Jubelsalami Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Heisann! Har en AMD XP 2100 m/en Thermaltake CPU-kjøler, "Volcano 9 Cool" Denne vifta bråker no sinnsykt når den går på max, og når jeg skrur ned hastigheten på'n blir CPU'n for varm og PC'n skrur seg'a. På max hastighet er CPU'n på rundt 60 grader celsius. Noen som kan komme med en anbefalling på en stille gående CPU kjøler som samtidig kjøler bra? PS: bruker åsså Artic Silver og har en Enermax kabinett vifte i boks'n... Håper på svar!!! Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Du kan jo kjøpe en Mist Silent Twin fra http://www.microplex.no eller kanskje en Alpha Kjøler og Papst 12db vifte fra http://www.3dfxcool.no.. _____________ Mvh Martin S Lenke til kommentar
Jubelsalami Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Hmmmm...Mist Silent Twin er kjekk og fin ut. Takker! Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Eller rett og slett en GlacialTech Igloo 2320, Så og si lydløs, og kjøler opp til XP2600+ Billig er den også! 180,- på Komplett. Til den prisen skulle man tro det var en elendig kjøler, men det er det ikke! Ikke noe for hardcore overklokkere, kanskje. Men der har ikke Silent Twin noen sjanse heller. Vet ikke hvem som kjøler best av Silent Twin og Igloo 2330. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Hei, du må gjerne bruke masse penger på en MIST Silent Twin, men jeg tviler på at den kjøleren er så mye bedre enn Volcano 9 Cool.. Hvis du har 60 grader med vifta på maks, så er det noe annet galt. Feilmålinger? Varmt i kabinettet? Kjøleribba er ikke skikkelig montert? 60 grader er heller ikke så farlig, så jeg ville økt den shut-down-temperaturen til i alle fall 70 grader. Må vel gjøres i bios eller i program. Ellers tipper jeg at en fullstendig renselse av kjøleribba og CPU, og deretter en skikkelig montering med AS3 skulle gjøre susen. Kontakt mellom kjøleribba og CPU betyr alt! Les Goop-guiden og forstå meningen med skikkelig montering.. Lykke til! :smile: PS. Ellers kan Alpha Pal 8045 med valgfri 80mm vifte være et kjølig og stillegående valg.. :wink: MIST Silent Twin er lydløs, men kjøler ikke en XP2100+ nok til seriøs overklokking. Under 60 grader? Joda, det burde nesten alle kjølere klare hvis forutsetningene er tilstede (skikkelig kontakt, kjølepasta, kabinettemperatur, riktige målinger..) _________________ Ingen signatur.. [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-11-21 14:36 ] Lenke til kommentar
Jubelsalami Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 ok! Kjøler'n og CPU'n er bare 3 dager gamle så jeg tror ikke jeg trenger å rense no, men skal dobbelt sjekke at alt sitter godt fast. Takker igjen for alle svar! Lenke til kommentar
EC Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Hmmmm... du kan jo gå for en Thermalright SLK800 med en Papst 8412N2GML. Ikke det _aller_ stilleste alternativet, men jeg tror du skulle bli meget fornøyd med både temp og støy. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Kontakten har veldig mye å si. En liten partikkel kan være nok til å lage gap mellom kontaktflatene og ødelegge for varmeoverføringen. Ingenting leder vel varme dårligere enn luft! Tre, kanskje... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Hvor mange kabinettvifter har du totalt? Det er en fordel å ha en som suger ut luft bak i kabinettet i tilegg til psu'en. Hva er temperaturen på chipset? Lenke til kommentar
Jubelsalami Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Har kun 1 kabinet vifte. Temp på chip settet aner jeg ikke. Vet ikke hvor jeg ser det! Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Hei, 60 grader høres ganske mye ut.... Har du klokket cpu'en din? Uansett, for å holde ytelsen oppe anbefaler jeg temperaturer på under 50 grader. Håper du får fikset det, lykke til! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Riv av 60mm og hiv på en stille 80mm. Det har jeg gjort på Taisolen min. Fint som f. Lenke til kommentar
Jubelsalami Skrevet 22. november 2002 Forfatter Del Skrevet 22. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 23:58, skrev ComputerBoy:Har du klokket cpu'en din? Nope! Har ikke klokket CPU'n. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Quote: Jubelsalami skrev (2002-11-21 23:21):Har kun 1 kabinet vifte. Temp på chip settet aner jeg ikke. Vet ikke hvor jeg ser det! Hvor står vifta? Suger den inn eller blåser den ut luft? Det er ikke så dumt å ha en vifte som suger inn luft nede foran, og en vifte som blåser luft ut oppe bak. Temperaturen på chipsett kan du se enten i bios eller i samme program som du finner temperaturen til CPU. Du kan også prøve å åpne kabinettet og se på hva temperaturen blir da. Det er ingen vits å kjøpe ny kjøler riktig enda iallefall. Lenke til kommentar
Klorin Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 hmm.. Jeg trodde Volcano 9 kjølte veldig bra. Har vurdert å kjøpe en slik til min XP2100+. Er Volcano 7+ bedre? Noen her som bruker den? Lenke til kommentar
-x- Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 18:18, skrev spn:Kontakten har veldig mye å si. En liten partikkel kan være nok til å lage gap mellom kontaktflatene og ødelegge for varmeoverføringen. Ingenting leder vel varme dårligere enn luft! Tre, kanskje... Vakuum, kanskje? :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå