Minty123 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Har nå trent styrke spesifikt på treningstudio noen måneder og føler jeg er "ferdig" med programmet jeg startet med. Vil ha variasjon og føler jeg har "brukt opp" øvelsene. Det jeg nå lurer på, er hvorvidt jeg bør gå mer eller mindre fullt og helt over til frivekter i mitt nye oppsett, samt hvorvidt det å legge seg på 5x5 repetisjoner vil være ønskelig for å øke mest mulig i relativ styrke. (styrke i forhold til vekt) Føler frivekter både blir mer inspirerende og "naturligere", samt jeg har hørt mange lovord om det på forumet. Rent konkret blir da spørsmålene mine som følger: 1. Bør jeg prøve å basere min nye treningsplan på frivekter? hva er eventuelle fordeler og bakdeler? 2. Vil 5 repetisjoner og 5 set være ønskelig med tanke på mitt ønske om økning med hovedfukus på relativ styrke? Sånn jeg har forstått det kan du godt legge deg enda lavere i repetisjoner for maks styrkeøkning, men personlig føler jeg ikke at jeg får laddet meg helt ut dersom jeg tar stort under 5 Håper noen er istand til å gi meg noen ledetråder, det ville ihvertfall vært til stor hjelp Endret 18. desember 2006 av PandaMartin Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvis hovedønsket ditt er å øke i relativ styrke, så er 5x5 ett greit utgangspunkt. Det du burde bygge programmet ditt rundt er såkalte basisøvelser. Dette er benkpress, markløft, knebøy og militærpress. Dette er øvelser som involverer store muskelgrupper og mange små hjelpemuskler. Fordelen du får ved å trene med frivekter kontra maskiner er at du får involvert flere muskler. Maskiner er bra til å ta isolasjonsøvelser (hvis det er en spesifik muskel du ønsker å fremheve) frivekter er bra til å bygge opp flere muskler. Dette er meget enkelt forklart. Men, du skjønner hovedpoenget. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Hvis hovedønsket ditt er å øke i relativ styrke, så er 5x5 ett greit utgangspunkt. Det du burde bygge programmet ditt rundt er såkalte basisøvelser. Dette er benkpress, markløft, knebøy og militærpress. Dette er øvelser som involverer store muskelgrupper og mange små hjelpemuskler. Fordelen du får ved å trene med frivekter kontra maskiner er at du får involvert flere muskler. Maskiner er bra til å ta isolasjonsøvelser (hvis det er en spesifik muskel du ønsker å fremheve) frivekter er bra til å bygge opp flere muskler. Dette er meget enkelt forklart. Men, du skjønner hovedpoenget. 7532552[/snapback] Er enig i veldig mye her. Fordelen med frivekter er som sagt at du trener hele støttemuskelaturen, samtidig som du trener hovedmuskelen. Har også sett mange av de som trener seriøst, bruker 5x5, spesielt med tanke på benkpress. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Da får det prøvest Har satt opp benkpress, militærpress, nedtrekk, og beinpress som "hovedøvelser" og lagt på med andre frivektøvelser som fokuserer på en og en muskel. Er klar over at mange anbefaler markløft, knebøy og lignende, men prøver å unngå dette, da hovedargumentet pleier å være "da vokser du mest" og dette er ikke det jeg er ute etter! la dog inn beinpress, i håp om at dette kanskje kan bidra til litt økning i spenst, men vet desverre meget lite om hvordan spensttrening bør leggest opp. Anywho, takk for hjelpen, og om dere ser noe dere vil kommentere, så feel free Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Har satt opp benkpress, militærpress, nedtrekk, og beinpress som "hovedøvelser" og lagt på med andre frivektøvelser som fokuserer på en og en muskel. Er klar over at mange anbefaler markløft, knebøy og lignende, men prøver å unngå dette, da hovedargumentet pleier å være "da vokser du mest" og dette er ikke det jeg er ute etter! la dog inn beinpress, i håp om at dette kanskje kan bidra til litt økning i spenst, men vet desverre meget lite om hvordan spensttrening bør leggest opp. 7534099[/snapback] Vil anbefale at du tar med markløft i programmet ditt. Du vokser deg ikke stor av det dersom du trener for ren styrke. Du vokser like mye som med vanlige øvelser. Grunnen til at det anbefales markløft "for å vokse fortere" er at dette er en utrolig allsidig øvelse som trener store deler av ryggen, samt at bena får litt kjør samtidig. Vil også, om du ikke har problemer med rygg/knær/etc. anbefale at du bytter ut benpress med knebøy. Av samme grunn som jeg anbefaler markløft, og av samme grunn som du vil trene frivekter mer enn maskiner. Knebøy hjelper rett og slett støttemuskulaturen mye bedre enn benpress. Spenst trener man, veldig overforenklet forklart, ved å ta tunge, raske bevegelser. For bena, som er det jeg tipper du vil trene spenst i: Man bør av opplagte grunner ikke hoppe med knebøystanga på ryggen, men å bevege seg hurtig på opp-turen hjelper. Vil du trene uten vekter så kan du f.eks. stå på ei lita kasse/en stein, slippe deg ned på bakken, og så fort du langer hoppe så høyt du makter igjen. Dette gjorde vi i gymmen på VGS, og det tok godt i bena. Jeg likte ikke øvelsen grunnet litt problemer med knærne, men det kan hende at du liker den. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Greit, benpress skal byttest ut til fordel for knebøy! Hva markløft angår, er det virkelig nødvendig når alle andre "hoved"gruppene i ryggen er dekket? Latimus Dorsi, Erector Spinae og Trapezius får juling igjennom Nedtrekk, Rygghev og Militærpress Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Om jeg hadde vært deg hadde jeg byttet ut rygghev med markløft, eller muligens alternert mellom dem. Markløft er en mer generell øvelse, den bruker enda flere muskler fra hele kroppen som synergister. Men for all del, velg det du føler deg komfortabel med Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Må inrømme jeg er fristet, men problemet er at dette er en øvelse med det går store antall kilo på, og desverre er ikke treningstudioet mitt velsignet med så enormt stort utvalg på vektstanger, med untak av den meget gode smith's maskinen som det går fint å kjøre både benkpress og knebøy på Men jeg får skrape sammen alle småvektene jeg finner og klaske de på den ene frie stangen vi har tilgang på, og krysse fingrene for at det vil nå ett noenlunde vektnivå Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Må inrømme jeg er fristet, men problemet er at dette er en øvelse med det går store antall kilo på, og desverre er ikke treningstudioet mitt velsignet med så enormt stort utvalg på vektstanger, med untak av den meget gode smith's maskinen som det går fint å kjøre både benkpress og knebøy på Men jeg får skrape sammen alle småvektene jeg finner og klaske de på den ene frie stangen vi har tilgang på, og krysse fingrene for at det vil nå ett noenlunde vektnivå 7535128[/snapback] Det går ikke med mer vekter enn på knebøy :] Test det og se noen få ganger, så finner du ut om det er verdt stresset med å skrape sammen vekter og denslags. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Benkpress i smithmaskin er ikke det samme som benkpress med frivekter, langt derifra. Vil faktisk anbefale deg fristang istedenfor smithbenk hvis du har mulighet til det. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Yepp, er smertelig klar over det, men så var det dette med muligheten da I mangel på ett stativ til ordentlig fri benkpress, må jeg nesten ta til takke med det nest beste. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Hvis du har tilgang på frivekter (manualer) så går det greit å bruke det også da. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Manualene går desverre ikke høyt nok til akkurat benkpress men men, jeg overlever smithmaskinen! Trener kun benkpress for å kompansere for all ryggtreningen, så det er ikke så utrolig viktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå