Frigata Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Du får dyne, pute og sengetrekk dersom det var det du lurte på. No worries. Lenke til kommentar
Gabriella Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 nei jeg vet da at man får pute og dyne og slikt... mener som i pysj Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det må du nok ta med sjølv. Lenke til kommentar
totro Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Turin, sett at du vert plukka ut til jagarutdanninga og fullfører den (håpar det!!!), vil du få opplæring på F16 eller vil forsvaret gi opplæring i det som skal bli neste jagar for Noreg? Jeg spurte en pilot om det på Bodø Airshow da jeg var der, og han sa at jagerflygere følger den samme utdanninga som før, for så å bli sendt på kurs for å lære seg å fly JSF når den kommer .. =P (eller gripen, da, om den skulle bli valgt) Endret 9. september 2008 av totro Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 @ Frigata og Thewiz Sorry at jeg svarer sent, har vært så som så med internett der jeg holder til inntil nå... Det blir F-16 på meg først, og blir sikkert omskolert til nytt jagerfly. De skal vel komme fra 2015 eller 16 etter planen. Når det gjelder de fysiske kravene pleier jeg å gjøre det ganske bra på 3000, og sånn middels på styrketestene. Så lenge man er under 13.30 på 3000, klarer (tror jeg i hvert fall) 16 push-ups, 20 sit-ups, og 4 hang-ups, så er man in the clear. Ikke veldig vanskelig med andre ord. Lenke til kommentar
---SPEED--- Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Er det noen stor fordel og ta høyeste karakter på de fysiske testene eller har det ikke så mye og si så lenge jeg er over minstegrensa? Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Vil jo ikke anbefale at du safer inn på litt over minstekravet. Gjør så godt du kan. Får du toppscore så er det hvertfall ikke negativt! Men husk at det er mye mer enn disse testene som gjelder! Lenke til kommentar
---SPEED--- Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) nei nei klarer rundt 5(når 6 er best) på skalaen til forsvaret nå og jeg slutter nokikke og trene;) bare lurte på om jeg vil ha store fordeler av det som kan veie opp for lit dårligere tester en anne plass? Endret 11. september 2008 av ---SPEED--- Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Befalet ser jo på alt du gjør iløpet av hele rekrutten. Vis engasjement, motivasjon, gi alt på alle tester så skal det nok gå bra. Du ligger godt over styrkekravene nå. Fokuserer du på kondisen også? Lenke til kommentar
---SPEED--- Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 selvfølgelig gjør jeg det;) må jo ha god kondis og. Klarer nok gott under kravet på 3000m(14min er det ikke det?) men klarer nok ikke 6er der (09.30?) så har litt igjen der. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Er det noen stor fordel og ta høyeste karakter på de fysiske testene eller har det ikke så mye og si så lenge jeg er over minstegrensa? Spiller ikke så mye rolle så lenge man klarer kravene. Men gjør jo idrettstimene og øvelser litt lettere da. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Et spørsmål til før du forsvinner igjen Turambar Hvordan er det med karakterene fra vgs? Kan en fyr med 5 i snitt likegodt komme inn som en med 2? Er det satt noen krav annet enn ett fullført vgs på vitnemålet? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jada, spiller ikke noen rolle det. Men man må være forberedet på lesing og pugging uansett, men kommer man gjennom opptaket har man evnene til å fullføre. Har forøvrig ikke planer om å forsvinne igjen. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Skal bli artig å høyre korleis ting utviklar seg for deg Turin!! Endret 11. september 2008 av Frigata Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Hei. Jeg har noen spørsmål her, siden jeg skal inn i Luftforsvaret neste lørdag 27 September. Da skal jeg til Stavanger ved Madla leir. 1. Den flybiletten jeg har fått som jeg skal bruke ned i fra Ålesund til Stavanger, er det noe vi må betale selv?. 2. Hva er det egentlig som kommer til å skje når du kommer frem til basen?. Regner med at det første blir å registrere seg og så få seg et rom som du skal være i da. 3. Hva kan jeg ha med meg av elektroniske ting. Kan jeg for eksempel ha med meg min iPod Touch, Sony PSP osv?. 4. Hvor mange skift med klær burde jeg ha med meg?. 5. Regner med at det er sånn på alt som har med militære å gjøre, at du må stå opp klokken 06.00 om morgen, og så at det er mat klokken 07.00 eller noe?. 6. Det stor i brosjyren jeg fikk anngående militæret at jeg burde ha med meg litt lommepenger for en liten stund i starten. Hvor mye burde du egentlig ha med deg?. Jeg vet at det vil variere fra person til person på hvor mye penger som blir brukt. Men er kjekt å vite hvor mye dere hadde med dere osv. 7. Som dere kan se her så må jeg igjennom denne 7 ukers greia der. Er det der noe voldsomt tungt eller?, og hva som skjer og hva som vil bli gjort i løpet av de 7 ukene?. Ja ble litt spørsmål her, men jeg føler at det er greit å få den infoen der. Håper på svar . Endret 20. september 2008 av Terminator 3 Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 1. Den flybiletten jeg har fått som jeg skal bruke ned i fra Ålesund til Stavanger, er det noe vi må betale selv?. Nei. 2. Hva er det egentlig som kommer til å skje når du kommer frem til basen?. Regner med at det første blir å registrere seg og så få seg et rom som du skal være i da. Registrering, venting, utfylling av skjema, omvising, venting, meir venting, middag, meir venting etc. Kanskje utlevering av utstyr. 3. Hva kan jeg ha med meg av elektroniske ting. Kan jeg for eksempel ha med meg min iPod Touch, Sony PSP osv?. Du kan ha med deg kva du vil, men det er jo ein fordel om det får plass i skapet ditt. Så iPod og sånt er heilt ok ja! 4. Hvor mange skift med klær burde jeg ha med meg?. Du treng ikkje ta med meir enn 3 skift, då du får alt du treng av forsvaret. Imidlertid kan det vera ein ide å ta med seg eigne boxershorts, for dei du får utlevert er skikkelig ræva. Hugs også at dykk truleg skal ha ein tilvenningsfase for uniformen, dvs. at alle skal gå i uniform i tenesta og utanom i 2 veker. Slik var det i alle fall i Bodø der eg hadde rekr.skule. Du treng altså ikkje drasse med deg 30 par jeans etc. på fyrste tur nedover. 5. Regner med at det er sånn på alt som har med militære å gjøre, at du må stå opp klokken 06.00 om morgen, og så at det er mat klokken 07.00 eller noe?. Me hadde revelje klokka 06.00 i rekrutten, og 06.30 resten av perioden. Du kan truleg gå direkte frå senga til frukostbordet, men hugs imidlertid på at rommet skal vera vaska (og tilnærma lik sterilt) når befalet kjem på inspeksjon. Det skjer truleg klokka 7 i rekruttfasen, og halv 8 resten av året. 6. Det stor i brosjyren jeg fikk anngående militæret at jeg burde ha med meg litt lommepenger for en liten stund i starten. Hvor mye burde du egentlig ha med deg?. Jeg vet at det vil variere fra person til person på hvor mye penger som blir brukt. Men er kjekt å vite hvor mye dere hadde med dere osv. Eg tok med 1000 spenn. Det var nok for min del i alle fall. 7. Som dere kan se her så må jeg igjennom denne 7 ukers greia der. Er det der noe voldsomt tungt eller?, og hva som skjer og hva som vil bli gjort i løpet av de 7 ukene?. Ja, alle skal gjennom rekruttskulen. Det er ganske tungt ja, spesielt i starten. Befalet kan i denne perioden virke som sadistiske svin, men du vil etter kvart skjønne kvifor det MÅ vera slik. Eg hugsar at eg mislikte befal og offiserar sterkt i rekruttperioden, men etterpå hadde me eit veldig godt forhold (i alle fall i min tropp). Rekruttskulen består av fleire bolkar. Du skal gjennom skyting, våpentrening, idrettsrelaterte testar, fyrstehjelp etc. Det er GRUNNLEGGJANDE soldatferdigheiter du skal tileigne deg her. Og ferdigheitene du får på rekruttskulen skal du trene på og finslipe resten av fyrstegongstenesta. Mange gutar der ute tenkjer nok at militæret er noko drit. Vel, det er litt drit i starten, fordi ein truleg ikkje er van med å bli skriki midt oppi trynet, ta i mot strenge ordrar, rulle rundt i søla, ligge på golvet og gnikke med skrubb, stå opp klokka 6, springe 3 mil i armyboots etc. Men eg lovar dykk, så snart rekruttskulen er over så vert ALT mykje betre. Då skal alle delast inn i troppar/lag med eigne befal. Eg var svært heldig med mitt lag, og ikkje minst befalet. Dei la tenesta opp til at det skulle vera mest mogleg likt ein vanleg jobb (eg var i logistikken), og det var ikkje noko kjefting og smelling og streng militær disiplin ute og gjekk. Med mindre du endar opp i hæren, så trur eg slike ting høyrer fortida til. Eg hadde det utruleg moro det året i luftforsvaret! Lykke til! Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Ok, takker for svar Frigata . Jeg har hørt fra flere folk som sier at det skal være ganske bra i Luftforsvaret da. Men nå vet jeg no ikke direkte hva dem mener med hva som er bra da. Er sikkert en del ting som er veldig bra og noe som ikke er bra. Men får stole på dem at det er bra der . Endret 20. september 2008 av Terminator 3 Lenke til kommentar
Aviation Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Lest igjennom nå, og fant vel egentlig ikke så mye personlig info, så legger ut mitt spørsmål og jurn's svar, så kanskje noen andre får noen svar de også. Hei. Sender deg en PM jeg, da jeg har en del spørsmål. Hadde vært utrolig all right av deg hvis du tok deg tid, men skjønner godt at det kan bli mye mas fra ferskinger som meg, så forventer ikke noe svar. Lest akkurat innlegget ditt om matte og fysikk. Jeg har som sagt ikke dette men jeg er såpass seriøs at jeg vurderer å ta opp dette for å ha en bedre sjanse for å bli helikopterpilot. Dog har matte aldri vært mitt sterkeste fag, gikk ut med karakteren 4 i første klasse, ligger ellers på 5-6 i de andre fagene. Fysisk og psykisk ser jeg på meg selv som meget sterk og takler press og lærer som regel fort. Så mitt spørsmål er dermed, hva mener du med basisferdigheter innenfor Matte og Fysikk, er dette noe en som ikke er meget flink i matte/fysikk kan lære seg med hardt jobbing, eller må man være usedvanlig flink i disse fagene for å komme igjennom det meget trange nåløye i luftforsvaret. Jeg vil nok heve meg i mange av de andre testene, men stiller nok litt lenger bak i rekken når man blir vurdert i disse fagene. Hvor mye teller disse fagene, kan jeg klare å bli helikopterpilot med middels resultat i disse og meget bra i de andre? Mange spørsmål nå, men er så usikker på om jeg skal bruke en del penger/tid og ta opp disse fagene hvis jeg likevel ikke vil ha noen sjanse. Vanskelig å få svar på militære sider også, derfor jeg henvender meg til deg. Håper ikke jeg brukte for mye av din tid, og igjen, forventer ikke et svar, men håper. Mvh Ivrig helikopter drømmer. Hei Så ikke du hadde sendt meg en PM. Fikk ikke opp den meldingsboksen da jeg logget meg på. Men svare skal jeg ta meg tid til. Er mange som lurer på det her med matte og fysikk når det gjelder opptak til flyskolen. Jeg sier basiskunnskaper i begge deler. Du kommer ikke til å bli utdannet som ingeniør eller professor i noen av delene. Men poenget mitt er at disse to fagene er viktige redskaper for å forstå aerodynamikk, navigasjon osv. Vi snakker ikke avansert matte, alt som heter logaritmer, derivasjon, integraler, sannsynlighetsregning og masse annet drit jeg ikke husker navn på engang siden jeg aldri har brukt det etter videregående. Det du bør ta deg tid til å lære deg er vektorregning, enkle ligninger med en og to ukjente og litt sånn generell algebra med flytting av tall osv. Stort sett veldig praktisk matte. Når det gjelder matteprøven på opptaket så dekket den alle emner innen 1., 2. og 3.klasse mattematikk på videregående. Men man fikk ikke bruke kalkulator, så du må kunne regne alt for hånd med en blyant og et kladdeark. Det gjør igjen at oppgavene ikke kan bli alt for vanskelig. Jeg gikk ut med 4 i 3MX og scorte 9 på den matteprøven, som er det høyeste man kan få. Hvor mye prøven teller er jeg ikke sikker på. Prøveresultatene blir aldri offentliggjort, og de forklarer aldri hvorfor man kommer inn eller ikke. Det virker som man kan slippe igjennom med et par dårlige prøver, bare man er generelt jevnt over god på resten av prøvene. Så med 4 i matte har di nok en fair sjanse. Bare fortsette å stå på det Jurn ---------------- Hei! Ser det fokuseres masse på skole, matematikk/karakterer. Er en et matematisk, engelsk, fysikk geni mm. så kan en bare glemme flyskolen i forsvaret om en ikke har rette lengden (husker ikke min/max nå - spes. jagerflypilot), meget godt syn, gode tenner, hørsel og ikke minst meget god psykiske egenskaper som inngår i stressede ekstreme situasjoner..På flyskolen eller innunder opptak for vidreutdannelsen her er en under oppsyn hele tiden. Husk den minste arrogante tøffing blir sendt hjem med en gang. En er hele tiden under seleksjon. En kan ha alle kvaliteter som trengs, men kan mangle en eller flere som skal til for å bli flyver. Er en ikke helt 100% skikket her så kan en søke flermotors eller helikopterpilot. Har en PPL lappen fra før betyr det meget lite da en som regel begynner på scatch igjen.. Selvfølgelig kan en sikkert håntere en Saab Safari (Egentlig en SAAB MFI 17) Eks. jeg kom ikke inn på flyskoleen (var litt for høy), men satset videre på et liv på bakken - den gang Luftforsvarets Tekniske befalsskole - senere ble det navnebytte til Luftforsvarets tekniske skolesenter LSK. Videre til flytekniker med spesialfelt og var stasjonert i Bodø og Andøya (P3B/C Orion). I dag er jeg freelance. Jeg har aldri angret på karrieren i Luftforsvaret. Vedr. flyskolen kan en lese litt mer her sakset fra Flynytt: http://www.nak.no/flynytt/nr-4-02/lfs-enva-4-02.asp mer her: http://www.fofo.no/Satser+millioner+p%C3%A....b7C_wZvGZv.ips Ellers er det viktig å ha stå på m.a.o vite hva man vil. Forsvaret trenger og tar ut absolutt de beste som er egnet til og fly fremtidens jagerfly osv. Det er kun du som kan bevise om du er egnet til det. Når du setter deg opp i din F16 (dagens jagerfly til 100 mill.) som snart? blir byttet ut av Joint Fight Striker eller JAS eller en annen modell så skal vedkommende vise resultater underveis. Dette er ikke for å skremme, men en må og bør lese endel samt sette seg inn under de forskjellige krav utenfor rene om jeg skal si skoleopptakskrav også ellers så blir evt. nedtur tung. Slik blir du pilot i Forsvaret: 1. Regional og sentral seleksjon 2. Luftforsvarets befalsskole Kjevik – 2 år 3. Uttaksflyging på Bardufoss – 6 måneder 4. Luftkrigsskolen Trondheim – 3 år 5. Fagutdanning som pilot på jagerfly, flermotorsfly eller helikopter – 1 år 6. Typeutsjekk i USA (for helikopter i Norge) – 5-6 måneder 7. Eget utsjekkprogram når piloten kommer til norsk flystasjon Det er nok mange eventyrer som tenker jagerflypilot. Det blir liksom han som sier at når han blir stor så skal han bli brannmann osv. Vær realistisk, sett dine mål og jobb mot dem. Bli ikke skuffet om du ikke er eller blir egnet. http://www.fofo.no/forsvaretsforum.no/Vokt....b7C_wZLOWG.ips Lykke til uansett! Lenke til kommentar
Aasberg Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hva gjør jeg for å få jobbet innen redningstjenesten i luftorsvaret? På helikopter, o.l (jeg skal inn i luftforsvaret og håper på medic utdanning, og så videre) Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Noen som vet hva som skjer hvis man kommer for seint til oppmøting? kan hende jeg blir 30min for seint.......til selve leiren, hvis jeg ikker er så heldig at det står en buss som skal til madla leir når jeg går av toget... edit: til førstegangstjenesten altså... Endret 23. september 2008 av Singh tha king Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå