Jakoozie Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Jeg går på en skole som heter Strand Videregående skole i Rogaland. Dette er en passe stor med 2-300 elever tipper jeg. Jeg har over lengre tid vurdert å bli advokat. Jeg går nå VK1 og har rettslære, engelsk, 2MZ matte og bedrifts økonomi. Det krever jo ganske gode karaktere for å bli advokat og jeg sliter med å oppnå disse karakterene. F.eks i bed. øk har jeg en dansk uber kjedelig lærer, som jeg knapt forstår hva sier. Jeg ligger an til å få en 3, men jeg kan få en 4 hvis jeg gjør det godt på neste prøve. Jeg er fornøyd med RTS læreren, men ikke så veldig med de andre. Norsk og engelsklæreren vår er en komplett inkompetent kjerring, som faktisk er veldig streng. Norsk kan hun godt, men engelskkunnskapene hennes er langt verre enn de burde være. Det som er problemet her er at vi knapt har hatt en vurderingssituasjon i engelsk (et fag jeg ikke skal i 3. året) og jeg er bekymret for at karakteren jeg får vil være basert på min innsats i timene (med andre ord, smisk). Den eneste innsatsen jeg har hatt har vært krangel når hun kommer med dumme forslag og snortelyder hver gang hun sier noe feil Jeg fikk 3+ på en norsk stil engang i år. Læreren skrev: Flott og variert språk. God og lang tekst, men analyse delen var litt kortere enn handlingsreferatet (analyse av en eller annen tekst). Høres det ut som en 3+ for dere? Jeg vet det er annerledes, men jeg fikk alltid 5/6 på ungdomskolen i norsk. Læreren jeg haddde engelsk gav med 6 i boka, og sa at jeg var den beste engelskeleven hun noen gang har hatt (hun har vært engelsklæreren på skolen i 15 år+) Har en haug med andre dumme lærere også. Hehe dette ble litt langt. Men det jeg lurer på er: 1. Kommer 2bed.øk og 2MZ karakterene mine på vitnemålet (teller på snittet når jeg skal på universitet), uansett om jeg har tenkt å fortsette med det? 2. Ut i fra det jeg har sagt her, ville det lønne seg for meg å søke meg inn på en ny skole? Kan jeg fortsette med de samme fagene hvis jeg vil det, og vet dere om noen gode skoler? Endret 19. desember 2006 av Jakoozie Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 (Grunnen til at jeg skrev karakterene fra ungdomsskolen var for sammenligne med hva det ser ut som jeg får nå, 3-4 i norsk og kanskje 4 i engelsk) Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg går på en skole som heter Strand Videregående skole i Rogaland. Dette er en passe stor med 2-300 elever tipper jeg. Jeg har over lengre tid vurdert å bli advokat. Jeg går nå VK1 og har rettslære, engelsk, 2MZ matte og bedrifts økonomi. Det krever jo ganske gode karaktere for å bli advokat og jeg sliter med å oppnå disse karakterene. F.eks i bed. øk har jeg en dansk uber kjedelig lærer, som jeg knapt forstår hva sier. Jeg ligger an til å få en 3, men jeg kan få en 4 hvis jeg gjør det godt på neste prøve. Jeg er fornøyd med RTS læreren, men ikke så veldig med de andre. Norsk og engelsklæreren vår er en komplett inkompetent kjerring, som faktisk er veldig streng. Norsk kan hun godt, men engelskkunnskapene hennes er langt verre enn de burde være. Det som er problemet her er at vi knapt har hatt en vurderingssituasjon i engelsk (et fag jeg ikke skal i 3. året) og jeg er bekymret for at karakteren jeg får vil være basert på min innsats i timene (med andre ord, smisk). Den eneste innsatsen jeg har hatt har vært krangel når hun kommer med dumme forslag og snortelyder hver gang hun sier noe feil Jeg fikk 3+ på en norsk stil engang i år. Læreren skrev: Flott og variert språk. God og lang tekst, men analyse delen var litt kortere enn handlingsreferatet (analyse av en eller annen tekst). Høres det ut som en 3+ for dere? Jeg vet det er annerledes, men jeg fikk alltid 5/6 på ungdomskolen i norsk. Læreren jeg haddde engelsk gav med 6 i boka, og sa at jeg var den beste engelskeleven hun noen gang har hatt (hun har vært engelsklæreren på skolen i 15 år+) Har en haug med andre dumme lærere også. Hehe dette ble litt langt. Men det jeg lurer på er: 1. Kommer 2bed.øk og 2MZ karakterene mine på vitnemålet (teller på snittet når jeg skal på universitet), uansett om jeg har tenkt å fortsette med det? 2. Ut i fra det jeg har sagt her, ville det lønne seg for meg å søke meg inn på en ny skole? Kan jeg fortsette med de samme fagene hvis jeg vil det, og vet dere om noen gode skoler? 7534462[/snapback] 1 - Ja, både 2bed.øk og 2MZ kommer på vitnemålet ditt, samt alle dine obligatoriske fag på VK1. Det samme gjelder engelsk og rettslære (disse fagene er studieretningsfag du selv har valgt). De teller også på snittet ditt og brukes ved eventuell søknad til et universitet, uansett om du fortsetter med fagene i VK2 eller ikke. Vær oppmerksom på at norsk og gym ikke teller før i VK2, så disse karakterne trenger du ikke å bekymre deg for før til neste år 2 - Om det vil lønne seg å bytte skole kommer litt på om situasjonen er så alvorlig at du ønsker å ta en slik avgjørelse. Kjipe lærere er noe de aller fleste av oss før eller siden opplever, er veldig lite å få gjort med sånt. Dersom du ellers trives på skolen hadde det kanskje vært lurt å bytte klasse eller klage på lærern(e) din til kontaktlærern din (klassestyrer). Du kan som regel fortsette med de fagene du har fra før av om du søker deg inn på en annen skole, men du må gi beskjed til den nye skolen din på forhånd om hvilke studieretningsfag du har på din nåværende skole for at de skal kunne sette av plass til deg. Er ikke så veldig kjent med skoler i Rogaland, men du har sikkert noen venner som kan hjelpe deg med dette, ellers kan du alltids ta kontakt med rådgiveren din som kan hjelpe deg med å finne en passende skole. Lykke til! Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Klassestyreren min er den nevnte engelsk og norsk læreren Tror jeg holder ut. Er ikke så mye vits å skifte skole, for alt jeg vet kan de lærerene jeg får være verre. Jeg har spansk også. Regner med at dette også kommer på vitnemålet. Skal ikke ha det neste år, hvis det har noe å si. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Hehe, da er situasjonen litt kjipt. I utgangspunktet skal du bruke kontaktlærern som en ressurs dersom noe går galt, men du kan sikkert klage til elevrådsstyret eller noen på skolen som sitter med litt makt, f.eks rektor eller ass.rektor, eventuelt andre lærere. B/C-språk som elev må alle ha på VGS bortsett fra ved visse unntak, som hvis du tar privatisteksamen i et annet språk pga annet morsmål o.l. f.eks. Vet ikke om du har spansk B/C-språk, men B må du ha i 2 år (GK,VK1) og C i 3 år (GK,VK1,VK2). Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Heisann Jakoozie, du går faktisk på samme skole som meg. Hadde den samme læreren som du har i norsk og engelsk da jeg gikk på VK1. Må si meg enig, liker henne ikke noe særlig jeg heller, og om sant skal sies virker det som mye av karaktergrunnlaget hennes er hvordan hun liker elevene eller ikke. Jeg oppførte meg alltid i timene og klarte å holde kjeft når jeg var uenig med henne, og fikk gode karakterer av henne. Andre klarte ikke alltid å holde sin mening for seg selv og ble "straffet" med dårlige karakterer. Nå er jeg rimelig heldig, har en veldig dyktig lærer i norsk, og er ferdig med den inkompetente kjerringa som du kaller henne, men jeg skjønner godt hvordan du føler det. Det er utrolig frustrerende når man føler at karakterene ikke svarer til arbeidet man legger ned i timene og på fritiden. Slik har jeg det i matematikk og fysikk, men det er en annen historie. Lykke til i hvertfall. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 (endret) Gikk selv på St Olav vidergående skole i Stavanger som er en av de beste i Rogaland, og som absolutt er å anbefale. Så vidt jeg vet vil 2 bedøk og 2mz karakterene komme på vitnemålet og telle på poeng til opptak til universitet/høyskole. Gjorde iallefall det for 2 år siden da jeg var ferdig med vgs. Alle Matte karakterene fra MX, 2MX, og 3MX står iallefall på mitt vitnemål. Og ja du kan fortsette med de samme fagene på andre skoler så fremt du finner skoler som tilbyr disse fagene. Men jeg må nok skuffe deg med karakteren på den aktuelle norsk stilen. I en typisk skoleanalyse skal handlingsreferatet MAKS være på ca 1 side. Det viktige med Norsk på vgs kontra ungdomskolen er ikke lenger å vise at du kan skrive (noe du sannsynligvis alt kan) men å vise hva du HAR LÆRT i norsktimene. En skolestil som da inneholder 1/2 del handlingsreferat, og bare 1/2 del analyse vil normalt ikke kunne vise noen særlige kunnskaper innenfor vurdering av tekster. Det beste er om du samtidig som du klarer å analysere tekster klarer å dra inn relevante historiske fakta / diskusjoner som språkdebatter, litteraturhistorisk periode, er teksten typisk atypisk for perioden. Og gjerne også relevans i dag. HUSK: Du skal vise hva du har lært. Endret 24. desember 2006 av Thorsen Lenke til kommentar
Snø Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Men jeg må nok skuffe deg med karakteren på den aktuelle norsk stilen. I en typisk skoleanalyse skal handlingsreferatet MAKS være på ca 1 side. Det viktige med Norsk på vgs kontra ungdomskolen er ikke lenger å vise at du kan skrive (noe du sannsynligvis alt kan) men å vise hva du HAR LÆRT i norsktimene. En skolestil som da inneholder 1/2 del handlingsreferat, og bare 1/2 del analyse vil normalt ikke kunne vise noen særlige kunnskaper innenfor vurdering av tekster. Det beste er om du samtidig som du klarer å analysere tekster klarer å dra inn relevante historiske fakta / diskusjoner som språkdebatter, litteraturhistorisk periode, er teksten typisk atypisk for perioden. Og gjerne også relevans i dag. HUSK: Du skal vise hva du har lært. 7569751[/snapback] Bare 1 side?? Læreren min krevde minimum 5 sider. Det virker som om han teller sidetall; jo flere sider, desto høyere karakter Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Bare 1 side?? Læreren min krevde minimum 5 sider. Det virker som om han teller sidetall; jo flere sider, desto høyere karakter 7569777[/snapback] Maks 1 side handlingsreferat av f.eks 5 siders stil. Lenke til kommentar
Snø Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Bare 1 side?? Læreren min krevde minimum 5 sider. Det virker som om han teller sidetall; jo flere sider, desto høyere karakter 7569777[/snapback] Maks 1 side handlingsreferat av f.eks 5 siders stil. 7569787[/snapback] Da skal jeg jammen med klage. Selve handlingsreferatet skulle være på 5 sider. Jeg hadde lest Maskeblomstfamilien og Beatles og det var greit. Verre var det med Gutten som ville være en av gutta (130 sider), skrev bare tull for å fylle opp arkene Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 5 siders handlingsreferat på en analyseoppgave ? Høres jo ut til å vere helt bak mål, hvor lang skulle hele oppgaven være da tilsammen. Ved å be elever om å skrive et Handlingsreferat på 5 sider så ber man jo eleven om å skrive svada, etter min mening iallefall. Lenke til kommentar
Snø Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Akkurat. Det mener jeg også. Selve analysen skal framføres muntlig på 30 min (det tilsvarer jo en god del sider). Læreren min mener at handlingsreferatene skal få en egen karakter som igjen har en innvirkning på den skriflige norsk karakteren. Ganske unødvendig mener jeg. Karaktergrunnlaget skal jo først og fremst baseres på heldagsprøvene. Lenke til kommentar
Star Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Var også litt uheldig med noen dårlige lærere, smiska meg til det jeg kunne tredje året og tok opp noen ekstra fag privat året etterpå. Slit var det med vel verdt det edit: melk poengsystemet for det det er verdt! ekstrapoeng for realfag, relevant praksis, militærtjeneste, FHS etc. Endret 26. desember 2006 av Star Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 For å bli advokat må du som du sikkert vet, søke deg inn på Jus (Rettsvitenskap). Karakterkravet har de siste årene blitt ganske høyt, litt avhengig av om du vil til Bergen eller Oslo (samt forskjell på vårstart og høststart i Oslo). Prøv å sikre deg mest mulig ekstrapoeng, hvis du klarer det uten at det går utover karakterene. Når det gjelder standpunktkarakterer så er det et talentløst system, der én lærers oppfatning av deg bestemmer alt. For å gjøre noe med standpunkten må du altså prøve å påvirke læreren. Å krangle med læreren, spesielt kvinner / eldre / eldre kvinner, er generelt en dårlig idé. Bit det i deg, og prøv å være hyggelig istedet. Kvinner er relasjonsbyggere i mye større grad enn menn. (Du må naturligvis også vise at du kan noe, på prøver osv.) Dårligere lærere som ikke kan lære bort er noe de fleste har vært borti. Det er ikke så mye man kan gjøre med det, hvis man ikke legger inn en formell klage e.l., noe som tar mye tid og krefter. Det enkleste er nok å legge ekstra mye arbeid i lesing og arbeid på egenhånd, og eventuelt prøve å samarbeide i en studiegruppe med folk i klassen / samme klassetrinn. Sistnevnte kan være vanskelig uten å bli stemplet som nerd, antar jeg. Det er utrolig kjipt å måtte jobbe ekstra pga dårlig lærer, men nok en gang er det bare å bite det i seg, og bli ferdig med faget på best mulig måte. Å bytte skole kan være et alternativ, særlig hvis det finnes privatskole® i området ditt. Det stilles som regel høyere krav til lærerne, og karakterene ligger nok noe høyere. Det er dog litt stress å skifte skole, både med tanke på kamerater, og at de kanskje kjører et litt annet pensum. Lenke til kommentar
fakey Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Hvorfor vurderer ikke lærere elevene godt nok? Til jul møtte jeg opp for å hente karakterkortet, og jeg fryktet stryk i både norsk skriftlig og muntlig fordi jeg ikke hadde levert noe som helst av noen oppgaver, med unntakk av tentamen. I tillegg hadde jeg 25% fravær. Men hva får jeg? Jo, jeg får 4'ere i både norsk skriftlig og muntlig. Ikke det at jeg klager, men vi har jo liksom de som jobber ræva av seg og får 4, kanskje 5, også tar jeg det helt med ro og får 4? Litt urettferdig, men jeg er fornøyd.. Endret 2. januar 2007 av banansplitt Lenke til kommentar
Snø Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Hvorfor vurderer ikke lærere elevene godt nok? Ikke det at jeg klager, men vi har jo liksom de som jobber ræva av seg og får 4, kanskje 5, også tar jeg det helt med ro og får 4? Litt urettferdig, men jeg er fornøyd.. 7627073[/snapback] Jeg kjenner to stykker som begge fikk 5ere i kjemi i småprøvene. Under tentamen møtte den ene opp og fikk 4, mens den andre ikke møtte opp. Han som møtte opp får dermed 4 i standpunkt, mens han som ikke møtte opp får 5. Er det ikke litt dobbeltmoral i det her? Altså, læreren oppmuntrer indirekte elevene til å ikke møte opp til tentamen Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Mulig han som fikk 5 leverte gode rapporter/viste gode ferdigheter under øvelser, var (mer) muntlig aktiv, eventuelt gjorde det bra på prosjekter etc. Men å få 5 uten å dukke opp på en heldagsprøve er svært urettferdig etter min mening. Lenke til kommentar
Snø Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Mulig han som fikk 5 leverte gode rapporter/viste gode ferdigheter under øvelser, var (mer) muntlig aktiv, eventuelt gjorde det bra på prosjekter etc. Men å få 5 uten å dukke opp på en heldagsprøve er svært urettferdig etter min mening. 7628493[/snapback] Det er akkurat det. Muntlig aktivitet spiller ingen rolle for den læreren vi har, han tenker bare på rapporter og mener at hvis du har glemt å levere inn 2 rapporter, så er det nok til å trekke ned en karakter. Men i dette tilfellet har begge levert inn rapportene og fått omtrent like gode tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå