Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nymontert pc - psu gikk opp i røyk!

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her nå, rimelig fortvila og frustrert! Var og henta pc delene til morgenen i dag, og har sittet og montert i hele dag. Har prøvd å følge bruksanvisningene til punkt og prikke, og har gått over flere ganger. Men neida. Når alt var ferdigmontert og jeg koblet til skjerm og tastatur og satte i kontakten og skrudde på maskinen gikk det galt. Om det kom noe lyd husker jeg ikke, men røyk steg opp av strømforsyninga og det kom en sterk røyklukt. Tok selvfølgelig ut kontakta øyeblikkelig! Det var kun røyk som kom i strømforsyninga, ingenting i maskinen startet opp.

Bare nevner at jeg brukte antistatisk armbånd og fotlenke under montering.

Maskinen virker helt død etter dette. Dvs. null respons ved trykk på av/på knapp.

Liste over komponenter er:

Cooler Master iGreen Power 500W

Gigabyte GA-M59SLI-S5

AMD Athlon 64 X2 4200+ sokkel AM2

Gainward GeForce 7950 GT 512 MB

Corsair TWIN2XP2048-6400C4

Samsung SH-W163A/BEBN (SATA)

4 x Western Digital Caviar SE16 250 GB

Cooler Master Centurion 534 Sort

Hva dette skyldes vet jeg ikke ? Bekjente som jeg har vært i kontakt med har nevnt at dette kan skyldes at selve strømforsyninga er innstilt på feil spenning. Det er ingen knapp/bryter for å stille inn spenningen på strømforsyninga her, den skal automatisk justere seg

Input Voltage  90 ~ 264V (Auto Range)

Tatt fra cooler masters hjemmeside.

Kan en annen mulighet være at jeg har dratt for mye ut av strømforsyninga ? Den er på 500W. Jeg hadde tilkoblet alt ovenfor + 3,5" diskettstasjon ?

En annen grunn kan være ? : Etter at dette hadde skjedd fant ut at jeg hadde glemt å koble i strøm for skjermkortet mitt på hovedkortet ( PCIE_12V (Power Connector) )

Har også "rotet" litt med tilkoblingen av ATX_12V_2X ? Se bildene under:

http://home.no/limited-/stuff/DSCN2793.JPG - (tatt fra manualen til hovedkortet)

http://home.no/limited-/stuff/DSCN2798v2.JPG - (tatt fra manualen til strømforsyningen)

http://home.no/limited-/stuff/DSCN2789v2.JPG

Om dette skyldes noe av det jeg har listet vet jeg ikke ? Håper dere kan hjelpe meg!

Er dette et feil fra produsentens side, eller er det en feil jeg har forårsakte produktet ? Kan jeg kreve ny ? Hadde tenkt å ta kontakt med pcutstyr.no (som jeg har bestilt hos) og høre hva de har å si, hvordan bør jeg gå frem ?

Takker på forhånd for all evt. hjelp :)

Mvh. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Sitter her nå, rimelig fortvila og frustrert! Var og henta pc delene til morgenen i dag, og har sittet og montert i hele dag. Har prøvd å følge bruksanvisningene til punkt og prikke, og har gått over flere ganger. Men neida. Når alt var ferdigmontert og jeg koblet til skjerm og tastatur og satte i kontakten og skrudde på maskinen gikk det galt. Om det kom noe lyd husker jeg ikke, men røyk steg opp av strømforsyninga og det kom en sterk røyklukt. Tok selvfølgelig ut kontakta øyeblikkelig! Det var kun røyk som kom i strømforsyninga, ingenting i maskinen startet opp.

Bare nevner at jeg brukte antistatisk armbånd og fotlenke under montering.

Maskinen virker helt død etter dette. Dvs. null respons ved trykk på av/på knapp.

Liste over komponenter er:

Cooler Master iGreen Power 500W

Gigabyte GA-M59SLI-S5

AMD Athlon 64 X2 4200+ sokkel AM2

Gainward GeForce 7950 GT 512 MB

Corsair TWIN2XP2048-6400C4

Samsung SH-W163A/BEBN (SATA)

4 x Western Digital Caviar SE16 250 GB

Cooler Master Centurion 534 Sort

Hva dette skyldes vet jeg ikke ? Bekjente som jeg har vært i kontakt med har nevnt at dette kan skyldes at selve strømforsyninga er innstilt på feil spenning. Det er ingen knapp/bryter for å stille inn spenningen på strømforsyninga her, den skal automatisk justere seg

Input Voltage   90 ~ 264V (Auto Range)

Tatt fra cooler masters hjemmeside.

Kan en annen mulighet være at jeg har dratt for mye ut av strømforsyninga ? Den er på 500W. Jeg hadde tilkoblet alt ovenfor + 3,5" diskettstasjon ?

En annen grunn kan være ? : Etter at dette hadde skjedd fant ut at jeg hadde glemt å koble i strøm for skjermkortet mitt på hovedkortet ( PCIE_12V (Power Connector) )

Har også "rotet" litt med tilkoblingen av ATX_12V_2X ? Se bildene under:

http://home.no/limited-/stuff/DSCN2793.JPG - (tatt fra manualen til hovedkortet)

http://home.no/limited-/stuff/DSCN2798v2.JPG - (tatt fra manualen til strømforsyningen)

http://home.no/limited-/stuff/DSCN2789v2.JPG

Om dette skyldes noe av det jeg har listet vet jeg ikke ? Håper dere kan hjelpe meg!

Er dette et feil fra produsentens side, eller er det en feil jeg har forårsakte produktet ? Kan jeg kreve ny ? Hadde tenkt å ta kontakt med pcutstyr.no (som jeg har bestilt hos) og høre hva de har å si, hvordan bør jeg gå frem ?

Takker på forhånd for all evt. hjelp :)

Mvh. :(

7536785[/snapback]

Kan vel ikke være for mange harddisker ? Med det oppsettet du har så mener jeg jo at du drar rundt 500 watt og en del på Ampen (Selv har jeg lite peiling men det kan være der feilen ligger) Eneste jeg tror det kan være er for mange harddisker og for liten PSU.

Lenke til kommentar

Jeg sa først at det kunne bero på volt, men dette skulle tydligvis ikke være et problem siden PSU skal auto-justere.

Utover det er det veldig mye som skal til for at en PSU går opp i røyk, så jeg mener fortsatt at det ble noe feil med selve PSU, og ikke komponentene. Dersom PSU overbelastes skal det gå en sikring og ingenting skal skades eller ryke.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...