Gå til innhold

Trenger jeg å kjøle Northbridge ?

Anbefalte innlegg

Jeg driver å snekrer sammen det nye oppsettet mitt.

Jeg har en zalman reserator 1 plus og og jeg vil ha maskinen lydløs.

Jeg skal altså ikke overklokke, bare sørge for minimalt med støy i maskinen. Jeg kommer til å bruke en relativt "trang" HDD vannblokk fra Aquacool som gjør at jeg mistenker pumpa i reseratoren ikke klarer å håndtere mer enn CPU blokk og HDD blokk.

Ideelt vil jeg bare ha vifta i PSU gående og ellers ingen vifter. Hvordan vil det gå med northbridge da ? Jeg har et Asus P5B-Dlx/Wifi hovedkort som har en heatpipe løsning for kjøling av SB, NB og mosfet'ene.

Cobos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter som jeg har erfart med heatpipes på hovedkort, så bråker ikke de, og da er det jo ikke noe vits i vannkjøling da, om du ikke skal klokke, eller sliter med usansynelige høye temperaturer.

7537198[/snapback]

Jeg formulerte meg sikkert litt dårlig, det jeg egentlig lurte på var om hele den NB, SB og mosfet seksjonen blir for varm uten en vifte som blåser på den når jeg ikke klokker ? Så med andre ord vet jeg ikke om jeg vil slite med usannsynlig høye temperaturer, jeg vet rett og slett ikke hvor mye varme NB og SB avgir ?

Cobos

Lenke til kommentar
jeg har en 80mm vifte som blåser på kjøleribbene, de kan bli litt varme uten vifte.

7537768[/snapback]

OK da ser det ut som både du og magnulf anbefaler en vifte i nærheten av NB og mosfet ribbene, jeg får montere en stillegående Papst sak så skal jeg vel klare å leve med det :) Har jo en vifteregulator så kan jo prøve meg litt fram.

litt OT.

Når jeg nå endelig ser over utstyret ser jeg at jeg har en Watercool HDD kjøler ikke en fra Alphacool (kjøpte dette for nesten et år siden men ikke hatt tid/mulighet til å montere før nå). Denne mangler naturligvis nippler/fittings, er det noen som kan klare å finne ut for meg hva slags nippler jeg skal velge hos Microplex eller Komplett ? Det er denne HDD-kjøleren jeg har. Såvidt jeg kan se har Zalman slangene 5/16'' i indre diameter så det skal jeg ha ut til slangen men gjengene på HDD-kjøleren er G1/4 som ikke sier meg så mye om hvilken type gjenger, virker som Microplex har 3 forskjellige typer på kvart tomme størrelsen??

Cobos, som definitivt ikke er rørlegger :)

Lenke til kommentar

Det vil naturligvis være en 80mm Papst vifte... ellers er det jo ikke noe særlig poeng i vannkjøling for å få det stille. Blir spennende å se om jeg kan skru av den vifte når maskinen bare idler... Hadde vært kjekt det, men stillegående papst vifter på vibrasjonsdemping bråker jo ikke akkurat mye. Mine er de gamle 8412 N2GL sakene til 12 eller 19dB.

Cobos

Lenke til kommentar
litt OT.

Når jeg nå endelig ser over utstyret ser jeg at jeg har en Watercool HDD kjøler ikke en fra Alphacool (kjøpte dette for nesten et år siden men ikke hatt tid/mulighet til å montere før nå). Denne mangler naturligvis nippler/fittings, er det noen som kan klare å finne ut for meg hva slags nippler jeg skal velge hos Microplex eller Komplett ? Det er denne HDD-kjøleren jeg har. Såvidt jeg kan se har Zalman slangene 5/16'' i indre diameter så det skal jeg ha ut til slangen men gjengene på HDD-kjøleren er G1/4 som ikke sier meg så mye om hvilken type gjenger, virker som Microplex har 3 forskjellige typer på kvart tomme størrelsen??

Cobos, som definitivt ikke er rørlegger :)

7538659[/snapback]

Det er BSP-gjenger på denne kjøleren. Kom gjerne med resultater på hvordan støydempingen funker når du får koblet opp. Tenker nemlig på noe sånt selv ;)

Lenke til kommentar

Det er BSP-gjenger på denne kjøleren. Kom gjerne med resultater på hvordan støydempingen funker når du får koblet opp. Tenker nemlig på noe sånt selv ;)

7538905[/snapback]

Takker og bukker... da grapper jeg 2 sånne fra Microplex.

Cobos

Lenke til kommentar
Men det vil da være mye bedre med en 120mm vifte som er mye mer stillegående, samtidig som den kjøler bedre. Såfremt du har plass da?

Mvh T_Trosten

7539598[/snapback]

"Såfremt du har plass" er nøkkelordet. Sitter på den gamle servertoweret til Lian Li, PC70 mener jeg det het. Der er det plass til 2 stk 80mm vifter over IO-braketten til hovedkortet, men desverre ikke en 120mm hvis ikke jeg vil drive med litt seriøs dremel modding.

Cobos

Lenke til kommentar

Med litt strips er det utrolig hva du får til. Husk at ved å bruke en kabinettvifte (eller 2) som suger ut luften ved MOSFETs, vil du ikke få noe særlig god strøm over ribben, da denne vil ligge i le. Derfor vil jeg anbefale å skripse fast en vifte "i løse luften" som lager luftbevegelse rundt ribben ved å blåse mot den.

Lenke til kommentar
Med litt strips er det utrolig hva du får til. Husk at ved å bruke en kabinettvifte (eller 2) som suger ut luften ved MOSFETs, vil du ikke få noe særlig god strøm over ribben, da denne vil ligge i le. Derfor vil jeg anbefale å skripse fast en vifte "i løse luften" som lager luftbevegelse rundt ribben ved å blåse mot den.

7540626[/snapback]

Sant nok jeg har jo en av de gamle blomsterkjølerne fra Zalman og der følger det med en slik grei metallarm som lar deg skru armen fast i kabinettet og fester vifter egentlig akkurat hvor du vil...

Alternativt kan jeg la den kabinettvifta få en "hette" slik at den trekker rett fra Mosfetene istedetfor bare rett foran seg. Har en sånn temperaturprobe jeg kan legge inne imellom mosfetene slik at jeg kan sjekke tempen der.

Cobos

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var endelig ting koblet opp og igang.

Jeg er fortsatt litt i tvil om hva jeg trenger men...

Jeg endte opp med at jeg nå har koblet reserator -> CPU blokk, GPU blokk, HDD blokk og tilbake til reserator.

Ikke allverden av flow utifra flowmeteret men noe er det ihvertfall :)

Hvis jeg bruker PC Probe II fra Asus så har jeg idle temps på 46 på MB og 42-43 på CPU. Ser at CPU klokker seg ned til 1.6Ghz ved idle. Dette er idle og uten noen vifter i maskinen bortsett fra MIST PSU vifte. Skrur jeg på den vifta i bakkant så faller MB temp rundt 3-4 grader fortsatt ved idle. Jeg har som nevnt en ekstern avleser med 2 sånne temperatursensorer hvor en av de er lagt innimellom finnene på NB kjøleren og den måleren viser 63 grader. Når PC Probe går opp en grad går den også opp en grad så mistenker at den ihvertfall har et tilsvarende lineært utslag slik som PC Probe har, men ingen av disse målerne er kalibrert.

Har ikke prøvd maskinen skikkelig under load, men mye av bruken min er uansett lavload bruk som surfing, spille videofiler osv. Videre er det en gammel versjon av BIOS'en jeg har nå.

Det jeg lurte på er egentlig mitt opprinnelige spørsmål, burde jeg vannkjøle Northbridge og da ofre den heatpipe'en fra Asus ?

Cobos

Lenke til kommentar
Det er vel ikke faretruende temperaturer du viser til her, da. Husk at hvis du setter en blokk til i sløyfen, fil du også få litt dårligere temperaturer på CPU og GPU.

7633654[/snapback]

Det er godt å høre. Det eneste jeg er litt redd for er idet jeg kjører CPU'en litt hardt så kommer jeg til å få spontane reboots og slikt pga før høy NB temp, eller er det slik at NB er relativt upåvirket av idle vs load, den trekker omtrent like mye uansett ?

Apropos støy fra denne løsningen må jeg bare si, hvilken støy :-) Selv når jeg sitter ved siden av maskinen irriterer jeg meg over at kjøleskapet i vår åpne kjøkkenløsning durer så veldig. Det er vel og merke til jeg skrur på de to ekstra viftene, da hører jeg litt, noe av grunne til at jeg vil ha de av. Pumpa i reserator tårnet har også en svak during som ser ut til å forplante seg til spisebordet hvor maskinen står nå i forbindelse med monteringen. Men jeg tenkte et vibrasjonsdempende plate så ordnes det (tar gjerne imot forslag på hva som er gunstig der?).

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...