Gå til innhold

Rompekjøring, en norsk uting?


Misantropen

Anbefalte innlegg

det har vel ikke gått opp for dere at dere enten ligger i venstrefeltet og tviholder på fartsgrensen eller kjører altfor sakte?!

 

Det mest irriterende jeg kommer utfor er de som kaster seg ut fra vikeplikt rett forran meg og ikke klarer å kjøre i fartsgrensen engang.

 

Eks. Jeg kjører bortover på en forkjørsvei 50sone.. dingler vel selv mellom 50-60 siden det er lite/ingen trafikk. Plutselig får jeg øye på en BMW eller noe annet dritt som bare MÅÅÅÅ kaste seg ut forran meg (for tenk om de hadde kommet bak én bil).

Og ikke nok med det så klarer de faen ikke heller å kjøre i fartsgrensa.

Må selv bremse hardt for ikke å kjøre på idioten og etterpå skal han seff kjøre i 40.... OG DA RÆVVKJØRER JEG!!

 

har en Chevrolet Tahoe med kufanger, så blir ikke skade på min bil hvertfall :D

Om idoten da hadde bremset så han fikk meg i rævva ville jeg vel bare gassa på og dratt bilen inn i en lyktestolpe eller no!

 

Så pass dere for egoet deres...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det har vel ikke gått opp for dere at dere enten ligger i venstrefeltet og tviholder på fartsgrensen eller kjører altfor sakte?!

 

Det mest irriterende jeg kommer utfor er de som kaster seg ut fra vikeplikt rett forran meg og ikke klarer å kjøre i fartsgrensen engang.

 

Eks. Jeg kjører bortover på en forkjørsvei 50sone.. dingler vel selv mellom 50-60 siden det er lite/ingen trafikk. Plutselig får jeg øye på en BMW eller noe annet dritt som bare MÅÅÅÅ kaste seg ut forran meg (for tenk om de hadde kommet bak én bil).

Og ikke nok med det så klarer de faen ikke heller å kjøre i fartsgrensa.

Må selv bremse hardt for ikke å kjøre på idioten og etterpå skal han seff kjøre i 40.... OG DA RÆVVKJØRER JEG!!

 

har en Chevrolet Tahoe med kufanger, så blir ikke skade på min bil hvertfall :D

Om idoten da hadde bremset så han fikk meg i rævva ville jeg vel bare gassa på og dratt bilen inn i en lyktestolpe eller no!

 

Så pass dere for egoet deres...

8274862[/snapback]

 

Still inn speedometeret ditt og hold tåta. tenk om man må bråstoppe for en unge. el. så har man chevy emblemet ditt som et spidd gjennom hue.

Du kommer jo ikke fortere fram selv om du ligger noen cm. bak fangern til han foran. Er du smart holder du avstand og planlegger kjøringa di litt. Så går alt så mye bedre.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Tips til meg? Jeg KAN vikeplikt og jeg LIGGER i høyrefil om jeg ikke kjører forbi andre på 4-feltsvei... :tease:

 

om det kommer en i ræva mi på 4- felts vei gir jeg på til jeg kommer forbi de jeg kjører forbi, og legger meg i høyre felt igjen. Men mens du ligger bak og venter har du bare å vente :tease:

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

det er utrolig irriterende med folk som ligger helt oppi ræva på en, selv om en kjører i/over fartsgrensa, hvis jeg er litt sur fra før pleier jeg å sakke farta fra liksom 80 til 30, de tuter og blinker også kjører de forbi og jeg holder på å le meg i hjel.

 

meg og en kompis kjørte sammen, da det kom en slik tulling, jeg senka farta, tullingen kjørte forbi, snakka med kompisen min på tlf, han senka så farta så fort tullingen hadde lagt seg inn (og oppi ræva hans) og da blinket han med tusenmeterne, tutet og raste forbi. (gjett om vi holdt på å le oss ihjel:PPP)

 

Og jeg vet hvor feil speedometeret mitt er, så vet at jeg IKKE kjører for sakte, heller litt for fort.

 

Edit: Folk som kaster seg ut i veien foran meg legger jeg meg så nærme jeg kan for å virkelig plage dem, man skal ikke kjøre ut hvis man ikke har strekning nok til å oppnå korrekt hastighet før bilen bak tar deg igjen..

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar

Det blir ikkje akkurat tryggare på vegen dersom alle skal provosere kvarandre.

 

Eg pleier og å kjøre nærme bilar som kjører ut på vegen utan å ha tid nok til å kome opp i fart. Spesielt dersom dei har ein gammal bil med 75 hk som må ha eit par hundre meter for å kome opp i fart.

Lenke til kommentar
Ja, det er utrolig iriterende å bli slikket på bakstøtfangeren, men det er like irriterende å ligge bak Andersen i 75 i 80-sonen når en skal rekke ferga. Slipp stressa folk fram, det gjør trafikken tryggere for alle...
Langt fra alltid du har mulighet til å slippe forbi, enten fordi det ikke finnes avkjørsler, fordi bilen bak likevel ligger for nærme og du ikke tar sjansen, fordi det er glatt osv. osv.

 

Jeg kjørte på RV7 gjennom Hallingdal vinterstid, var selv fersk sjåfør, og fikk så en bil langt opp i endetarmen. Store deler av RV7 gjennom dalen saltes jevnlig når det er mye nedbør, men brøytes relativt sjeldent. Kom da til avkjørselen jeg skulle til, med retardasjonsfelt og greier, men siden bilen bak lå så langt oppi rompa mi, og ikke la seg lenger bak da jeg prøvde å signalisere med bremselysene, var det ikke mye jeg fikk bremset før dette retardasjonsfeltet (ja, på vinterføre bremser man gjerne litt før retardasjonsfeltet også), og selvfølgelig lå det masse sørpe i retardasjonsfeltet, og jeg skrapte opp høyre side av bilen på autovernet. Rompekjørere skulle ha vært skutt.

 

det har vel ikke gått opp for dere at dere enten ligger i venstrefeltet og tviholder på fartsgrensen eller kjører altfor sakte?!
Akkurat, ja.

 

Det mest irriterende jeg kommer utfor er de som kaster seg ut fra vikeplikt rett forran meg og ikke klarer å kjøre i fartsgrensen engang.
Enig, enormt irriterende.

 

Om idoten da hadde bremset så han fikk meg i rævva ville jeg vel bare gassa på og dratt bilen inn i en lyktestolpe eller no!

 

Så pass dere for egoet deres...

Oioi, ække du kul lizzm!!??!
Lenke til kommentar

først og fremst, når jeg leste emnetittelen trodde jeg at denne tråden var postet i feil kategori først. :p

 

 

Ja, så lenge du har en god unskyldning (lyver) så kan du sikkert slippe unna, men hvis ikke så blir det sett på som "en forstyrrelse for trafikkbildet"

 

En av de viktigeste reglene vi har i trafikken er tross alt, "du skal ikke forstyrre"

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

      Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

      Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

7541927[/snapback]

 

 

Steina har rett i at dette er grunnregelen. Men den er svært generell og lite spesifikk.

 

I tillegg til at det er lite hensynsfullt og svært irriterende å kjøre med alt for liten avstand til forankjørende, er det også direkte trafikkfarlig ved oppbremsninger, noe flere av dere i denne tråden har påpekt.

 

Politiet og påtalemyndingheten forholder seg til en håndhevningsinstruks. Den sier blant annet at ved en avstand på 1,5sekunder eller mindre skal førerkort inndras i seks måneder og anmeldelse opprettes.

 

Så er det gjenstand for en individuell vurdering mht straff.

 

Hvis avstanden er kortere enn 1,5 sek, og helt ned mot desimaler av et sekund, vil førerkortet inndras for vesentlig lengre tid.

 

Dette er vanlig praksis, i de tilfeller hvor politiet får målt avstanden riktig.

Lenke til kommentar

Er alltid bilen bak som har ansvar for og holde god nok avstand til at han kan stoppe om bilen foran plutselig må det. I en forsikringsak vil bakerste bil ligge tynt an.

 

 

Men..

 

Jeg er en rompesniker :s Presser meg som oftest frem i venstre fil, jeg er en av de som blir irritert på dere som ligger der og blokkerer venstre!

Lenke til kommentar

Om idoten da hadde bremset så han fikk meg i rævva ville jeg vel bare gassa på og dratt bilen inn i en lyktestolpe eller no!

 

Det var ment som en dårlig spøk...

 

Greit, jeg veit jeg pusha litt på her, men har lest alle postene (4sider) og alle skriver at de er lei folk som presser dem i rævva...

Altså, det er en grunn til dette som regel...

 

Sier ikke at alle som presser oppi rævva på forrankjørende har rett til det, men det er alltid en grunn (som regel)... noen er idioter, det vet vi jo...

 

Men hvorfor klarer feks ikke nordmenn å blinke seg inn i høyrefilen igjen på motorveien når de får en bil bak seg?!

Allerede i sverige så kjører faktisk folk helt ut til siden for at det skal være mulig å passere i midten av kjørefeltene...

 

Måtte bare komme til motanngrep på disse 4 sidene jeg leste siden ingen andre hadde talt motpartens sak (og jeg er da motparten) :p

 

...om d er mange skriveleifer er d fordi jeg akkurat kom hjem fra byn :p

Lenke til kommentar
Ja, det gjør meg forbanna når jeg har en bil rett bak i ræva på meg.

Får veldig lyst å bare tråkke hardt på bremsen.

7533575[/snapback]

Enig, jeg blir skikkelig provosert hvis folk ligger å trøkker helt oppi ræva på meg når jeg allerede holder fartsgrensen (og vel så det) og i tillegg har en rekke med biler foran meg.

 

Opplevde noe hårreisende for et par måneder siden. Lå i 100-sonen nedover mot Vestfold, og trafikken fløt vel i rundt 120 i venstrefeltet. Det var 7-8 biler foran meg og alle hadde rimelig avstand seg i mellom og hastigheten i venstrefeltet var merkbart større enn i høyrefeltet. Så kommer det en dame i en Mercedes (selvfølgelig) og legger seg rett bak meg (det kan neppe ha vært en billengde en gang) og 'småstanger'. I 120! Ikkeno tuting eller nødblink eller lignende som signaliserer at det er en nødsituasjon eller noe - hun vil opplagt bare brøyte seg fram.

 

Så når hun ikke 'backer off' noe særlig etter et par lette touch på bremsepedalen bare for å lyse opp bremselysene mine så bremser jeg faktisk på ordentlig. Ikke hardt, men nok til at hun glatt tar meg igjen og toucher hengerfestet mitt i løpet av et sekund. Det hviner i dekk bak meg og dama drar nesten av veien. Og holder rimelig avstand etter dette ;) På meg så virker det nesten som om hun ikke hadde hjerne nok til å skjønne at det er drit farlig å ligge så nærme.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Er det noe som hjelper på avstanden til bilen bak så er det å trampe på bremsen.

Har prøvdet noen ganger.

Det folket der bak ikke tenker på er at jeg som kjører den forbanna Toyotaen med 75HK surdiesel kan tryne i fronten på en trailer de ikke ser der bak.

Da blir det 100 til 0 på cantimeteren eller enda fortere, og da har ikke de der bak noe mulighet til unnamanøver og blir med i blodbadet forran traileren.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Bare en lite innspill, ofte på flerfeltsveier må man f.eks. ligge i venstre felt om man skal til det og det stedet! Så er noenganger man "må" ligge i venstrefelt selv om man ikke kjører forbi! Har flere ganger opplevd å bli forbikjørt i høyrefelt i den situasjonen

8279535[/snapback]

 

Det er ikke bare lov, men faktisk også påbudt å forbikjøre til høyre for en bil som skal svinge av til venstre (det er også lov å forbikjøre til høyre hvis det er tett trafikk i kjørefeltet til venstre). Og det er jo rimelig at det er slik, så jeg ser iallefall ikke helt problemet med det.

 

EDIT: Det med at det er påbudt med forbikjøring til høyre, gjelder vel hvis det er en felt i din retning og du må forbikjøre en som har signalisert at hun skal av til venstre. Bare for å presisere litt. Det er selvsagt også lov til å forbikjøre til høyre på flerfeltersvei hvis du kjører forbi en som skal ta av til venstre.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Rompekjøring er ikke bare et norsk fenomen, nei... Har bodd i Sverige, Belgia og nå i Irland, og fenomenet er svært utbredt i alle disse landene også. Her i Dublin har faktisk bussene en stygg uvane å legge seg tett opptil bilen foran. Jævlig kjekt å få en dobbeltdekker buss opp i ræva...

 

Forresten, noen som har sett "Lost highway"? Representerer vel godt hva de fleste av oss føler... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...