Gå til innhold

Overklokker på kommando?

Anbefalte innlegg

PS/2 porter?? Er det noen som forsatt bruker de? Da kunne de like godt lagt til en serial port eller to og.

7536796[/snapback]

JEG! Å det kommer jeg til å gjøre helt til mitt andre compaq tastatur tar kveld. Etter det kommer jeg til å finne fram et enda gamlere ibm tastatur å kjøre med COM overgang, på trass.

OT: Hvis ikke Optimus tastaturet kommer først.Er forresten utsatt (igjen)til Release date: 14.07.2005

Til theo ovenfor

Det er enklere å billigere å lage seriellt grensesnitt enn parallellt.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Theo: For 6 år siden var det Abit KT7-Raid som var toppen av ønskelista for mange overklokkere. Det hadde 4 PATA, til totalt 8 enheter. Mine Duroner fikk kjørt seg godt på det kortet. :) *nostalgi* SATA kom vel ikke før i 2002 i form av egne kontrollere på en del kort med nForce 2 brikkesett.

Spirre: Jeg tar poenget ditt og må bare si meg helt enig. I 2006/2007 er det er vel på tide at man har mer enn en maskin som skal gjøre alt. En filserver med god lagringssikkerhet er ikke akkurat det man ønsker å overklokke til grensen av det stabile. 6 SATA bør nok holde i lange baner for overklokkere og spillere med filserver en annen plass.

Lenke til kommentar

Ganske så enig med Simen1 i dette med antall SATA porter på HK. Jeg sitter enda med mitt 939 DFI SLI Ultra DR, med 8 SATA porter, pluss at jeg har 6 USB innganger bakpå. Riktignok støtter bare 4 av dem SATA 300, de andre SATA 150, men jeg kan altså koble til 8 disker...

Og nettopp det at jeg er rimelig bortskjemt på SATA og USB, gjør at jeg faktisk ser etter dette som noe av det første når jeg vurderer HK jeg vil ha.

-og en ting til: er det noe her som tilsier at dette kortet vil være en bedre overklokker enn Asus P5N32E-Sli som du finner her..?

Lenke til kommentar

Altså som jeg selv skrev, SATA ble ferdig utviklet i 2001 og kom på markedet i 2002 ;). Hvorvidt SATA var billigere enn PATA for 5-6 år siden er vel en diskusjon, men at SATA er billigere enn PATA nå og i fremtiden skal jeg være enig i til en viss grad.

Hvis SATA er billigere enn PATA så er det merkelig at i løpet av 5-6 år så har SATA PCI Raid kort vært dyrere enn PATA kort. Først nå begynner det å bli samme pris om enda fortsatt litt dyrere på eks. 6-8p raid kontrollere. Men back to topic.

På et kort som spesialdesignes mot overklokking er det neppe nødvendig med spesielt mange SATA porter. En annen ting er at man selvf. bør kunne låse klokking av SATA kontrollerne og bussen den benytter.

Mellomsjiktet derimot med kort rundt 750-1250,- burde se å få inn kort med flere SATA porter, 8-12.

Dette er spesielt ønskelig når man bygger filservere med forskjellige Raid arrays og Raid levels. Selv billige CPU'er i dag begynner å bli så kjappe at HW xATA Raid "kort"kontrollere ikke lenger har særlig fortrinn fremfor SW Raid i nyere OS som eks. XP og 2003.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette høres jo rimlig villt ut, har sett etter et kort til min lille E6300 som også støtter Crossfire så dette er midt i blinken, det eneste negative jeg kan komme på er mangelen på PCIe 1X-porter men det går nok greit.

Kjøper nok dette så fort det kommer, om jeg har pengene da selfølgelig :D

Endret av Mitjmannen
Lenke til kommentar

amiganostalgia: Jeg tror det er godt diskutert i forumet tidligere. Muligens i X-fi-tråden. Creative mente vist at PCIe ikkevar noe for dem og rakket ned på det med tekniske grunner. Grunnene ble vist dissikert med grundig dokumentasjon fra PCIsig.com. Sånn gikk ballen frem og tilbake og konspirasjonsteoriene hopet seg opp på begge sider.

Personlig tror jeg Creative rakket ned på PCIe for å ikke signalisere at X-Fi er suboptimalt, men at de uvikler en PCIe-utgave i det stille. En dag braker det nok løs med PCIe lydkort fra Creative "som lyn fra klar himmel".

Lenke til kommentar

Må bare påpeke at det ikke er PCI-e x1 spor som du ser til "lydkortet", men en raiser slot for et daughterboard. Tviler på at hovedkortprodusentene har begynt å bundle lydkort riktig enda. Om det skjer i fremtiden tør jeg ikke spå.

Dessuten er det eget kort for å få bedre lydkvalitet da man separerer lydelektronikken fra resten av hovedkortet. Man får mindre støy i signalene på DAC siden på den måten.

Analogelektronikk er meget ømfintlig for støy.

Jeg liker det ASUS gjør og dette kortet falt også meg i smak. Men jeg kjøpe det ikke siden jeg er hardcore AMD fanboy! Hehe. Nå kan dere bare mobbe meg så mye dere vil.

Morsomt at dere begynner å diskutere antall S-ATA porter på hovedkorta. Til tross for at det er off-topic. Men jeg slenger meg på mens jeg har sjangsen:

Antall S-ATA porter er avhengig av fysisk plass. Med så mange komponenter på hovedkortet blir det liten plass til de relativt store S-ATA portene. Isåfall må de skyve dette over på et eget daughtercard om du vil ha 8 porter eller mer, eller fjerne PATA og Floppy som vil frigjøre en god del plass. Bare en PATA tilkobling tilsvarer ca. 6 S-ATA porter. Men ikke regn med at PATA og Floppy vil forsvinne med det første. Dette er noe de aller fleste har kunnet se seg foruten lenge, men de har ikke forsvunnet av den grunn har de?

Når det gjelder FSB og sånne ting har jeg ikke noe å si. Det er et felt jeg ikke er så informert om enda.

Lenke til kommentar

Floppy er mer og mer borte fra nye OEM maskiner, og ekstern USB floppy gjør jobben om man må oppdatere bios via floppyboot. Optisk kommer nå i SATA, og PATA blir mer og mer unødvendig _på nye kort_.

Det eneste drawbacket jeg har med SATA er eldre MS OS enn Vista. Disse krever F6 textmode installasjon av SATA boot HDD. Med Vista blir også dette plunderet borte.

Ergo synes jeg at HK med PATA, floppy, parallell og seriell porter burde være egne legacy produkter og et unntak i produktserier fremover.

Få heller inn den "nye" firewire-800 standarden som har vært i mange år men som jeg ikke har sett siden noen få SocketA kort. Samt innebygd Wlan med antenneutgang som standard! Wlan må gjerne være et eget minipci kort el. som kan oppgraderes.

Det er også på tide å droppe VGA utgang på integrerte skjermkort og heller sende med en VGA overgang!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ot, men...

for min del mener jeg at normale hk klarer seg lenge med 6-8 sata porter. tross alt er det ikke mange kabinetter heller som takler mer enn 8 disker. og med dagens kapasiteter kan du slenge inn 8*750GB som gir deg 6TB lagringsplass.. det holder for de aller fleste. bruker du et par porter mot e-sata mener jeg det har kommet eksterne kabinetter med plass til to disker som støtter denne. da har du 1500 GB til.. i tillegg har du ofte 6+ usb porter hvor du kan koble til eksterne disker.

og som nevnt før, sata-kontaktene krever plass på hk, noe som også har begrensninger.

på den annen side, har du såpass ekstreme behov for plass er det på tide å se mot dedikerte filserversystemer. også med tanke på kjøling. 8 disker inne i et normalt kabinett gjør stygge ting med luftstrømmen, selv med små satakabler.

kortet i seg selv er ikke helt i min gate, men jeg liker løsningen for å separere elektronikken til lyden.

Lenke til kommentar
Det eneste drawbacket jeg har med SATA er eldre MS OS enn Vista. Disse krever F6 textmode installasjon av SATA boot HDD. Med Vista blir også dette plunderet borte.

7552920[/snapback]

Det er ikke tilfelle hvis du installerer Windows XP med SP2 integrert og hvis SATA-kontrolleren egentlig er en RAID-kontroller, integrert eller ikke.

Lenke til kommentar
ot, men...

for min del mener jeg at normale hk klarer seg lenge med 6-8 sata porter. tross alt er det ikke mange kabinetter heller som takler mer enn 8 disker. og med dagens kapasiteter kan du slenge inn 8*750GB som gir deg 6TB lagringsplass.. det holder for de aller fleste. bruker du et par porter mot e-sata mener jeg det har kommet eksterne kabinetter med plass til to disker som støtter denne. da har du 1500 GB til.. i tillegg har du ofte 6+ usb porter hvor du kan koble til eksterne disker.

og som nevnt før, sata-kontaktene krever plass på hk, noe som også har begrensninger.

på den annen side, har du såpass ekstreme behov for plass er det på tide å se mot dedikerte filserversystemer. også med tanke på kjøling. 8 disker inne i et normalt kabinett gjør stygge ting med luftstrømmen, selv med  små satakabler.

kortet i seg selv er ikke helt i min gate, men jeg liker løsningen for å separere elektronikken til lyden.

7687523[/snapback]

MAnge hovedkort har "bare" 4 SATA kontakter (forutn at flere nå har e-SATA) -prsonlig synes jeg at 6 SATA innganger er et minimum, 8 er absolutt bra (slik jeg selv har) og 10 er muligens litt overkill men dog, det hjelper dersom man har behov av det. Man kan jo koble DVD-ROM til en, i fremtiden kan man koble kort-stasjon til en annen, ha et par-tre HDD'er og en flashdisk. Det spiser fort opp antall plasser på mange HK.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...