Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det så moro som man skulle tro?

Har litt blandede følelser når det gjelder flyving. Tror det er kjempemoro, men også litt skummelt. Men hadde jeg fått sjansen hadde jeg ikke tenkt meg om 2 ganger før jeg hadde sagt ja til en flytur for å si det slik :)

Ja.

 

Er nesten enda morsommere enn jeg hadde ventet, så er good stuff. :new_woot:

Gir bra mestringsfølelse når man får til ting også.

Lenke til kommentar

Du kan klare det. Mange av testene er vanskelige, men de er ikke umulige. Bare stå på og gjør ditt beste, så ser du hvor langt du klarer å komme. Det viser seg at ikke nødvendigvis de man skulle trodd klarte det, som faktisk ender opp som pilot til slutt. Men du må være disiplinert, ikke være rotete eller distre, veldig motivert og yte 100% innsats.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg har fått tilbud om IKT-lærling hos forsvaret. Kan jeg likevel prøve meg som pilot etter jeg har fått fagbrevet? (altså ferdig med lærlingtiden)

 

Ja det vil jeg tro. Sålenge du ikke har noen form for kontrakt som binder deg til forsvaret etter læringstiden så. Og sålenge du ikke er over aldersgrensen på 22år (24 for de med bestått befalsskole) selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Jeg har fått innkalling til fase 2-opptak. Hva skjer etter dette opptaket hvis man kommer videre?

Har man ferie helt til befalskolen starter?

Ja. Jeg begynte på befalsskolen 7. eller 8. august, så fri disp. frem til det.

Takk for svar!

Hvor strenge er de på de fysiske kravene, som f.eks 3000m?

Lenke til kommentar

Hvis det står at kravet er endelig, så betyr det at du ryker hvis du ikke klarer det. Nå vet ikke jeg om forsvaret har reversert kravsskalaene, slik at 4 er minimumskrav istedenfor 2, men dersom du ikke klarer karakter 2 på f.eks. hangups, så kan du ta dette igjen på situps og/eller pushups. Laveste snitt for bestått på styrkeprøven er altså 2 eller 4 avhengig av hvordan skalaen ser ut nå, men for løpingen så er du nødt å klare det som er først opp som minstekrav.

 

I tillegg skal du være obs på at de kan stramme inn på kravene ved senere tidspunkter også. De som kom igjennom UB-opptaket i vinter har fått hevet kravet på 3000m fra 14:00 til 13:30.

 

edit: forresten kan det være verdt å merke seg at hvis du etter test bare såvidt ikke har bestått minstekravene, så kan du noen ganger få muligheten til å fortsette opptaket og bli retestet ved et senere tidspunkt (før opptaket er ferdig).

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Jeg har fått innkalling til fase 2-opptak. Hva skjer etter dette opptaket hvis man kommer videre?

Har man ferie helt til befalskolen starter?

Ja. Jeg begynte på befalsskolen 7. eller 8. august, så fri disp. frem til det.

Takk for svar!

Hvor strenge er de på de fysiske kravene, som f.eks 3000m?

Tror det er: (for gutter) 14 min. på 3000, 4 hang-ups, 20 sit-ups, og 16 push-ups.

 

Du burde sørge for at du virkelig klarer disse, for er alltid endel useriøse søkere som ryker med en gang på dette. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Har planer om å bli flyver innen det norske luftforsvaret. Er det så hardt å komme gjennom som folk sier?

Hvor langt, hvor vanskelig er opptakskurset til flykrigskolen?

Det er nesten ren og skjær flaks om man kommer inn.. Det er nesten ingen som skjønner eksakt hva de er ute etter på opptakskrava.. Men klarer du de fysiske kravene til befalsutdanninga har du en litt størra sjangs da disse er samme som for flygerutdannelsen.

 

Det lønner seg ikke å satse helt og fullt på å komme inn, best å ha noe å gå tilbake til. ;)

 

Edit*

 

Legger ved et par bilder jeg tok her om dagen av SAAB Safari som de bruker til uttaksflyninga på Bardufoss.

 

Noen her som kjenner seg igjen?

Bilde0121.jpg

 

Bilde0061.jpg

Endret av gilera
Lenke til kommentar
Hei Turin! Flott tråd, har hjulpet meg mye :)

 

Det jeg lurte på er hvor mange som kommer igjennom til befalskolen og hvor mange der igjen som blir tatt ut til uttaksflyging?

 

Håper du kan svare, takk på forhånd :roll:

Hos oss var det 541 søkere opprinnelig, hvorav 29 begynte på befalsskolen. Befalsskolen var mye lettere enn jeg hadde forestilt meg, særlig siden jeg hadde førstegangstjeneste fra før, og alle kom greit gjennom og begynte på uttaksflygingen. Vi har til nå mistet 5 stykker her, med en som mest sannsynlig ryker i morgen, og en som muligens ryker om et par dager.

 

@ gilera: Hvilket fly vi bruker er helt tilfeldig, jeg har for eksempel hatt 6 forskjellige fly de siste 6 turene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...