Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bytte matte, ingen sjans for å bli økonom da?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går VG1 Idrettslinja, og har valgt teoretisk, altså vanskelig matte. Dette er til tider vanskelig grunnet en lærer som går alt for fort i gjennom saker og ting, i tillegg til at hans evner til å lære fra seg er heller dårlige. Tanken om å bytte til praktisk (lett) matte har slått meg utallige ganger, senest i dag. Vil da alle sjanser for å kunne utdanne meg innenfor økonomi ødelegges ved et eventuelt bytte? Blir det lettere i framtiden om jeg sliter meg i gjennom det? Uannsett hvordan ting skulle bli, så er jeg bestemt på å bruke året etter VGS til å ta 3MX, 2KJ, 2FY.

Jeg vet at 3MX er at krav for å bli siviløkonom, men finnes det utdanninger innenfor økonomi som er like godt betalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er temmelig sikker på at du kun trenger MZ matte for å bli siviløkonon. Hadde frem til for under 1 år siden planlant å bli siviløkonom, og valgt fag deretter. Jeg hadde da og så MZ matte. Men har nå byttet og ønsker å bli ingeniør ;)

Men jeg var hos rådgiver før jeg valgte fag for å bli siviløkonom, og han sa aldri noe annet enn at jeg burde ta MZ matte. Tror også dette blir kallt økonomisk matte, og den er visst en del lettere enn MX ;S

Et lite tips, om du virkelig skal bli økonom, velg økonomiske fag, disse er mye lettere enn realfag, selv om du får litt poeng for realfagene. Klarer du en 3-er i matte mx er 5-er ikke noe problem i f eks bed øk.

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for dette. Jeg er ganske nyutdannet økonom (har jobbet som konsulent i ett år) og valgte lett matte på videregående. Bruk heller mer energi på økonomifagene, bare husk at du bør jo ha et visst kunnskapsnivå innenfor matte også.

Endret av heier
Lenke til kommentar

Holder på med å studere Økonomi og Administrasjon på Høgskolen i Hedmark, hatt matte forrige semester og nettopp ferdig med statistikk. Jeg er glad jeg tok 2MX og 3MX på videregående, fordi det var ikke påbudt når jeg skulle søke her på høgskolen, men matte timene her gikk så fort, vi gikk gjenom mye stoff på kort tid, 2MX og 3MX på et semester kan man si. Så jeg ville anbefale deg å følge i mattetimene, så blir det lettere hvis du må ha mate etterpå. Det varierer sikkert hvor mye matte du må kunne for forskjellige økonomi utdannelser.

Lenke til kommentar

Må bare få komme med et lite utrop her.

*Veldig* mange velger teoretisk matte og klager på at det går for fort. De vil gjerne ha flere eksempler på tavla, grundigere gjennomgåelser og generelt bedre tid å gå gjennom/arbeide med stoffet på. Og helst veldig lite lekser. Disse kan like gjerne gå praktisk matte og fordype seg i sammfunnsfaglig matte i stedet for den realfaglige, da de her holder et tempo som er betydelig saktere enn det de med den mer krevende matten naturligvis må gjøre.

De som synes det går fort fort kan ikke forvente at klassen skal skru ned tempoet. Det er et stort pensum og læreren vil gjøre alle en bjørnetjeneste ved å kjøre et soft tempo gjennom året og sitte igjen med et helvetes stress på slutten av det. :hrm:

Sikter du deg inn på økonomistudie holder det med s1 og s2 (tilsvarer r1) meg bekjent. Synes du matten går for fort er det nok ikke en dum ide om du velger å bytte. :hmm:

Lenke til kommentar
Må bare få komme med et lite utrop her.

*Veldig* mange velger teoretisk matte og klager på at det går for fort. De vil gjerne ha flere eksempler på tavla, grundigere gjennomgåelser og generelt bedre tid å gå gjennom/arbeide med stoffet på. Og helst veldig lite lekser. Disse kan like gjerne gå praktisk matte og fordype seg i sammfunnsfaglig matte i stedet for den realfaglige, da de her holder et tempo som er betydelig saktere enn det de med den mer krevende matten naturligvis må gjøre.

De som synes det går fort fort kan ikke forvente at klassen skal skru ned tempoet. Det er et stort pensum og læreren vil gjøre alle en bjørnetjeneste ved å kjøre et soft tempo gjennom året og sitte igjen med et helvetes stress på slutten av det.  :hrm:

Sikter du deg inn på økonomistudie holder det med s1 og s2 (tilsvarer r1) meg bekjent. Synes du matten går for fort er det nok ikke en dum ide om du velger å bytte.  :hmm:

7537980[/snapback]

Jeg nei, jeg synes ikke det gikk forfort fordi jeg hadde bare 5ere og 6ere i matteeksamen på videregående, men det var mange her som ikke hadde 2MX og 3MX fra før som klagde på at det gikk forfort (gikk ganske fort) som fikk dårlig karakter og mange som stryk. Læreren selv sa at det er veldig mye på kort tid og darfor bli det mye jobbing hjemme, men ikke for de som har en del kunnskap fra før av.

Lenke til kommentar

Siktet ikke til deg i hele tatt, men mer til denne kommentaren fra trådstarter:

Dette er til tider vanskelig grunnet en lærer som går alt for fort i gjennom saker og ting, i tillegg til at hans evner til å lære fra seg er heller dårlige.

Prøvde å forklare at det ikke alltid er like lett for læreren å ta seg god tid. Det er heller ikke meningen at alle skal kunne komme seg igjennom t-kurset - og i hvert fall ikke uten å jobbe skikkelig. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...