nicowiz Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Hei, Jeg har store planer om investere i d40, men hovedgrunnen for å ikke gjøre det er pga alle kommentarene om d40 kun vil autofokus med af-s og af-i linser og de er dyre. Men etter rask søk på produktguiden finner jeg en del rimelige af-s linser som f.eks: Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200 mm f/4-5,6G ED til 1800kr - Ser jeg på feil linser? Endret 19. desember 2006 av nicowiz Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Nei, du hører på feil kritikere. Nikon mangler fastoptikk med AF-S (ikke typisk nybegynneroptikk - svært mange har kjøpt seg 50mm f/1.8 til sine D50 og D70, som en billig inngangbilett til lyssterk optikk, men brennvidden er ikke optimal) og skal du ha en skikkelig lang tele må du punge ut for den nye 70-300 med VR, men det er ikke vanskelig å finne billige og helt ok zoomer til D40. Endret 19. desember 2006 av Anew Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 men det er ikke vanskelig å finne billige og helt ok zoomer til D40. Du har bare ikke så mange alternativer... 18-70, 18-135 og 55-200 er egentlig de eneste i rimelig prisklasse (som forøvrig er helt greie), og skal du prøve deg på macro bør du være trygg på at du vil det, for macroobjektiver med AF-S/HSM er dyre... Så har du jo noen Sigmaer litt opp på prisskalaen, men da begynner du å komme farlig nær prisen for hele D40-kitet... På den annen side - sannsynligvis vil det meste av Nikkor-optikk som lanseres fremover være AF-S, og det er langt fra utenkelig at det kommer en del i løpet av det kommende året... Lenke til kommentar
nicowiz Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Etter det jeg forstår nå så begynner jo hovedgrunnen min for å ikke å kjøpe d40 å falle vekk. Kan få kjøpt en grei zoom linse og bør kanskje investere i 18-70 som allround objekt. Leste at autfokus tok lang tid på kit objektiv (rundt sekundet) - noen som vet hvor lang tid dette vil ta på andre objekter. Endret 20. desember 2006 av nicowiz Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Etter det jeg forstår nå så begynner jo hovedgrunnen min for å ikke å kjøpe d40 å falle vekk. Kan få kjøpt en grei zoom linse og bør kanskje investere i 18-70 som allround objekt. Leste at autfokus tok lang tid på kit objekt (rundt sekundet) - noen som vet hvor lang tid dette vil ta på andre objekter. 18-70 har rask og presis AF, tror ikke du trenger tenke på det. Det er forøvrig et godt valg. På den annen side, hvis du likevel skal ha 18-70 bør du virkelig vurdere D70s også, da den med 18-70 blir billigere enn D40-kit + 18-70 etterpå. D40 har ikke mange egenskaper som er store fordeler fremfor D70s, mens andre veien er det ganske mange, særlig når du begynner å bli en mer dreven fotograf. D70s er kanskje litt vanskeligere å begynne på (men absolutt ikke umulig!), men den er med deg mye lenger før den blir en begrensning... Det heter objektiv, btw... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå