Gå til innhold

Spørsmål om mikrofon til kamera


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har nesten nettopp skaffet meg et Panasonic NV-GS180 som jeg er svært fornøyd med. Det jeg ikke er fornøyd med er lyden, noe jeg var forberedt på.

Jeg jobber bare amatørmessig, og går ut tiende klasse i år.

Men lyden er viktig. Noen som har konkrete ambefalinger til mikrofon jeg kan bruke på kameraet?

Kikket foreksempel på denne i prisguiden. Den billigste stereo mikrofonen. For det er vell stereo jeg vil ha, eller?

Helt blank på det. Men vil ha god lyd, til en rimelig penge.

Bør jeg heller spytte inn en hundrelapp eller to å kjøpe en dyrere? Kan jeg eventuelt få lenker til en/noen gode?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du bør nok gå opp i pris, ja. Tror du blir missfornøyd om du kjøper denne. Et frekvensområde på 100-10000Hz er vel ikke stort bedre enn det kameraet ditt leverer, tenker jeg. Unge mennesker kan høre et frekvensområde på ca 20-20000Hz. Reduseres litt i øvre sjiktet jo eldre man blir. Den mikrofonen som på forumet anbefales som mest for pengene er Røde Videomic. Frekvensområde på 40-20000Hz. Den har en veiledende utsalgspris på kr.1250,- men har du et godt kundeforhold hos din lokale musikkinstrumentforhandler, får du sikkert litt rabatt om du bestiller den der.

Mikrofonen overstyrer en del sammen med kameraets automatiske forsterkningskontroll. Da du ikke kan koble ut denne og justere nivået automatisk, bør du kjøpe en skjøteledning med volumekontroll. Denne justeres da ned til du ikke hører lyder fra kameraet når det er stille omgivelser.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...