Gå til innhold

Savnet godteri del 2

Nymph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg savner Twister isen, fy fader den er god.

Kjøper den alltid når jeg er i sverige :)

Den har da aldri vært i Norge? Men ja, det er favorittisen min også. Bortsett fra ekte hjemmelaget is fra Italia, kjøpt over disk i et lite smug i en liten koslig by i Italia.

Joda, hvis det er den fra GB-is? Vi har jo hatt svensk is i Norge. Ser du er født i 90, så mulig du er for ung til å ha opplevd det. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg savner den appelsinsjokoladen som var forma som en appelsin. Den kunne til og med deles opp i delikate (sjokolade)appelsinbåter! Åh som jeg savner den!

Old quote, men. Det var min store favoritt. Pleide å smashe den i gulvet, og ete alt sammen mens jeg så på Mummitrollet på barne-TV. Var det Nidar eller Freia?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9817324

Ikke skumpadder i TV Godt nå , what's up with that :/

Sur Sild har de på Esso (i hvertfall sist jeg var.....) men Søt Sild is gone ?

sitat : Er det slutt på tyrkisk pepper??

Skremmer'n: Vart du skræmt no....ja han vart SKIKKELIG skræmt kain du sjå *he he*

Bounty is & Fantomet pose :(

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Selger de Familie Guf lengre? Har ikke sett posen hos noen butikker i mils omkrets. :(

Dessverre har jeg kommet frem til at den rett og slett må være borte fra markedet.

Noe som er veldig, veldig synd, Familie Guf er/var min favorittpose. :dontgetit:

Jeg har i ca. ett år nå vært på utkikk etter Guf'en når jeg har handlet. Vært i en del forskjelle butikker i området Oslo/Bærum, uten hell. Fant heller aldri noe i Bergen, da jeg bodde der for en stund tilbake.

Noen andre her som savner Familie Guf fra Malaco? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Flere typer is jeg savner. Den gamle pæreispinnen til Diplom-Is ser jeg andre har nevnt, men jeg skulle gjerne sett igjen Diplom-Is sin Maxi-krone også. Det var en kjeksis med en kjerne av boysenbær-syltetøy.

Joker-Is (som må ha gått konkurs midt på 60-tallet eller så) hadde også flere gode iser. Flaggskip deres blant kjeks-isene var stor og hadde vanilje- og sjokoladeis, med tillegg av en nougat-kjerne som gikk over til marsipan, og med dryss av pistasjnøtter. Det var også en stund en kjeksis fra samme selskap som het Trix, som inkluderte pære-sorbet. Og litersisen deres kalte de mykis - den var mye mykere rett ut av fryseren enn andre litersiser, og tress-varianten bestod av pistasj, vanilje og jorbær.

Og nå er det ingen isprodusenter som har jordbæris eller sjokovanilje blant de vanlige liters-isene lenger - eneste måten å få jordber-is er å kjøpe tress. Hennig-Olsen har rett nok en sjokovanilje-variant, men den er i en serie med 1.5liters bokser som er mer kostbar enn de vanlige 2-liters boksene. Lollipop-sorbetene i runde litersbokser skulle jeg også gjerne hatt tilbake - både den som var rød og gul og den som var hvit og grønn.

Kiellands eggekonjakkdrops husker jeg var veldig godt. De forsvant vel rundt 1990-92 eller så. Jeg kommer av og til over drops som har ganske lik smak - ofte av håndlaget eller semihåndlaget utgave, slik som man får kjøpt på messer, julemarkeder og lignende. Smaken er nokså lik, men kanskje mindre sterk - dessuten var Kiellands drops mer gul i fargen mens de man får nå er brune, og fyllet er seigere enn i originalen. (Når jeg søker på "eggkonjakk drops" i Google blir jeg spurt om jeg er sikker på at jeg ikke mente "yukonjak drops" i stedet.)

Jeg tror det var Freia som lagde noe de kalte gammeldags marsipanbrød - det var mindre enn Nidars gullbrød, med ganske tykk, mørk sjokolade, og pakket i sølvfolie med magebånd av papir, med gult gammeldags design på. Hvis det fortsatt er i salg, så er det i alle fall ingen butikker der jeg bor som har det.

Jeg savner også den gamle innpakkingen av Freia melkesjokolade, med gullpapir innenfor annet papir. Jeg syns at flowpac av plast gjør noe med smaken, og hvis man bare spiser en del av platen er det vanskeligere å pakke flowpacken rundt det gjenværende. Dessuten gav gullpapiret en følelse av at sjokoladen var litt mer eksklusiv, og den opplevelsen påvirker også hva en syns om sjokoladen.

Noen nevnte salte ufo - det fantes også sure ufo, men føre begge deler fantes det salte og sure bomber (og en stund også salmiakkbomber). I hin hårde dage, når jeg var liten og smågodtet ble solgt i hvite papir-kremmerhus, så kostet det ti øre for en, og jeg husker vi fantaserte om hvor mye godt vi kunne kjøpt hvis vi hadde ti kroner! Dette var på den tiden da Nidar (eller het det Nidar Bergene da?) hadde en sjokolade kalt Bravo.

Savnet av Pommac tiltredes - den skal visstnok ennå være til salgs i Sverige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...