EXabite Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Heisann! Sitter her med en laptopp i fanget, jeg vil gjerne ha adsl på den også! I likhet med den Stasjonære pc jeg har.. Har XP på begge hvis det skulle vært et prblem.. men jeg lurer på hva jeg er nødt til å kjøpe? Har hørt og lest mye om routere og hub's og sånne ting, men jeg skjønner egentlig ikke så mye av det. Skulle gjerne tenkt meg no billi, helt kurrante greier slik at jeg rett og slett bare får ADSL på begge pc'ene. Noen som har forslag? Hilsen en forvirret kar. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Du trenger enten en router en proxyserver eller en NAT-server. Du kan laste ned WinProxy og innstallere det på en av PC-ene (det er det aller enkleste), men da må den pc-en stå på. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 14:14, skrev Jimmy Pop:Du trenger entenen routeren proxyserverelleren NAT-server. De fleste DSL/Cable routerne er mer eller mindre alle 3... Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Det billigste for deg er nok å kjøpe et ekstra nettverkskort til den stasjonære pc'en, og så dele internett connectionen ifra den. Du får bra nettverkskort til ca 150,- kr, se prisguide eller lignende. Det forutsetter selvsagt at du lar den stasjonære stå på når du skal bruke den bærbare. Du buker den som en slags server egentlig. WIn 2000 og XP vil da fungere som en NAT server (Network Adress Translator) I tillegg må du selvfølgelig ha et nettverkskort i den bærbare. Dette er vel den enkleste løsningen, og billigste, deretter kommer å kjøpe router. Routeren blir da Nat serveren, og du slipper å ha den stasjonære på. Men det blir jo da noe dyrere. PS. Som Hawp riktig presiserer har mange av de nyere adsl modemene innebygd en liten nat server. Den lar deg isåfall koble til opptil 3(?) maskiner ved å bruke en hub. Hub'er er billigere enn routere og er vel den aller enkleste form for nettverks komponent. Vet at bluecom har slike routere, men husker at telenor fikk mye pepper for ikke å ha denne muligheten i sine tidlige leverte adsl modem. Hvordan det står til med din aner jeg ikke. Sjekk med kundeservice. [ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-11-21 14:31 ] Lenke til kommentar
Beornegard Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Hei. Du trenger ikke å kjøpe router, sette opp nat-server, proxy-server osv. Forslaget til tilstad vil funke helt glimrende (men som han sier må maskinen som er oppkoblet selvf. være på for at du skal være på nett med den bærbare). Et annet rimelig alternativ er å kjøpe deg en billig hub eller switch, koble adsl-modemet i 'uplink' - porten og de 2 pc'ene i 2 'vanlige' porter. Deretter velger du 'share this connection' på oppkoblingen mot telenor. (Dette blir vel som om winxp fungerer som en nat-server, men er mye enklere enn å sette opp en egen nat-server/proxy-server). I tillegg må selvf. de to pc'ene ligge i samme lokale nett. Dvs. at de har lokale adresser eks. 10.0.0.1 og 10.0.0.2 (pc'en som kobler seg opp på nett må være konfigurert med dhcp på telenor-oppkoblingen). Hadde selv denne løsningen tidligere og det fungerte helt ypperlig (før jeg tok til fornuften og skiftet til NextGenTel :wink: ). Største ulempen er som sagt at de andre maskinene mister nettet dersom man må boote pc'en med oppkoblingen. [ Denne Melding var redigert av: Nemidar på 2002-11-21 15:22 ] Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Søker du på emnet "internettdeling" eller "dele adsl" så får du mange svar på forumet her. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Man kan si at dette er tatt opp en del ganger før ja :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå