekkelig til den bruk jeg har nå, men ser ikke bort fra at jeg kjøper en slik transmitter om behovet skulle melde seg. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 For de som lurer på det samme, kan jeg informere om at jeg byttet inn sigmaen og kjøpte canon 580 ex i stedet og det fungerte perfekt sammen med 430 ex. Lenke til kommentar
jangul Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg bruker 580 mot sigma 500, og har ikke fått noen problemer i det hele tatt. Bruker også DG-ST (?) transmitteren, som funker fint på begge. (sjekk ebay, om du vil kjøpe den rimelig...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå