Gå til innhold

Rompekjøring, en norsk uting?


Misantropen

Anbefalte innlegg

Snakker om disse bilistene som hele tiden skal legge seg 2-3m bak deg på E-18, Ring 3 og andre 4-feltsveier. Selv om du kjører ca 20 km/t (på speedometeret) over fartsgrensen slik alle bilene foran i køen gjør, skal disse legge seg klin oppi rompa på deg. Forventer de at du skal kjøre av veien for dem? De tjener jo som regel ikke en dritt på det om jeg legger meg inn og slipper dem forbi, da det vanligvis er 10-100 biler foran meg igjen også.

 

Er ikke det straffbart å ligge så nær i så høy hastighet (80Km/t +), det er jo ikke nedbremsingen som skal til før de sitter brettet rundt tilhengerfestet mitt. Jeg mener å huske det er en 3-sekunders regel for avstand til foranliggende bil. Vel, det er visse som har en 0.3 sekunders regel i praksis. Jeg har aldri sett politiet ta noen for noe slikt. :nei:

 

Svært ofte er det lagt merke til xenonlys, tåkelys og diverse ringer i grillene på disse bilene som driver med denne rompekjøringen. Det rare er at når en kommer til f.eks. Sverige, har folk lært seg å holde avstand (de med svenske skilter i hvertfall).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det gjør meg forbanna når jeg har en bil rett bak i ræva på meg.

Får veldig lyst å bare tråkke hardt på bremsen.

 

Trykker enkelte ganger raskt på bremsen, uten at selv om bremselyset mitt plutselig begynner å lyse, så reagerer ikke de bak.

Sikkert fordi at de ikke SER bremselyset pga panser på sin egen bil er i veien.

 

Jeg har veldig lyst å skrive følgende på bakruten for tiden;

 

"Piggdekk er oppskrytt.

Hold avstand!"

Lenke til kommentar

Vanligvis når det ligger en i rompa mi pleier jeg å trykke gjentatte ganger på bremsen for å prøve å signalisere noe...

 

På autobahn i tyskland er det straffbart å ligge for nærme, avstanden skal være 50 meter per 100 km/t. Man mister lappen i 3 måneder for å ligge under 30% av den regelen... Sånn burde det vært i norge også!

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Enig i det som blir sagt her, det er jævlig plagsomt. Må jo ta ekstra hennsyn til de ved nedbremsing osv, det er jo ikke annet enn idioti. Tjener ikke en drit på det, eneste du oppnår er farlige situasjoner.

 

Har lagt merke til at det som oftest er taxier og varebiler som ikke greier å holde avstanden. Fristende og trakke hardt på bremsen, men så igjen; er ikke så interessert i å få en varebil i bakhodet.

Lenke til kommentar

Nordmenn er generelt ganske leie på trafikkregler.

 

F.eks i Kristiansand, så er det INGEN som bruker høyre/venstre felt riktig. Alle legger seg i venstre, og forbikjøring skjer i høyre.. :(

 

Kjørte en tur til Oslo her forleden, utrolig stor forskjell fra Sørlandet. (Folk legger seg over i høyrefelt når man kommer i venstre).

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar
når jeg har hatt bil en stund, og den er gammel nok til å vrake, skal jeg bare kjøre rundt, og finne noen som ligger i rævva på meg, og bremse!

 

Når de ikke kan trafikkreglene har de ingenting i trafikken å gjøre...

7536328[/snapback]

 

Og miste den opparbeida forsikringsbonusen?

7540971[/snapback]

Mister ikke bonus på å bli påkjørt bakfra, da er det ikke din skyld vet du :) Spesielt om vedkommende har ligget 2m bak og kjørt uforsvarlig.

 

Finnes det noen regel på dette med avstand til foranliggende bil i Norge?

Lenke til kommentar
følg mitt triks folkens og bli kvitt folka bak deg med en gang.

 

Jeg selv gjør det enkelt. Jeg vingler med bilen.

Akkurat som jeg viser til billisten bak at jeg ikkje har kontroll på bilen.

De vil da dempe farten. Det negative er at de vil tru at du ikkje kan kjøre, eller kjører i fylla.

 

Men effektivt er det :)

7541628[/snapback]

Ikke alle som faktisk HAR kontroll da.. Så dumt å fortelle slikt til folk her på forumet, spesielt om vinteren :p

Lenke til kommentar
Finnes det noen regel på dette med avstand til foranliggende bil i Norge?

7541476[/snapback]

ehh, ja?

 

3 sekunder!

 

MEN, om du bråbremser midt på motorveien uten grunn, så kommer du til å få mye av skylden du også.

7541610[/snapback]

 

Det er ikke noe forbud mot å bremse. Så du ikke dyret eller hullet eller rasket som lå i kjørefeltet? Dessuten kan det skje noe med bilen så man blir redd og raskt senker hastigheten (ulyder, varsellamper osv)

 

Det er føreren bak sitt ansvar å holde god nok avstand så han kan stoppe uten å kjøre inn i deg.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Ja, så lenge du har en god unskyldning (lyver) så kan du sikkert slippe unna, men hvis ikke så blir det sett på som "en forstyrrelse for trafikkbildet"

 

En av de viktigeste reglene vi har i trafikken er tross alt, "du skal ikke forstyrre"

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

      Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

      Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Lenke til kommentar
Ja, så lenge du har en god unskyldning (lyver) så kan du sikkert slippe unna, men hvis ikke så blir det sett på som "en forstyrrelse for trafikkbildet"

 

En av de viktigeste reglene vi har i trafikken er tross alt, "du skal ikke forstyrre"

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

      Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

      Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

7541927[/snapback]

 

Et eksempel. En persom kjører i 80km\t på en forkjørsveg hvor det er 30-sone. I et kryss kommer det en bil(har vikeplikt) og blir påkjørt av bilen som kjører i 80km\t. Bilen som hadde vikeplikt for alt skyld her, dette skjer relativt ofte(vet om flere dette har skjedd eller lignende). Samme gjelder om en bil ligger bak deg, den som har skylda om den kjører på deg.

Endret av trra
Lenke til kommentar
når jeg har hatt bil en stund, og den er gammel nok til å vrake, skal jeg bare kjøre rundt, og finne noen som ligger i rævva på meg, og bremse!

 

Når de ikke kan trafikkreglene har de ingenting i trafikken å gjøre...

7536328[/snapback]

Bremser du med håndbrekket kommer ikke bremselyser på, mao garantert treff :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...