Gå til innhold

Objektiv supplement til D80 m/kit 18-70

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe D80 med kitobjektiv 18-70 =) (falt for ergonomien) Gleder meg! =)

Har lyst til å kjøpe et godt fast-objektiv til typisk innendørs fotografering og en tele i tillegg og bør ikke koste mer en ca 7-8 k samlet. I tillegg til dette en blitz som ikke ruinerer meg... (så får makro-linsen vente).

Gode forslag mottas med stor takk =) :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til innendørsbruk vil jeg anbefale Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM. Artig objektiv med nydelige farger, god skarphet, fantastisk lysstyrke og en særdeles anvendelig brennvidde. Alternativet er Nikons 35/2, men da blir utsnittet litt trangere og du mister en hel blender.

Mange begynner med en 50/1.8, men den brennvidden er nokså håpløs innendørs til annet enn portrett.

Tele syns jeg ikke er like moro, men jeg har en Sigma 70-300 DG APO (og en masse andre bokstaver og tegn), som gjør en meget god jobb til mitt begrensede bruk.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ja! En 50mm blir litt trang til altmulig fotografering. Jeg kjøpte et Nikon 70 - 300mm ED objektiv for et år siden, og det har vært brukt ca tre ganger...

Nå er jo ikke alle like, men behovet mitt var langt mindre enn jeg trodde. Da har behovet for blitz vært langt større.

Lenke til kommentar
Nikon 50/1.8 synes jeg kanskje er mest glass for pengene uansett merke(testet samme side), og jeg bruker canon!

7536994[/snapback]

Men hva har du tenkt å bruke den 50'n til!? Jeg har begge (et nokså godt grunnlag for å uttale seg skulle jeg tro!), og jeg bruker praktisk talt aldri 50'n (utelukkende til portrett, men det er grenser for hvor mange portretter jeg gidder å ta av barna) mens 30'n sitter på kameraet hele tiden.

Hva sier det om hvilket objektiv som er verdt pengene?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Helt enig med Anew her, en 50 har et begrenset bruksområde på et crop-kamera som gjør at mitt svært skjeldent blir brukt, til tross for at det er et bra objektiv.

Sigma 30/1,4 har jeg ingen erfaring med, men vurderte dette lenge som et normalobjektiv til en D70. Fin brennvidde, men jeg tok ikke sjansen etter å ha lest diverse erfaringer og tester med dette.

Endte selv opp med Nikon 35/2 som et normalobjektiv, og dette er ant. noe av det bedre Nikon har. Noe trangt blir det nok inne, men sammen med 18-70 mm og en blitz har du en bra start.

Til blitz har jeg en Sigma 500 et-eller-annet super som fungerer utmerket på en D70, også som trådløs.

Lenke til kommentar

Blitz ja! Det glemte jeg helt. Sigma EF500DG Super gir mye lys for pengene. En slags mellomting mellom Nikons SB600 og SB800 til prisen av en SB800. Lyssterk optikk er ingen erstatning for en god blitz.

Jeg liker å kombinere blitzen med en StoFen OmniBounce, men ikke alle liker det like godt. (den koster mindre enn 200 kroner direkte fra produsenten i USA)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

50mm'ern kan brukes til "alt", den er ikke nødvendigvis synonymt med innebilder og halvportrett! Den er rett og slett sylskarp. Jeg hadde en 35mm som jeg har solgt igjen, den var hverken fugl eller fisk, for vid for detaljbilder og for trang som normallinse. Følte dessuten at den ikke presterte like godt billedmessig som 50mm'ern. Dessuten koster den 3 ganger så mye.

Lenke til kommentar

Finn deg et pent brukt 20/24 eller 28 mm f2.8 Nikon objektiv. Lysstyrke under 2.8 gir selvfølgelig lys søker og rask autofokus i mørke men har ofte håpløs liten dybdeskarphet for typiske gruppebilder og situasjonsbilder inne. Helt enig i at 50 1.4 oftest blir liggende da den er for trang. For portretter/ kort dybdeskarphet bruker jeg heller 85 mm f1.4. (85 f1.8 er også svært bra og har en hyggeligere pris...)

Før du bestemmer deg, analyser bildene tatt med kit objektivet og sett opp statistikk over brennviddene du bruker mest.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...