Gå til innhold

Driver problemer: Floppy, Cd-Rom og DVD

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt opp dette problemet før og nå har jeg på en måte kommet videre..

Jeg fant en IDE Kabel fra en gammel CD-brenner og byttet den med Cd-rom - DVD-rom kabelen og da klarte jeg å installere Windows 2000 pro..men når installasjonen var ferdig fungerte ikke dvd-rom'en lenger og cd-rom var ikke der engang. Jeg fikk opp en medling som sa at jeg prøvde å koble ut dvd-rom min hele tiden, selv om alt satt bra på. Jeg søkte etter driver men fant ingenting. Det fulgte ikke med noe som helst i pakka mi som ligner på noen driver-disk.

Disketstasjonen min funker heller ikke selvom jeg har kobla til den IDE kabelen som fulgte med hovedkortet og det står "Connect to M/B" og "Connect to Floppy 1.44 3.5 inch" på hver ende av ledningene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må trykke på enten F1 eller Del, det er vanligst. Ellers så viser POST (skjekk) deg, det DOS bilde du får når du starter opp. Muligens så viser den deg en komando du må trykke på for å entre BIOS.

Hvis du kommer deg inn i BIOS må du lete etter en sub-kategori som kanskje heter BOOT eller Standard Con.Fig., bare let etter boot device lista i BIOS.

Har du satt f.eks. cd-rom på IDE 1 som master, skal det stå:

IDE 1 primary = xxxxx cd-rom xxxxx (navnet på CD-ROM)

Lenke til kommentar

Det er ikke bootdevise som er problemet her, da hadde du ikke klart å boote :grin:

Du får gå litt frem og tilbake i bios til du finner listen over lagrings medier (Mass storage devises) Her kan du muligens søke etter harddisker cdrom osv. Det er viktig at alle enhetene er listet opp her. Som regel funker det bra at de er satt til auto mht. modus.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 16:41, skrev aron:

Det er ikke bootdevise som er problemet her, da hadde du ikke klart å boote
:grin:

Du får gå litt frem og tilbake i bios til du finner listen over lagrings medier (Mass storage devises) Her kan du muligens søke etter harddisker cdrom osv. Det er viktig at alle enhetene er listet opp her. Som regel funker det bra at de er satt til auto mht. modus.

Han booter jo bare fra harddisk (trolig) Da er det jo ingenting i veien med at det kan være et konfigurasjonsproblem med cd-rom/dvd. (boot i BIOS)

Du sier jo at det ikke er noe bootdevice problem, men hvorfor henviser du da til bootdevice lista?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 16:44, skrev LasseAndreK:

Quote:

Han booter jo bare fra harddisk (trolig) Da er det jo ingenting i veien med at det kan være et konfigurasjonsproblem med cd-rom/dvd. (boot i BIOS)

Du sier jo at det ikke er noe bootdevice problem, men hvorfor henviser du da til bootdevice lista?

På mine mskiner med Abit hovedkort ligger bootdevises i "advanced BIOS features" og mass storage devises ligger under "standard BIOS features". Her kan han jo kjøre en "auto detection".

Jeg henviste da ikke til "bootdevise lista"

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 17:06, skrev aron:

Quote:

Den 2002-11-21 16:44, skrev LasseAndreK:

Quote:

På mine mskiner med Abit hovedkort ligger bootdevises i "advanced BIOS features" og mass storage devises ligger under "standard BIOS features". Her kan han jo kjøre en "auto detection".

Jeg henviste da ikke til "bootdevise lista"

Det bir jo det samme uansett. Auto detect ligger under Standard BIOS Features, i de flese BIOS. Altså ved boot device. BTW, hviken BIOS kjører du?

Han kan jo prøve å flashe BIOS.

Mvh,

LasseAndreK

quizresultunicorn.jpg

[ Denne Melding var redigert av: LasseAndreK på 2002-11-21 17:52 ]

Lenke til kommentar

Så du kan ikke velge auto-detect fra boot-listen?

Har vel kanskje en del med egenskapene til ver. av BIOS, sånn som f.eks. SoftMenu, PnP, ACPI, DMI etc.

Blir vel litt feil av meg å si "de fleste", når det går mer på type og egenskapene :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...