Komprakk Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Forbrukerkjøpsloven er når en privatperson handler hos en bedrift. Men når bedrift handler hos bedrift? Gjelder den vanlige kjøpsloven? Jeg kjøpte skriver for jobben hos Dell og den røyk etter 1år 2mnd. Hvordan er det med lover og sånt da? Vet at garanti er 1år, men hvordan er det med reklamasjon? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Forbruker - Næringsdrivende = Forbrukerkjøpsloven Privatperson - Privatperson = kjøpsloven Næringsdrivende - Næringsdrivende = kjøpsloven. Fra kjøpsloven: § 17. Varens egenskaper. (1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet , andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. (2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen: (a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til; (b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det; © ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell; (d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen. (3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her. En printer må sies å måtte vare lenger enn ett år, altså må det foreligge en mangel. § 30. Innledende bestemmelse. (1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. (2) For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder reglene om mangler så langt de passer. § 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Men denne posten burde vel ligge i juss-forumet? Endret 19. desember 2006 av Plomma2 Lenke til kommentar
Komprakk Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Takker og bukker:) Klarnet opp en del. Jo, skal kanskje det.. Beklager.. Endret 19. desember 2006 av Komprakk Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Tror ikke du kan bruke kjøpsloven slik. Dersom selger bare gir et års garanti, vil de sansynligvis argumentere for at det er så lenge avtalen mellom selger og kjøper sier den skal vare. Når den har vart i over 1 år har den dermed oppfylt kravene i avtalen. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Tror ikke du kan bruke kjøpsloven slik. Dersom selger bare gir et års garanti, vil de sansynligvis argumentere for at det er så lenge avtalen mellom selger og kjøper sier den skal vare. Når den har vart i over 1 år har den dermed oppfylt kravene i avtalen. 7535542[/snapback] Mye mulig det stemmer. Men jeg er rimelig sikker på at garanti og reklamasjon ikke er det samme. Dersom du har avtalen for hånd, så er den avgjørende i denne situasjonen, ettersom kjøplsoven kan fravikes ved avtaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå