Gå til innhold

Rompekjøring, en norsk uting?


Misantropen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig enig i at dette er irriterende. Selv pleier jeg dessverre bli litt hissig dersom noen ligger så tett å ikke reagerer når jeg toucher bremsepedalen så bremselysene blinker. Da er jeg barnslig nok til å enten å kjøre veldig ujevnt (rykk og napp), for å irritere han bak... Er det mørkt setter jeg bare på tåkebaklyset. Da er det irriterende å ligge 5 meter unna ræva mi :D

 

Merket faktisk selv at jeg hadde tendenser til å ligge tett på bilen foran på oversiktlige strekninger når jeg hadde dårlig tid. Har sluttet med dette av to svært enkle grunner:

1) Jeg kommer ikke fortere fram ved å ligge 10 meter bak en bil enn 25 meter bak den!

2) Det er jævla uoversiktlig å ligge så nærme at man må se gjennom førerkupéen i bilen foran for å se trafikkforløpet videre fram :p

 

Ettersom trådstarter insinuerte at det er Audi-sjåfører som ter seg slik i trafikken så er jeg kanskje unnskyldt. Makan, jeg har holdt på å bli påkjørt av flere Saaber enn Audier. :thumbdown:

Endret av Buxa
Lenke til kommentar
Vanligvis når det ligger en i rompa mi pleier jeg å trykke gjentatte ganger på bremsen for å prøve å signalisere noe...

 

På autobahn i tyskland er det straffbart å ligge for nærme, avstanden skal være 50 meter per 100 km/t. Man mister lappen i 3 måneder for å ligge under 30% av den regelen... Sånn burde det vært i norge også!

7533940[/snapback]

 

Det er faktisk straffbart i Norge også. Veit ikke hva slags straff du kan få, men regner med at det kan bli en heftig bot, hvis man er så uheldig å bli tatt.

 

 

pantera

Lenke til kommentar
Snakker om disse bilistene som hele tiden skal legge seg 2-3m bak deg på E-18, Ring 3 og andre 4-feltsveier. Selv om du kjører ca 20 km/t (på speedometeret) over fartsgrensen slik alle bilene foran i køen gjør, skal disse legge seg klin oppi rompa på deg. Forventer de at du skal kjøre av veien for dem? De tjener jo som regel ikke en dritt på det om jeg legger meg inn og slipper dem forbi, da det vanligvis er 10-100 biler foran meg igjen også.

 

Er ikke det straffbart å ligge så nær i så høy hastighet (80Km/t +), det er jo ikke nedbremsingen som skal til før de sitter brettet rundt tilhengerfestet mitt. Jeg mener å huske det er en 3-sekunders regel for avstand til foranliggende bil. Vel, det er visse som har en 0.3 sekunders regel i praksis. Jeg har aldri sett politiet ta noen for noe slikt.  :nei:

 

Svært ofte er det lagt merke til xenonlys, tåkelys og diverse ringer i grillene på disse bilene som driver med denne rompekjøringen. Det rare er at når en kommer til f.eks. Sverige, har folk lært seg å holde avstand (de med svenske skilter i hvertfall).

7533549[/snapback]

 

Tenkte bare jeg skulle nevne at dette definitivt ikke bare er en norsk uting. Å kjöre på svenske motorveier, spesielt rundt storbyene, kan ofte fortone seg som rimelig hasardiöst: Biler uten noen avstand overhodet, hyppige feltskifter uten å bruke noe som helst som heter blinklys, og i det hele tatt. Resultatet (i hvert fall her jeg bor) er selvsagt en lang rekke daglige trafikkuhell, som irriterende nok har en tendens til å inntreffe i rushtiden og dermed skape kaos. Jeg var frustrert over norske sjåförer för jeg flyttet, men jeg må si at jeg er like oppgitt og frustrert over de svenske.

 

Det kan da ikke väre så vanskelig å holde forsvarlig avstand til foranliggende bil, og benytte seg av blinklys når man skal skifte felt?

Lenke til kommentar
Ettersom trådstarter insinuerte at det er Audi-sjåfører som ter seg slik i trafikken så er jeg kanskje unnskyldt. Makan, jeg har holdt på å bli påkjørt av flere Saaber enn Audier. :thumbdown:

7542525[/snapback]

Ja, vel, man skal ikke dra 100%-konklusjoner basert på bilmerke når det gjelder rompekjøring, men den sedvanlige rompekjørern kjører som regel en bil som HAN (damer driver sjelden med dette faktisk) ser på som en forlengelse av sin penis.

Det være seg en SUV til nærmere en mill, en "trendy" svensk kjerre til godt over havlmillionen, en skamstylet BMW 3-serie fra 80-tallet og påfallende mange idioter som tror at stasjonsvognen deres er en racerbil. Ja, også må en ikke glemme 18-åringer i gamle vrak som alltid kjører gris. :!:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Har hørt rykter om at kjøring nede på kontinentet (utenom Tyskland da) er en ganske halsbrekkende opplevelse).

7551339[/snapback]

Kjøring nedover europa er mye lettere og bedre enn Norge.

Alle har finere kjørestil og viser respekt for hverandre, og veiene er mye finere. :)

 

Eneste plassen jeg har møtt veier som er breiere enn norske, men mye mer humpete og med litt mer tullete sjåfører var i Ukraina.

Lenke til kommentar

Det jeg har funnet ut hjelper mot rompekjøring er å legge seg akkuart i fartsgrensen, ikke en km/t over, for de fleste som kjører helt opp i rompa gjør det for å presse farten ennå mer opp. Hvis de da ikke slakker ned og legger seg lengre bak så får de enten kjøre forbi eller ligge akkurat i fartsgrensen, deres valg.

Lenke til kommentar
Ettersom trådstarter insinuerte at det er Audi-sjåfører som ter seg slik i trafikken så er jeg kanskje unnskyldt. Makan, jeg har holdt på å bli påkjørt av flere Saaber enn Audier. :thumbdown:

7542525[/snapback]

Ja, vel, man skal ikke dra 100%-konklusjoner basert på bilmerke når det gjelder rompekjøring, men den sedvanlige rompekjørern kjører som regel en bil som HAN (damer driver sjelden med dette faktisk) ser på som en forlengelse av sin penis.

Det være seg en SUV til nærmere en mill, en "trendy" svensk kjerre til godt over havlmillionen, en skamstylet BMW 3-serie fra 80-tallet og påfallende mange idioter som tror at stasjonsvognen deres er en racerbil. Ja, også må en ikke glemme 18-åringer i gamle vrak som alltid kjører gris. :!:

7547684[/snapback]

Da er jeg med! :!: Jeg synes alltid sivilbilene ligger innmari tett opptil bilen.. Spesielt før de setter på blålysene :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg også synes dette er irriterende. På en annen side gidder jeg ikke bry meg med det, for skulle det skje noe der den korte avstanden er skyld eller delvis skyld i hendelsen, så er det bakenforkjørendes problem, enkelt og greit.

 

Jeg har ikke prøvd noe spesielt for å motvirke dette, men å holde nåla konstant på fartsgrensa er prøvd ut, men med forskjellig resultat. Det samme gjør jeg dersom jeg får en bil bak som har mer enn kjørelys / nærlys tent.

 

Ja, regelen for avstand er 3 sekunder, men så vidt jeg husker er det ikke straffbart (for personbiler) før avstanden er under 1 sek.

3 sekunder i 90km/t er 75 meter, og det tilsvarer ca lengden mellom to brøytestikker... greit å holde styr på

Lenke til kommentar

Slår uansett ikke gangen en kar la seg i ræva på meg og en kompis, med langlys midt på svarte natta..

 

Jeg rulla vindu, ut med fingern, men ga han seg? Neida. Etter en stund kjørte han forbi og dett var dett trodde vi.

 

Så kom vi til ei strekke, og plutselig står samme jævelen i veikanten i motgående kjørefelt, og vi kommer og aner fred og ingen fare. Så når vi kommer flasher han alt han har av lys rett i trynet vårt. Ooog legger seg bak oss igjen, i ræva, med langlys så vi blir blenda, nok en gang.

 

En ting jeg muligens kommer til å teste hvis jeg opplever det dere sier, er bare å slippe gassen.. I feks 80 sona, så trille helt ned til 40-50, til de evt. kjører forbi. Tycks?

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

dette har en lei tendens a hende pa e16 gjennom buskerud og Barum vest. Minnes den gangen det snodde, da forstod jeg verdien i a holde avstand, for i motgaende felt var det minst 4 biler som hadde kjort i hverandre.

 

Nar jeg sa det, sa stoppet jeg i en lomme og meldte fra til politiet, for jeg kjorte videre, men de bak meg forstod ikke helt at avstand i det foret var en god ide.

 

Merkelig nok greier de ikke fatte det nar det posregner, eller nar det er take. Har personer som legger seg langt opp i rompa pa bilen min uansett fore og de tar ikke hintet :p

 

har hatt ungdommer som kjorte vesentlig saktere enn fartsgrensen, men pa dobbelt felst veien, sa la deg seg i venstre. Ble litt stum da.

Lenke til kommentar
Jeg også synes dette er irriterende. På en annen side gidder jeg ikke bry meg med det, for skulle det skje noe der den korte avstanden er skyld eller delvis skyld i hendelsen, så er det bakenforkjørendes problem, enkelt og greit.

 

7559723[/snapback]

 

Dessverre er det ikke slik. Det er den som blir påkjørt bakfra som får nakkeslengen. :(

Lenke til kommentar

Vi ble påkjørt bakfra av en helråner oppi Gudbrandsdalen på grunn av slik rumpekjøring. Pappa kjørte sin Geländewagen (takk og lov for at han ikke kjøte A4'n) og måtte bremse for å kjøre av på en annen vei. Dermed kom en senket lysegrønn Ford Capri med sota vinduer hvinende bakfra å smashet inn i baken på bilen vår. Det smalt no jævlig husker jeg. Heldigvis var vi på tur til påskefjellet å hytta våres, så vi hadde skistativ (et robust system av jernrør som festes på reservehjulet). Det skal nevnes at dette skistativet har en underliggende "stålplate", som ligger akkurat i en Capri og Sierras panserhøyde. Dermed flenget vi av 15-20 centimeter nylakkert gusjegrønn lakk på panseret hans før bilen traff støtfangeren vår og kollapset helt. Radiator og hele røklet ble smadret. Vi skrev skademelding og kjørte videre med litt avflenget lakk og knust skiltlyspære, noe som ikke var så farlig da G-wagen er utstyrt med 3 skiltlyspærer bak :!: Kanskje har han lært, men jeg tviler!

Og til friluftmenneskene her inne; nei, skiene på skistativet knakk ikke! Thank you Madshus! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...