zocor Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg har nettopp kjøpt Rainbow Six: Vegas til PC. Det viser seg at datamaskinen ikke takler minimumskravene for å spille. Jeg har skjermkortet Sapphire Radeon x700 PRO 256 MB, men dette er så vidt jeg kan se for dårlig. Det står også at maskinen min ikke har Shader Model 3. og ikke Floating Point Blending, jeg hadde vært takknemlig om noen kunne forklart meg hva disse tingene betyr. 1)Det står at spillet krever ATI Radeon X1600/X1800/X1900. Vil et bytte av skjermkort også fikse kravene med Shader Model 3. og Floating Point Blender? 2)Jeg er en fattig student, har noen noen forslag til hvilket skjermkort jeg bør kjøpe? Jeg ønsker å kunne spille spill også litt inn i fremtiden, men priser på langt over 1000-lappen utgår (helst mindre). Lenke til kommentar
Geir68 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 The following video cards have Shader Model 3.0: Radeon X1600 Radeon X1800 Radeon X1900 Radeon X1950 GeForce 6600GT GeForce 6800GT GeForce 7600GT GeForce 7800GT GeForce 7800GTX GeForce 7900GT GeForce 7900GTX GeForce 8800GTS GeForce 8800GTX These do not: Radeon 8xxx Radeon 9xxx Radeon X300 Radeon X550 Radeon X700 Radeon X800 Radeon X850 GeForce GeForce 2 GeForce 3 GeForce 4 GeForce 5xxx GeForce FX Lenke til kommentar
smy Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 se litt på demo siden på komplett så få kanskje noen for bra penge Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Mitt 7900 GT drar det helt uten problemer - billig er det også, i forhold til hva du får for pengene. Lenke til kommentar
zocor Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Men hva med Floating Point Blender? Siden jeg har ATI kort fra før er det lurt å velge ATI videre og? Hva bør jeg velge med tanke på både spillbarhet i fremtiden og pris? Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Lurt? Det er vel like lurt å velge NVIDIA som ATI Skal du ha et kort som varer *lenge* går du for et NVIDIA 8800-kort, Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Går utifra at du har PCI-express, og ikke AGP? 2000,- Sapphire Radeon X1950XT http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327135 1500,- Sapphire Radeon X1950PRO http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326957 1300,- Gainward GeForce 7600GT http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324988 950,- Gainward GeForce 7600GS http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323510 Hvis du har AGP. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305191 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324733 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326980 Endret 19. desember 2006 av FBEN Lenke til kommentar
Intern Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Jeg er en fattig student, har noen noen forslag til hvilket skjermkort jeg bør kjøpe? Jeg ønsker å kunne spille spill også litt inn i fremtiden, men priser på langt over 1000-lappen utgår (helst mindre). 7532124[/snapback] Endret 19. desember 2006 av Intern Lenke til kommentar
zocor Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Takk for hjelpen! Jeg kommer nå til neste punkt. Jeg har forstått det slik at for å bytte ut skjermkortet, så må man åpne opp kabinettet og fysisk bytte ut kortene. Hvis jeg går inn i kabinettet vil jo garantien ikke lenger holde. Maskinen min er en HP Compaq DC7600. Derfor lurer jeg på om dette er vanskelig å gjøre selv, og om det er potensielt mulig (innenfor rimelighetens grenser) å ødelegge maskinen? Om dette er enkelt og med lite skadepotensiale, er det noen som har en link til en guide for å gjøre dette, helst med bilder? Er det eventuelt noen butikker som kan gjøre dette byttet av skjermkort slik at garantien fremdeles gjelder? Referanser til butikker som gjør dette i Bergens-området, og fortrinnsvis selger skjermkort, vil i såfall bli mottatt med takk. Er det mulig at f.eks. Elkjøp gjør dette? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Ryker garantien om PC'en åpnes? Har du kjøpt dataen av Elkjøp, Dell ellerno? Greit nok at selve datamaskin garantien faller bort, men garantien på komponentene faller vel ikke bort? PSUen til min søsters datamaskin, røyk for en måneds tid siden. Hun fikk den i konf. gave av pappa, som hadde kjøpt den av multicom.no. Jeg ringte multicom.no og spurte om jeg fikk "lov" til å prøve med min gamle PSU, for å se om det virkelig var PSUen som hadde røket. De svarte at det var bare å kjøre på! Så jeg tror ikke at det blir noen problem! Må du si at du har vært inni der, om noe ryker da? Bytting av skjermkort er som å rappe godteri fra et barn...! Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Takk for hjelpen! Jeg kommer nå til neste punkt. Jeg har forstått det slik at for å bytte ut skjermkortet, så må man åpne opp kabinettet og fysisk bytte ut kortene. Hvis jeg går inn i kabinettet vil jo garantien ikke lenger holde. Maskinen min er en HP Compaq DC7600. Derfor lurer jeg på om dette er vanskelig å gjøre selv, og om det er potensielt mulig (innenfor rimelighetens grenser) å ødelegge maskinen? Om dette er enkelt og med lite skadepotensiale, er det noen som har en link til en guide for å gjøre dette, helst med bilder? Er det eventuelt noen butikker som kan gjøre dette byttet av skjermkort slik at garantien fremdeles gjelder? Referanser til butikker som gjør dette i Bergens-området, og fortrinnsvis selger skjermkort, vil i såfall bli mottatt med takk. Er det mulig at f.eks. Elkjøp gjør dette? 7535524[/snapback] Tror ikke garantien ødelegges av å bytte skjermkort(de er laget for og enkelt kunne byttes ) er kun en skrue og ett håndtak(trykkes ned) nede ved enden av kortet som holder den på plass i ett spor(Pci-e sporet) Men tukler du med ting det er klistremerke over som sier: "void warranty if broken/removed" eller tuller med chips og diverse ,så faller garantien bort. Jeg har 3 års garanti på min, men jeg har mekket ny vifte og skal skifte til karftigere strømforsyning og nytt kraftigere skjermkort. Det du MÅ passe på er at du må holde i kabinettet med en hånd for å lede vekk statisk elektrisitet(eller kjøpe deg ett antistatisk armbånd),for å unngå at kroppen din kansje ødelegger komponenter som kan være sårbare. Men skal være letteste sak i verden å skifte skjermkort. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg skal forresten ta ut mitt gamle skjermkort av maskinen til mamma i morgen! Kan sikkert ta noen bilder da, hvis du vil? Det er et GeForce FX 5600, altså AGP. Lenke til kommentar
zocor Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Dataen er en hjemme-pc som leases gjennom kommunen over 3 år, og deretter kan man kjøpe den. Jeg ringte de og de sa at garantien røk hvis man åpnet kabinettet, men jeg er usikker på hvor mye peiling hun hadde. Jeg tror skjermkortet mitt er i en PCI Express tilkobling, men all guiding og hjelp med linker og bilder vil være av stor interesse. Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Dataen er en hjemme-pc som leases gjennom kommunen over 3 år, og deretter kan man kjøpe den. Jeg ringte de og de sa at garantien røk hvis man åpnet kabinettet, men jeg er usikker på hvor mye peiling hun hadde. Jeg tror skjermkortet mitt er i en PCI Express tilkobling, men all guiding og hjelp med linker og bilder vil være av stor interesse. 7535805[/snapback] uansett: så lenge det ikke er noen som helst slags forsegling rundt døren på kabinettet så KAN DU åpne det. da kan de ikke bevise at DU har åpnet det eller ei. Skjermkort er som sagt forbruksvare for dem som vil ha bedre grafikk som sagt.. Min pc er kun litt over 1år. har tilogmed byttet hovedkort SELV. Jeg har jo selvfølgelig "ny" garanti på det nye hovedkortet. Garantien på det nye skjermkortet du kjøper går jo selvfølgelig på produsenten til dette,og ikke de som har laget hovedkortet/pc`en Endret 19. desember 2006 av Rambo82 Lenke til kommentar
Intern Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Kan sikkert ta noen bilder av at jeg tar ut og setter inn et av kortene mine i datan da, siden jeg har PCI-e mener jeg! EDIT: Tar bilde av begge deler jeg. Legger det ut her... Endret 19. desember 2006 av Intern Lenke til kommentar
zocor Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Er det mulig å innstallere grafikkortet i tillegg til det som er i maskinen allerede? For det er vel flere tilkoblingspunkter for PCI? Kan man da f.eks. velge hvilket skjermkort man vil bruke til forskjellige ting? Må man skru kortet fast, eller er det en type hendel eller lignende? Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Er det mulig å innstallere grafikkortet i tillegg til det som er i maskinen allerede? For det er vel flere tilkoblingspunkter for PCI? Kan man da f.eks. velge hvilket skjermkort man vil bruke til forskjellige ting? Må man skru kortet fast, eller er det en type hendel eller lignende? 7537860[/snapback] Høres usannsynlig ut. De fleste mainstream hovedkort har kun en PCI-express port. Du tenker nok på vanlig PCI og det er ganske labert for skjermkort. Riktignok finnes det SLI oppsett "nVidia" der du må ha to PCI-express ports og identiske skjermkort som kjøres samtidig og Crossfire "ATi" der to kort i samme serie kjøres samtidig. Tror ikke det blir aktuellt i dette tilfellet. Endret 19. desember 2006 av ElderScrollsinisten Lenke til kommentar
zocor Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Men må man skru kortet fast? Hva er forskjellen på DDR 2 og DDR 3, er det noe som har relevans for mitt tilfelle? Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) DDR2 er en "dårligere" ram (minne) teknologi en DDR3, fåes med de største modellene(les dyrere) Prøvde dette Vegas spillet med mitt nvidia 6600 og fikk tåkete grafikk med alt på low. tok det på medium så kom det seg ,men hakket som ett vondt år. Prossesoren min spillte nok inn litt og da minimum var p4 3,00ghz og anbefalt 3,50ghz (jeg har p4 3,20ghz) Krevende spill vil jeg si.. Får teste det i dag med mitt noe mer heavy xfx 7950gt 610m... EDIT: kortet bør skrues fast ja. (1 skrue på toppen) Endret 20. desember 2006 av Rambo82 Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Er det mulig å innstallere grafikkortet i tillegg til det som er i maskinen allerede? For det er vel flere tilkoblingspunkter for PCI? Kan man da f.eks. velge hvilket skjermkort man vil bruke til forskjellige ting? Må man skru kortet fast, eller er det en type hendel eller lignende? 7537860[/snapback] 1A. Ha pc`en AV med strømkabelen UTE.(slå av og på og av igjen strømbryter for å få vekk evt. gjennværende strøm i systemet) 1B. skru av skruen på toppen av kortet ,som er lokalisert mot veggen av kabinettet. 2. press ned hendelen som er lokalisert i motsatt ende av kortet nede. 3. ta opp kortet forsiktig, mens du er ani kabinettet(for å lede bort evt. statisk elektrisitet. 4. legg det fra deg i en eske(eller knus det med hammer hvis du ikke liker kortet) 5. sett det nye kortet ditt nedi samme spor(pass på at det treffer sporet rett)(vær ani kabinettet for å lede vekk statisk el...) 6. skru fast med skruen du har hatt av(hendelen går opp av seg selv da du setter det nye inn) 7.ros deg selv for å ha klart dette,og sett i strømkabel i pc og start opp pc`en. 8. bruk medfølgende cd til å innstalere driver etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå