Gå til innhold

Strøm billigere i Oslo, hvorfor ?

Anbefalte innlegg

Har registrert at folk som bor i Oslo betaler kun halvparten i nettleie i forhold til resten av landet. Hvorfor ??

Etter som jeg har fått forklart så er det visst pga at Oslo er så sentralt at nettleien kan være billigere. Sentralt i forhold til hva ??

I Bergen er det nå komt mer regn på en mnd enn det kommer i Oslo på et helt år, og siden strømmen må produseres der regnet faller og transporteres på tvers av hele landet for å komme til Oslo, så er det vel gjerne plutselig Bergen som er sentralt når vi snakker om strøm, er det ikke ??

Så kan noen forklare meg hvorfor folk i Oslo har halv nettleie ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært mange kunder per linje i Oslo-området. Jeg vil anta at tapet fra vestlandet til østlandet er betydelig mindre enn kostnaden å opprettholde hele nettet i det øvrige landet dog er jeg enig i at det burde være billigere leie også nærmere kildene, så er det ikke slik strømmarkedet per i dag fungerer, spesielt når vi har Norpool systemet, så er produksjonen desentralisert.

Lenke til kommentar

Jovisst er det svært mange kunder i Bergen også, men det er flere kunder per linje i Oslo - ergo, flere husstander å fordele kostnaden på.

Btw, har du kilde på at det er Oslo-folk betaler halvparten av resten av landet? Kunne vært interessant å se nærmere på..

Lenke til kommentar
Jovisst er det svært mange kunder i Bergen også, men det er flere kunder per linje i Oslo - ergo, flere husstander å fordele kostnaden på.

7536921[/snapback]

Jeg skjønner ikke hva dere mener med "fler kunder per linje" siden en linje har en viss max kapasitet og dermed ikke kan belastes mer enn så og så mye før det må bygges flere linjer.

Tror du at det kun går en linje til alle husene i oslo ?

For meg høres det der ut som pisspreik.

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva dere mener med "fler kunder per linje" siden en linje har en viss max kapasitet og dermed ikke kan belastes mer enn så og så mye før det må bygges flere linjer.

Tror du at det kun går en linje til alle husene i oslo ?

For meg høres det der ut som pisspreik.

7537620[/snapback]

Sikkert, men det er fakta.

Oslo er en kjempeliten kommune og har tilnærmet ingen kraftproduksjon. Nettleien beregnes ut i fra hvor mye det koster å drifte nettet i et område, delt på hvor mange som bor der. Så i Sogn og Fjordane, for eksempel, er nettleien enorm fordi det er kjempelange ledninger per kunde - selv om strømmen de bruker kommer fra det området. Grådig urettferdig for de som bor i S&F, og grådig fordelaktig for de som bor i Oslo..

Og du fra Bergen.. Har du sett hvor lite Oslo og Akershus er i forhold til Hordaland? :-)

Lenke til kommentar

Vel, nettleien beregnes jo ut ifra hvor mye det koster å drifte nettet i ett område, siden oslo ikke har noen utbyggning og all strømmen må fraktes dit. Så skal det jo ikke bygges noen flere kraftledninger til utlandet fra oslo. Derimot, så må folk betale nettleie fordi det skal bygges nettlinjer til utlandet for milliarder, slik at vi kan transportere bort strømmen enda fortere. Ja, det er klart det er "billig" for kraftselskapene å bygge linjer til utlandet når de bare dytter regninga ned i fanget på de som kjøper strømmen i form av nettleie. :hrm:

Så grunnen til at oslo har så "lav" nettleie er først og fremst at de ikke må støtte opp om prosjektene med å bygge kraftlinjer til utlandet, ikke fordi det er en liten plass eller pga det bor mye folk der. Vi har akkurat fått beskjed om at det nå er en kraftlinje til (mener det var 3mrd. kroner) som skulle gå til utlandet. Så nettleien kom til å stige.. Hurra...

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar
Så grunnen til at oslo har så "lav" nettleie er først og fremst at de ikke må støtte opp om prosjektene med å bygge kraftlinjer til utlandet, ikke fordi det er en liten plass eller pga det bor mye folk der. Vi har akkurat fått beskjed om at det nå er en kraftlinje til (mener det var 3mrd. kroner) som skulle gå til utlandet. Så nettleien kom til å stige.. Hurra...

7540726[/snapback]

Hva? Har jeg aldri hørt noe om.. Link?

Lenke til kommentar
Det har seg slik at i Oslo er det forbrenningsanlegg og fjernvarmeanlegg som tar seg av energibehovet uavhengi av været.

7560552[/snapback]

Det har seg slik at fjernvarmeanlegg og forbrenningsanlegg IKKE lager strøm.

7587885[/snapback]

Vel tenk før du prater: Fjernvarmeanlegg produserer varmtvann som også må betales for, henholdsvis går ikke det på strøm, men alternativt måtte vannet bli varmet opp AV strøm hjemme uten tilgang på fjernvarme.

Forbrenningsanlegg produserer blant annet metangass som brukes til å drive gigantiske turbiner som produserer STRØM. Det var vanskelig det.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
I Bergen er det nå komt mer regn på en mnd enn det kommer i Oslo på et helt år, og siden strømmen må produseres der regnet faller og transporteres på tvers av hele landet for å komme til Oslo, så er det vel gjerne plutselig Bergen som er sentralt når vi snakker om strøm, er det ikke ??

7534199[/snapback]

Greit at Hordaland er det fylket i Norge med mest strømproduksjon, men det er vel ikke et jæv... kraftverk i Bergen??

Så alt det regnet i Bergen du skryter på deg, renner vel strengt tatt rett i havet.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...