Gå til innhold

Filserver som er bilig i drift, mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg driver å vurderer og sette sammen filserveren min igjen....

Sist plukket jeg den ned pågrunn av høy strømregning men nå savner jeg den :(

Inne på den hadde jeg lagt alle dvder, muiskk, bilder, annet rart, xbox spill, serier og annet opptak fra tv + litt til webserver osv

Men først slet jeg med at den bråkte en del (200kr kunne løse dette) men før jeg kom så langt kom en uhyggelig strømregning :mad:

Så jeg plukka den fra hverandre og satte sammen en litt kraftigere gamer maskin.

Men nå som jeg spiller lite og har skaffa meg en laptop med någen god grafikk samt en maskin jeg kan bruke til stue pc (en litt eldre compaq med 1,7ghz p4 og 768mb minne) så tenkte jeg og sette den sammen igjen. MEN denne gangen med ett system som ikke krever så mye strøm

Er det noe spesielt jeg skal kikke etter når det gjelder blant annet strømforsyning?

Er det mye strøm og spare på og bruke Pentium 3 på maskinen framfor pentium 4/celeron D?

evt en eldre amd? eller via kansje?

Eller Amd Turino?

Klokke ned en pentium 4?

trenger litt råd her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel onboard sata med enkelte av de nyere C7-kortene. Får jo opp til to pci-spor med pci-riser.

Edit: Itw, det spørs litt - idle-forbruket til selve systemet er fast, og hver enkelt disk bruker så så mye. Størrelsen på strømforsyningen har ingenting å si, effektivitet er det som teller, bare mellom 70 og 85% kommer frem til komponentene. Står oppgitt på harddiskene hvor mye de drar.

Endret av jzono1
Lenke til kommentar

Via høres spenende ut + at det er som regel veldig stille (ikke noe problem for meg nå heller)

Men er det mye og spare på å klokke ned en intel pentium 4 630 @ 3ghz til rundt 2ghz?

Samt sette ned hastigheten på minne?

Og hva med hovedkort til amd turino? eller intel socket 479s?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Skal du ha noe som bruker lite strøm bør du gå for en via-c3 basert løsning.

7538352[/snapback]

Har tenkt på det men hvordan er det med sata og pci støtte på disse? evt pci-e 1x?

7538960[/snapback]

Via-c3en min har 5 pci slotter. Men denne er av en noe eldre generasjon ( før itx )

Men dessverre er det vanskelig å få tak i hovedkort som støtter dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...