Gå til innhold

Sluttet med WoW og har lagt det for hat-tråden

Anbefalte innlegg

Hei

Er enig med deg at det er greit å ha en tråd. Synes at det virker som for noen at det er kun wow som man kan bli avhengig av og ikke andre spill. Blir da litt feil kun å klage på wow som ett problem.

Er jo trist når ungdommer mister kontakten med rl og kun sitter og da spiller wow, eller noen andre mmorpg. Om de da har foreldre, så skal jo foreldrene ta sitt ansvar og sette grenser. Gjør ikke foreldrene det, så er det jo enkelt å gi wow skylden.

Ja det er helt sant at det er mange spill som faller under det samme problemet. Wow er det mest kjente og det de fleste av oss har kjennskap til, alle kjenner en eller flere om har spilt wow eller gjør det selv. Derfor er det naturlig at det er en wow tråd, den ble tross alt laget siden det var mange slike tråder som poppet opp i ny og ne på wow forumet. Det er mindre av det nå nettop pga denne tråden, noe som alene gjør tråden nyttig.

Men om man skal ha en rante tråd, så synes jeg det mangler veldig mye ranting ifra spillet som f.eks latency, lag spikes, connection prob, at blizz forandrer på talents, fjerner og legger til ting i spillet. Her se jeg kun noen som klager for klagingen sin skyld. Og da synes jeg at denne tråden har mistet sin mening.

For er jo ting jeg ikke liker ved spillet også. Som f.eks den evige grindingen...og nye faction her o der.

Det er nettop det tråden er til. Klage og rante, få ut aggresjon etc. Den har overhodet ikke mistet sin mening, den gjør akkurat det den er ment for ;) Som kommer tydelig fram i førsteposten.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

Jeg må si at dere som klager kan ha rett i mange ting. Selv hater jeg runescape siden det blir for ensformig og ja, jeg synes det er et tragisk spill. Uansett går jeg ikke rundt å klager på de som spiller det.

Men til dere som hater wow - hater dere det fordi noen blir spilleavhengig eller fordi det er for ensformig og kjedelig? Lurer bare :)

Lenke til kommentar
Nå er det ikke alltid DEG det handelr om. Selvfølgelig er det flere som ikke er avhengige. Du kan ikke komme å si at det ikke er noen som er avhengige av wow. Det er flere som røyker innemellom som ikke er avhengige, allikevel er det mange som er avhengig.

Det er ganske grundig besvist at det er mange som er avhengige, det er ikke noe vi finner på.

Edit: jeg har fler venner som snuser (Ja vet det er noe annderledes) de sier selv de ikke er avhengige og koker helt når folk sier de er det. Allikevel må de ta seg en suns i tide og utide. Jeg var slik selv ang wow, var helt i harnisk når noen sa jeg var avhangig eller hekta. for JEG viste SELV at jeg ikke var det, men i virkeligheten var jeg avhengig. Jeg måtte spille wow, og ble gretten når jeg ikke fikk gjøre det. Ble tillogmed sur når noen trengte maskinen til lekser osv.. Jeg er ikke en dum person, har gode karrakterer osv. Så jeg føler at det kan skje med meg kan det også skje med andre, noe jeg vet det har i større og mindre grad. Da det florerer med historier ang dette. Som jeg skrev tidligere er det også blitt mye ommtalt i media.

Folk som faller ut av skolen, får dårligere karrakterer, mister venner, dropper ut av andre sportslige hobbyer, lista går bare videre. Selv om kansje DU ikke er det, eller ikke vedgår at du er det, kan man ikke nekte for at det er folk som er det. De fleste er helt sikkert ikke i noen større grad avhengige, men en god der er. Det virker også som en del tar det veldig personlig her, noe man kansje burde tenke seg litt over hvorfor.

Et eksemper: http://www.dagbladet.no/kultur/2006/07/07/470891.html

Spillavhengighetsenter hjelper wow avhengige: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark...arken/1.1730290

Avhengighet av dataspill kan gi abstinenser. Norsk forsker mener det kan sammelignes med pengespill eller narkotika.
wow spesielt uthevet http://www.digi.no/php/art.php?id=302271

Det er mange flere eksempler der ute, bare søk og du vil finne flere like saker.

Men nå var det heller ikke meg jeg snakket om eller noen spesifike men heller den metodikken at det skal pekes pølesfingerer på folk, direkte eller indirekte, fordi de spiller WoW. Jeg er interesert i spill og det er en interesse jeg har hadt lenge før Blizzzard overhode tenkte på et MMO, det er snakk om en interesse og ikke alle som har den interessen er med andre ord avhengig som det nærmest kommer frem i dagens mediebilde.

Vet ikke om du snakka til meg, men jeg har ikke klalt en eneste her på forumet for avhengig, og kan ikke se at noen andre har gjørt det heller. Så les igjennom tråden før du poster ffs.

Men jeg snakket heller om bare direkte pølsefinger peking men og indirekte. Det kommer frem nærmest mellom linjene at alle som tar tak i WoW blir avhengig. Dette med at dere sammenligner med ting som snus og røyk som selv i små doser kan føre til avhengighet. Det skal litt flere faktorer til for at folk skal bli avhengig av WoW fremfor andre ting som suns og røyk, jeg f.eks har både en guild jeg er medlem i, venner som spiller WoW og andre bekjente ingame i WoW, så jeg skulle ved alle forhold og den universale regelen som tilsier at alle som har venner på WoW blir avhengig fordi de vil alltid forsøke å være bedre enn vennene sine. Men dette er ikke tilfellet for fem flate øre, jeg er ikke avhengig av WoW og blir det garantert ikke med det første heller eller noen gang.

[det er vel ikke ditt valg å bli avhengig? ingen velger det, så det viser liten innsikt av deg å skrive det. Og nei, det handelr om Wow og hører derfor hjemme i wow forumet. Du sier du ikke har lest alle postene, mest sannsynlig første og siste side, så da vet du vel lite om hva den inneholder? og helt unødvendig å komme å si en tråd med 22 sider burde stenges siden du syyntes den er unødvendig.

Ikke? Hvem velger avhengigheten for deg da? Er det Saddam som setter sigaretten i munnen din og roper "innhaler ditt yankee svin"? Du velger selv å legge den røyken i munnen, forskjellen er at det er ingen kjemekaliske substanser i WoW som gjør at sjangsen for avhengighet.

Jeg er for øvrig enig i at det er nok tråder om pølsefinger peking ute å går om avhengighet av WoW, om du er under 18 er det foreldrenes ansvar ene og alene å sette restriksjoner og er du over 18 er det du selv som har ansvaret for å innta spillet i små doser.

Lenke til kommentar
Vet ikke om du snakka til meg, men jeg har ikke klalt en eneste her på forumet for avhengig, og kan ikke se at noen andre har gjørt det heller. Så les igjennom tråden før du poster ffs.

Men jeg snakket heller om bare direkte pølsefinger peking men og indirekte. Det kommer frem nærmest mellom linjene at alle som tar tak i WoW blir avhengig.

Har sagt flere ganger at ikke alle blir avhengig og at det er mange som spiller bare noen få timer i uke.

Lenke til kommentar

Er det NOEN som har pekt det grusomme utrykket du kalle pølsefingre? Kan ikke se at noen har sagt at noen spesielle navngitte spillere er det heller. Jeg i det minste har aldri sagt at alle som spiller wow er avhengige, så ikke pek din egen pølsefinger å si vi har det.

Det er også gjerne hard core raidere og PvPerer som virkelig blir bitt av basillen, etter min erfaring. Jeg var heller ikke avhengig på lv 20-30. Det er en del av spillet du ikke har opplevd, for guds skyld ikke begynn med den lv 70 elite diskusjonen din nå. Det er ikke noe personlig. Det er da man virkelig begynner å konnkurere og man begynner å se forskjellene. Du har ikke logget deg inn på guildsiden 5 ganger i timen for å se om neste raid har blitt satt opp, ventet i dagevis på at spesielle items skal droppe, regnet på dkp og prisene på raidropps for å se om du skal spare til en ting eller kjøpe en annen. Eller blitt virkelig snint når du er for sen med signups, eller noen andre får det du vil ha. Noe du burde være glad for.

Det er da man virkelig ser avhengigheten hos seg selv og andre. Flere i guilden min spilte dag og natt, timesvis hver eneste dag, gikk aldri glipp av et raid (som var ca 5-6 dager i uka) og var nesten mer pålogget enn offline.

Jada bear alle som er avhengige av noe velger det selv... Bare å si det viser total mangel på hva en avhengighet er.

Trenger jeg quote til denne en gang til?

Avhengighet av dataspill kan gi abstinenser. Norsk forsker mener det kan sammelignes med pengespill eller narkotika.
Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Kan ikke se at jeg har navngitt noen heller men retter meg mot det generelle samfunnet i sin helhet når det kommer til dette.

Jeg er forøvrig level 43 nå og vil påstå at den perioden dere kaller folk for newbies eller noobs er for min del over. Hva enkelte legger opp til er for meg revende likegyldig, igjen legges det opp til at det er envær person sitt valg hva de vil gjøre.

Les forøvrig at norske forskere mener det kan sammelignes med pengespill og narkotika, det er ikke noe konkret forskning på feltet. Som med voldelig dataspill og dets djevelske verk diskusjon vi hadde for en tid siden legges mye av argumentasjonen opp mot forskernes meninger og tvetydige hiroglyffer.

Lenke til kommentar

Bear^, Høyt oppe i systemet finnes det ikke tvil om mediavold sine virkninger. Militæret investerer milliardbeløp på dette, selv Norge. Bare i Bergen er det en simulator som har kostet over 20 millioner kroner, jeg har vært der.

For det sivile er egenskapene og påvirkningen mediavold kan ha ikke akkurat en fordel.

Det er heller ingen tvil om at World of Warcraft er vanedannende, trenger ikke å snakke med så mange spillere før en finner levende bevis.

Når det er sagt så syntes jeg World of Warcraft er blant de mest sosiale spillene jeg har vært borti, er litt surt med 100kr måneden i avgift men det er tross alt ikke så mye penger - pleier å gå mer penger bare på brus og popcorn på en kinotur. Men som med alle andre dataspill er også WoW akkurat så vanedannende og ødeleggende som en selv gjør det til - er bare å innse at dataspill ikke har vært eller kommer til å bli helsekost.

Har forresten ikke opplevd at noen har lest gjennom det stoffet som signaturen min linker til og ment det var tvetydig eller uklart - men en gang vil vel bli den første.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9
Hvem har sagt noe om at spillet er ensformig og kjedelig? Kan godt være at jeg har missa en post eller noe :)

Neida, det jeg sa var også et spørsmål.. Man setter "?" etter et spørsmål.

Lenke til kommentar
Bear^, Høyt oppe i systemet finnes det ikke tvil om mediavold sine virkninger. Militæret investerer milliardbeløp på dette, selv Norge. Bare i Bergen er det en simulator som har kostet over 20 millioner kroner, jeg har vært der.

For det sivile er egenskapene og påvirkningen mediavold kan ha ikke akkurat en fordel.

Det er heller ingen tvil om at World of Warcraft er vanedannende, trenger ikke å snakke med så mange spillere før en finner levende bevis.

Når det er sagt så syntes jeg World of Warcraft er blant de mest sosiale spillene jeg har vært borti, er litt surt med 100kr måneden i avgift men det er tross alt ikke så mye penger - pleier å gå mer penger bare på brus og popcorn på en kinotur. Men som med alle andre dataspill er også WoW akkurat så vanedannende og ødeleggende som en selv gjør det til - er bare å innse at dataspill ikke har vært eller kommer til å bli helsekost.

Har forresten ikke opplevd at noen har lest gjennom det stoffet som signaturen min linker til og ment det var tvetydig eller uklart - men en gang vil vel bli den første.

Vedrørende mediavolden har vi gått gjennom denne gjentatte ganger og dine beviser er like tvetydelig som det lar seg gjøre. Men nå er ikke dette en diskusjon rundt dette så du får ta det over PM med meg om du har noe mer å si om den saken som ikke er sagt før.

Angående avhengigheten av World of warcraft er der en del i parental controlle som bestemmer hvor mye du tilater at noen bruker kontoen. Om foreldrene både satte seg inn og lærte denne funksjonen samt satte restriksjoner til ungene sine så hadde avhengighetsproblemet, ja det har jeg sagt før at det er tilstede, vært mye mindre enn det fremlegges i dag. Men dessverre er det foreldrene som har ansvaret for ungene sine og når de selvfølgelig ikke vet hvordan de skal gjøre disse restriksjonene, ei heller er uinteresert i å lære seg hvordan, så er det klart at de legger skylden på alle andre enn seg selv.

Når det kommer til de som er per lov myndig må det da være mulig å legge opp en hjelpesentral for dette. Er bare det at samfunnet nærmest er flau over at det faktisk er de som er avhengig av spill og forsøker å dysse dette ned så mye som det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Er bare det at samfunnet nærmest er flau over at det faktisk er de som er avhengig av spill og forsøker å dysse dette ned så mye som det lar seg gjøre.

Her treffer du spikeren på hodet, så dumme klarer vi ikke å være i så veldig mange år. I Kina har de allerede kommet seg et godt stykke videre.

Lenke til kommentar
Når det kommer til de som er per lov myndig må det da være mulig å legge opp en hjelpesentral for dette. Er bare det at samfunnet nærmest er flau over at det faktisk er de som er avhengig av spill og forsøker å dysse dette ned så mye som det lar seg gjøre.

som jeg linket til tidligere i tråden. Den snakker vel for seg selv ang wow avhengighet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark...arken/1.1730290

Nettspillet World of warcraft tar overhånd hos enkelte familier. Nå får de første spillavhengige hjelp ved Sanderud sykehus.

Av Jorun Vangog Anette Strand Sletmoen

Publisert 30.01.2007 14:25 Oppdatert 30.01.2007 20:39

Sanderud sykehus har behandla tre pasienter for spilleavhengighet på dataspillet World of warcraft.

Hjelpetelefonen for spillavhengige, har fått mange telefoner etter at dataspillet kom.

Mange blir så oppslukt av spillet at de slutter med andre aktiviteter, kutter ut venner, trening og skolegang.

Bekymra for utviklinga

Sanderud sykehus har behandlet tre pasienter for spilleavhengighet på dataspillet World of warcraft.

Daglig leder ved Hjelpetelefonen for spillavhengige, Thore Paulsen,sier at mange har tatt kontakt på hjelpetelefonen etter at dataspillet kom, og Paulsen er bekymret for utviklinga.

Sanderud sykehus har fått penger fra sosial- og helsedirektoratet. De skal utvikle et hjelpeprogram for folk som har problemer med rollespill. Helene Fellmann jobber med programmet. Hun har snakka med flere familier som opplever at rollespillet har tatt overhånd i hjemmet.

Forstår at folk blir avhengige

Ida Lill Schærin i Hamar sitter foran dataskjermen hjemme og har logget seg på nettspillet World of warcraft. Hun har en damelignende figur som hun styrer i en tredimensjonell eventyrverden på dataskjermen. Hun kan forstå at folk kan bli avhengige av spillet.

Selv begynte hun å spille for halvannet år siden. Når hun setter seg foran datamaskina går det fort 3-4 timer med spilling. - Det blir jo istedenfor TV, sier hun.

Bare i Norge spiller 70 000 mennersker det såkalte WOW-spillet, og rundt om kring i verden er det vel 8 millioner mennesker som logger seg på spillet gjennom hele døgnet.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Jesus, digger selv WoW og spiller det en del, men setter det under en del ting på priolista...

Eneste som faktisk er under WoW er vel rydde rommet ;) Men til og med det skjer en gang hvert halvår...

Er vel det dere kaller avhengig, helgene kan jeg fint sitte oppe til seks om morningen, sove et par timer for så å spille igjen. Men er det noe galt i det? Altså, skolen går foran, venner går foran, familie går foran, hygiene går foran. Men jeg er fortsatt avhengig da jeg stadig har en tanke om hva det neste jeg skal skaffe meg er eller hva skal jeg gjøre neste gang jeg spiller og slike tanker, men fordi om jeg har slike tanker så kan man faktisk ha et knakende godt liv enda man er "avhengig" av WoW som dere liker å kalle det.

Sorry for rot, men sittet en stund med masse irritasjon om denne tråden så måtte bare smelle det ut.

Og angående dette med venner i WoW, spiller selv med noen knakende hyggelige folk (litt sær humor, men deler den humoren så er bare kos) jeg har enda til gode å møte noen av de IRL, men snakker en del med de på skype og slikt og må si at jeg ser på de som venner og ikke random folk jeg snakker med for å få gjort noe som krever mer enn en person i WoW.

Nå skal det også sies at jeg faktisk skal møte noen av disse folkene også da :love:

Lenke til kommentar
Jesus, digger selv WoW og spiller det en del, men setter det under en del ting på priolista...

Eneste som faktisk er under WoW er vel rydde rommet ;) Men til og med det skjer en gang hvert halvår...

Er vel det dere kaller avhengig, helgene kan jeg fint sitte oppe til seks om morningen, sove et par timer for så å spille igjen. Men er det noe galt i det? Altså, skolen går foran, venner går foran, familie går foran, hygiene går foran. Men jeg er fortsatt avhengig da jeg stadig har en tanke om hva det neste jeg skal skaffe meg er eller hva skal jeg gjøre neste gang jeg spiller og slike tanker, men fordi om jeg har slike tanker så kan man faktisk ha et knakende godt liv enda man er "avhengig" av WoW som dere liker å kalle det.

Sorry for rot, men sittet en stund med masse irritasjon om denne tråden så måtte bare smelle det ut.

Og angående dette med venner i WoW, spiller selv med noen knakende hyggelige folk (litt sær humor, men deler den humoren så er bare kos) jeg har enda til gode å møte noen av de IRL, men snakker en del med de på skype og slikt og må si at jeg ser på de som venner og ikke random folk jeg snakker med for å få gjort noe som krever mer enn en person i WoW.

Nå skal det også sies at jeg faktisk skal møte noen av disse folkene også da :love:

Jeg har møtt ett par folk fra WoW, ganske heftig å møte de irl også. :)

Lenke til kommentar

Da slutter jeg med dette helvettes drittspillet. Vel det er ikke et drittspill, men jeg er avhengig. Nå skal jeg endelig kvitte meg med denne avhengigheten. Den som drar meg inn i en ond sirkel. Nå har jeg slettet mine karakterer. Det er på tide å starte livet. Og ikke et sekund for tidlig.

Jeg håper dere klarer å kontrollere spillingen bedre enn meg. Dette har vært en lekse for livet.

Livet... Mjaaah, ikke for å høre for mye ut som odd børretsen, nå skal jeg starte og få progress.

Men til et annet poeng. Hvorfor er wow så avhengihetskapende? Er det fordi noen for en god guild og venner der? Det gjaldt ikke for meg? For meg var det progress? Bli bedre, stereke. Bli best, jeg kan aldri bli best i wow. Og selv om jeg blir bedre\sterkere, er det fortsatt bare pixler. Hvorfor gjøre det i en virituell verden? Når jeg kan briljere i den virkelige verden. Ikke for å høre for selvgod ut, men hvorfor ikke gjøre noe som gir det virkelig selvtillit? Er det falsk selvtillit jeg bygger meg når jeg spiller wow? Spiller jeg wow, fordi jeg ikke har noe å tape? Selv om jeg taper en duell, kan jeg bygge meg sterkere og vinne siden?

Hvis jeg vinner siden, har jeg allerede tapt...

Jeg må tørre og satse i den virkelig verden, det er her de virkelige rewardsene er. Gjøre mine foreldre stolte, være stolt av meg selv. Være lykkelig.

Det er det alt kommer ned til.

Hva vil jeg med livet mitt? Jeg kommer til å dø en gang. Vil jeg tenke tilbake på min fortid i wow ? Er det noe å være stolt av?

Skal gi mine "unger" Hvis jeg får noen et par epic characters? Nei, det vil jeg ikke. Jeg vil gi den trygg oppvekst og håpe de gir meg noen barnebarn, jeg vil være nissen på juleaften og den gærne bestefarn.

Nei, rest in peace wow. Du har vært en glede og en pain. Men nå er det slutt.

Synd det tok meg så lang tid og innse dette.

Men lessons learned hard, are learned the best.

Ulv :)

Til alle wow spillere, dette er ikke en diss. Bare en refleksjon av min opplevelse av dette spillet. Dere greier sikkert og modere deres spilletid, eller tror at dere kan det.

Uansett, tenk på hvilke muligheter livet gir dere. Ta et dykkekurs eller whatever ha et mål. Blææh, skal ikke være moraliserende. Denne posten er mer selvmoraliserende.

Bai bai, og ha et fint liv :)

Lenke til kommentar

Synes det er litt rart alt det her egentlig. Jeg kan være ærlig og si at jeg er avhengig av pcn min, og jeg sitter foran den en GOD del. Jeg kjeder meg jo ikke når jeg sitter foran pcn. Blir det kjedelig, finner jeg jo bare på noe annet å gjøre. Når det kommer til wow, spilte jeg det veldig mye før, og brukte mye tid til honorgrinding osv, som ikke er noe fun idet hele tatt. Hender jeg spiller det en del også, men for meg er det som å spille hvilket som helst annet spill, vi spiller jo for fun, gjør vi ikke? Spiller du fortsatt wow, selv om du synes det i grunn er meningsløst og drittkjedelig, er det jo bare å slutte.

Slike som feks Golenm, vet ikke om du var seriøs med det du sa, men jeg ser at du liker Counter strike veldig godt. Du kan jo fortelle oss hvorfor det er mer verdt å bruke tid til CS spilling istedet for wow, selv hvis du synes begge spillene er morsomme og spennende?

Blir litt lei av folk som klager på at wow suger sånn(selv om de fleste ikke har prøvd det) bare på grunn av at det er et MMORPG.

Lenke til kommentar

Det var en god del sarkasme, og litt for å teste grensene til moderatorne.

Men , har ikke noe imot verken CS eller WOW, eller de som spiller det.

Dog CS er mer moro, for min del. Jeg spiller det ikke stort lengre, men jeg tror en av grunnene til at jeg slutta totalt å spille wow, "for" å spille cs, må være at i CS er det rett i action, trenger ikke farme opp gear for å spille mot andre.

Man er jo på ulikt nivå i CS og, nybegynnere blir eid av de som har spilt lenge, sånn er det jo på wow og, så kan ikke si at du trenger mer øvelse i CS.

Øvelsen i CS er som farmingen i WOW, bortsett fra at farming i WOW, er (for min del) gørr kjedelig med mindre du er addictordz.

Å , ja, når farmingen er over , og du har en del skillz, så må du skaffe skillz i pvp. Såe, mer strev for å bli "god" i wow.

Jeg er ikke no shitkid egentlig, som sipper over at andre tar egne valg, som i min verden ville vært unaturlig, å sløsing av tid. Har bare en tendens til å noen ganger si min mening på en nogen lunde brutal måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...