Gå til innhold

KJØLING

Jubelsalami

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en AMD XP 2100 m/en Thermaltake CPU-kjøler, "Volcano 9 Cool"

Denne vifta bråker no sinnsykt når den går på max, og når jeg skrur ned hastigheten på'n blir CPU'n for varm og PC'n skrur seg'a. På max hastighet er CPU'n på rundt 60 grader celsius. Noen som kan komme med en anbefalling på en stille gående CPU kjøler som samtidig kjøler bra?

PS: bruker åsså Artic Silver og har en Enermax kabinett vifte i boks'n...

Håper på svar!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller rett og slett en GlacialTech Igloo 2320, Så og si lydløs, og kjøler opp til XP2600+ Billig er den også! 180,- på Komplett. Til den prisen skulle man tro det var en elendig kjøler, men det er det ikke! Ikke noe for hardcore overklokkere, kanskje. Men der har ikke Silent Twin noen sjanse heller. Vet ikke hvem som kjøler best av Silent Twin og Igloo 2330.

Lenke til kommentar

Hei, du må gjerne bruke masse penger på en MIST Silent Twin, men jeg tviler på at den kjøleren er så mye bedre enn Volcano 9 Cool..

Hvis du har 60 grader med vifta på maks, så er det noe annet galt.

Feilmålinger? Varmt i kabinettet? Kjøleribba er ikke skikkelig montert?

60 grader er heller ikke så farlig, så jeg ville økt den shut-down-temperaturen til i alle fall 70 grader. Må vel gjøres i bios eller i program.

Ellers tipper jeg at en fullstendig renselse av kjøleribba og CPU, og deretter en skikkelig montering med AS3 skulle gjøre susen. Kontakt mellom kjøleribba og CPU betyr alt!

Les Goop-guiden og forstå meningen med skikkelig montering.. Lykke til! :smile:

PS. Ellers kan Alpha Pal 8045 med valgfri 80mm vifte være et kjølig og stillegående valg.. :wink: MIST Silent Twin er lydløs, men kjøler ikke en XP2100+ nok til seriøs overklokking. Under 60 grader? Joda, det burde nesten alle kjølere klare hvis forutsetningene er tilstede (skikkelig kontakt, kjølepasta, kabinettemperatur, riktige målinger..)

Ingen signatur..

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-11-21 14:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Jubelsalami skrev (2002-11-21 23:21):

Har kun 1 kabinet vifte. Temp på chip settet aner jeg ikke. Vet ikke hvor jeg ser det!

Hvor står vifta? Suger den inn eller blåser den ut luft? Det er ikke så dumt å ha en vifte som suger inn luft nede foran, og en vifte som blåser luft ut oppe bak.

Temperaturen på chipsett kan du se enten i bios eller i samme program som du finner temperaturen til CPU.

Du kan også prøve å åpne kabinettet og se på hva temperaturen blir da.

Det er ingen vits å kjøpe ny kjøler riktig enda iallefall.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 18:18, skrev spn:

Kontakten har veldig mye å si. En liten partikkel kan være nok til å lage gap mellom kontaktflatene og ødelegge for varmeoverføringen. Ingenting leder vel varme dårligere enn luft! Tre, kanskje...

Vakuum, kanskje? :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...